Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Transport
  3. El conseller delegat de TMB compareix al congrés per la nova llei de mobilitat sostenible
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
21.02.2023
Sergi Estudillo

El conseller delegat de TMB compareix al congrés per la nova llei de mobilitat sostenible

Imatge
El conseller delegat de TMB a la comissió de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana
El conseller delegat de TMB a la comissió de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana

El conseller delegat de TMB a la comissió de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana

Gerardo Lertxundi ha explicat les aportacions que s’haurien de tenir en compte en la nova normativa a la comissió de transports

La nova llei de mobilitat sostenible està ja en tràmit parlamentari i hauria d’entrar en vigor abans que acabi aquest any 2023, en aquest trajecte legislatiu, experts i empreses del sector estan fent les seves aportacions a través de la comissió de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana del Congrés dels Diputats. El conseller delegat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Gerardo Lertxundi, ha comparegut aquest matí per assenyalar algunes qüestions claus d’una llei que ha qualificat com “necessària, urgent i que s’ha de considerar amb una visió metropolitana” tot recordant que “Espanya té un dels millors sistemes de transport públic del món” però, en canvi no disposa d’una llei d’aquestes característiques. Lertxundi ha posat com a bases que la llei “he de considerar que les solucions de mobilitat del transport públic no són úniques” i que, per tant, “la llei ha de tenir en compte aquesta diversitat”.

Entrant més en el contingut de la llei, el conseller delegat de TMB ha considerat fonamental una “visió d’un sistema nacional de mobilitat sostenible”, la creació d’eines i espais sobre aquesta mobilitat i mesures de planificació estratègica per a la mateixa. Concretant més, Lertxundi ha assenyalat que al transport públic i a la nova llei ha de ser important la intermodalitat així com recollir aspectes sobre mobilitat en les zones rurals (o de baixa densitat), el transport a la demanda, el cotxe compartit o el carsharing.

El finançament del transport públic

Pel que fa al finançament, Lertxundi ha recordat que “Espanya és l’únic país d’Europa occidental on el finançament del transport públic no està regulat”, més enllà de la Llei de 2015 a Catalunya sobre Finançament del transport públic que, però, no té capacitat per crear figures impositives que puguin garantir el seu finançament ja que la competència depèn de l’Estat. Així, la nova llei hauria de recollir “noves fórmules impositives i adaptar-se les ja existents per millorar el finançament del transport públic”. I, en aquest sentit, ha assenyalat que “el transport públic està passant una situació molt complexa degut a les enormes dificultats econòmiques” per diferents causes com l’increment del cost de l’energia, els costos de personal i de materials per la pujada del IPC, la millora constant que requereix la ciutadania i exigeixen les administracions…

Així, el conseller delegat de TMB ha destacat que la nova llei “sí recull la creació del fons estatal de contribució a la mobilitat sostenible” fet que ha qualificat de molt positiu però advertint que s’haurien de marcar “objectius o valor mínims d’aportació” i que “una xifra raonable” podria ser que l’Estat assumís “un 20% de les necessitats globals del sistema de transport públic”. Lertxundi també ha explicat que “la llei fixa un 25% mínim d’aportació tarifaria” però “si volem garantir la sostenibilitat econòmica de la xarxa de transport públic, suggerim com a objectiu incrementar aquesta xifra”.

Respecte a la metodologia del càlcul de subvencions que estableix la llei “la fórmula de càlcul hauria d’estar lligada de forma directa amb la demanda com element fonamental d’eficiència” ha explicat Lertxundi que, a més, ha posat sobre la taula “que les aportacions donin prioritat a solucions de transport públic de zero emissions a les ciutats”. Finalment, el conseller delegat de TMB ha mostrat la preocupació dels operadors sobre la continuïtat d’aportacions ja que el projecte de la nova llei estableix que l’aportació estatal entrarà en vigor al 2024 i es començarà a pagar al 2025, “suggerim que al 2024 es comenci a aplicar algun sistema d’avançaments per no generar desfases econòmics”.

TMB com a operador integral de mobilitat

El conseller delegat de TMB ha explicat a la comissió del congrés que TMB és un operador integral de mobilitat i públic, amb unes xifres de 2 milions de viatges diaris, xifra que suposa “més del 60% dels desplaçaments al transport públic” que es realitzen en el conjunt de l’àrea metropolitana. A més, ha recordat l’impacte econòmic de TMB, segons un recent estudi de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), on s’estableix que “cada euro que les administracions aporten als viatgers i viatgeres de TMB es genera un retorn a la societat de 6,5 euros”. En aquest sentit ha insistit que “cada euro que s’aporta al transport públic és una inversió i no una despesa”.

Darrera modificació
21.02.2023
Tema
Transport
  • Altres temesEmpresaAnys2023
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Cartell de les Festes de la Mercè 2023 / Imatge: Ajuntament de Barcelona

El metro funcionarà 91 hores seguides per les Festes de la Mercè 2023

Transport
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per demà, 19 de setembre (Barça - Royal Antwerp)

Transport
La Cursa de la Mercè 2023 surt de l'av. Maria Cristina un any més / Foto: Ajuntament de Barcelona

Afectacions a les línies d’autobusos per la Cursa de la Mercè 2023

Transport
Imatge
Validació amb la targeta física T-mobilitat al metro / Foto: ATM

Els títols de transport públic integrats aviat estaran disponibles només amb la T-mobilitat

Transport

Últimes notícies

Imatge
El presentador Paul Comfort entrevistant Josep M. Armengol, director de Tecnologia de Bus de TMB, a la cimera de la UITP / Foto: TMB

Metro i bus, protagonistes en un canal internacional de YouTube sobre transport públic

Empresa
Imatge
Logotip de TMB a la seu de l'empresa

Coneix què és TMB en un nou vídeo de només 9 minuts

Empresa
Imatge
Imatge d'una aula improvisada al metro de Kharkiv / Foto:  The Whashington Post

Quan el metro es converteix en escola

En xarxa
Third-party content
Imatge
tren estacionat a Diagonal L5 / Foto: Pep Herrero (TMB)

L'origen del nom de les estacions de la xarxa del metro de Barcelona: la línia 5

Història

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons