Header Top menu
La demanda de les xarxes de transport de TMB el 2020 acusa l’efecte de la pandèmia
L’any passat el metro va registrar 218 milions de validacions, un 47% menys, mentre que el passatge dels autobusos es va reduir un 45% fins als 115 milions.
El metro i els autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) van tancar el 2020 amb la demanda més baixa de les últimes dècades, com a conseqüència de la crisi sanitària desencadenada el més de març i les mesures per contenir la propagació del coronavirus. En conjunt van registrar 333 milions de validacions, un 46,5% menys que el 2019, quan van assolir el màxim històric de 623 milions.
El 2020 va començar amb signes positius per al transport públic a l’àrea de Barcelona. Fins al febrer, el passatge creixia el 2,5%. La cosa va canviar a partir del març amb els confinaments, la desocupació, el teletreball i l’absència de visitants, sense obviar l’estigmatització dels mitjans col·lectius com a escenari de contagis a pesar de la implantació generalitzada de mesures de prevenció i higiene.
Aíxi, en l’acumulat de l’any la xarxa de metro va registrar 217,9 milions de validacions, el 47,1% menys que el 2019, una dada excepcionalment baixa. També els autobusos de TMB van marcar un mínim amb 115,1 milions de validacions, el 45,5% menys. Els transports d’oci van deixar de funcionar el març per la qual cosa el seu recompte es redueix al passatge transportat pel Barcelona Bus Turístic els primers 75 dies de l’any, equivalent a uns 389.000 viatges. Això fa un total de 333,4 milions.
Servei essencial i sense interrupció
En total es van fer uns 294 milions de viatges menys a les xarxes de TMB en un any en què el principal repte va ser mantenir en funcionament les xarxes de transport col·lectiu com a servei essencial en totes les etapes de la crisi per fer possible la mobilitat necessària amb les màximes garanties de seguretat.
Els resultats de TMB estan en la línia dels del conjunt del sistema de transport de la regió metropolitana, en què es van comptabilitzar 565 milions de viatges, un 46,6% menys, segons ha informat l’Autoritat del Transport Metropolità en un comunicat, i són semblants als d’operadors d’altres territoris com Metro de Madrid (-49%), EMT (autobusos urbans) de Madrid (-46%), Metrovalencia (-46,7%), Metro de Granada (-49%) i Metro de Bilbao (-39%).
Les perspectives de recuperació de la demanda per al 2021 estan vinculades a l’evolució de les restriccions d’activitat i de mobilitat. Per la seva banda, les administracions i els operadors de transport s’han adaptat a la situació excepcional causada per la pandèmia, reforçant i certificant els seus protocols de seguretat i higiene, millorant els sistemes de ventilació, mantenint l’oferta habitual, instal·lant mampares als autobusos, comunicant les obligacions, recomanacions i indicacions per garantir la seguretat de les persones usuàries: obligatorietat de la mascareta, aplicació de gels hidroalcohòlics, evitar aglomeracions, indicacions de no menjar, beure ni parlar, entre d’altres.