Header Top menu
L'AMB aprova definitivament el Pla metropolità de mobilitat urbana 2019-2024
El full de ruta per a uns desplaçaments saludables, sostenibles, eficients i equitatius a la metròpolis Barcelona suposa inversions de més de 10.000 milions d’euros.
El Consell Metropolità de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) va aprovat ahir definitivament el Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU) 2019-2024, que marca l'estratègia i les principals mesures de mobilitat a implantar a la metròpolis de Barcelona els propers anys.
En un comunicat, l'ens ha explicat que el Pla preveu reduir un 7% les emissions de CO2, un 35% les de NO2 i un 30% les de partícules, així com rebaixar un 50% la població exposada a una baixa qualitat de l'aire i un 10% la mortalitat anual per aquestes causes.
El PMMU dibuixa un model de mobilitat metropolitana fonamentat en quatre pilars estratègics —mobilitat saludable, sostenible, eficient i equitativa— i alineat amb l'Acord de París sobre el canvi climàtic i els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides.
El cost estimat de les actuacions previstes, sense tenir en compte el desenvolupament d'infraestructures, és de 1.354 milions d'euros, dels quals l'AMB n’assumirà el 27%, és a dir, 369,9 milions d'euros, i la resta les altres administracions en funció de les seves competències.
La quantitat econòmica prevista per a l'execució de la part de les infraestructures és de 8.922 milions d'euros. Així doncs, globalment, l'execució de totes mesures incloses en el PMMU suposaria un cost aproximat de 10.276 milions d'euros, dels quals l'AMB n'assumiria 389,2 milions.
"El PMMU és un nou punt d'inflexió i ens ha d'ajudar a culminar el desplegament d'una mobilitat metropolitana, potent i veritablement sostenible. És el gran full de ruta de la nova mobilitat. Ha de permetre afrontar els reptes presents i futurs del transport públic, resoldre les infraestructures necessàries, que tanta falta ens fan, i, en general, avançar decididament cap a la sostenibilitat", ha dit el vicepresident de mobilitat, transport i sostenibilitat de l'AMB i vicepresident de TMB, Antoni Poveda.
102 mesures
En total, el pla preveu 102 mesures per assolir els seus objectius, entre els quals destaquen l'increment del 10% de la velocitat comercial dels autobusos metropolitans, un increment dels vehicles elèctrics i de baixes emissions fins a representar un 5% del parc censat i incrementar els quilòmetres de carrils bici.
Pel que fa al transport públic, es planteja estendre la xarxa de bus metropolità d'altes prestacions, promoure carrils reservats sobretot a l’entrada de Barcelona, impulsar el transport a demanda, posar en pràctica un programa de millores a la segona corona metropolitana, Impulsar accions que millorin l'accés sostenible als punts on es genera mobilitat (com ara els polígons d'activitat econòmica). així com adaptar les parades de bus i de les estacions ferroviàries per a persones de mobilitat reduïda.
- ConceptesMobilitatPlanificacióInstitucionsAMBAnys2020