Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Transport
  3. Com funcionen… les parades dobles d'autobús
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
19.02.2019
Marta Espinosa

Com funcionen… les parades dobles d'autobús

Imatge
Detall d'un pal de parada doble a l'avinguda Diagonal de Barcelona / Foto: Pep Herrero (TMB)
Detall d'un pal de parada doble a l'avinguda Diagonal de Barcelona / Foto: Pep Herrero (TMB)
< >Detall d'un pal de parada doble a l'avinguda Diagonal de Barcelona / Foto: Pep Herrero (TMB)
Detall d'un pal de parada doble a l'avinguda Diagonal de Barcelona / Foto: Pep Herrero (TMB)

Actualment n’hi ha gairebé una trentena, repartides pels eixos viaris més importants de Barcelona, amb la missió d’agilitzar la càrrega i descàrrega de passatge i afavorir la circulació de l’autobús

Darrerament el transport de superfície ha estat protagonista d'una evolució constant i molt important, no només pel que fa a la renovació de la flota, amb la incorporació de vehicles més eficients, moderns i verds, o a la millora de la xarxa en si amb la culminació, per exemple, de la malla de línies d’altes prestacions. També s'ha actualitzat el mobiliari urbà amb parades i marquesines més funcionals o la implantació de més pantalles d'informació amb la previsió del temps d'arribada del bus. I tot per afavorir l'ús de la xarxa de superfície, guanyar velocitat comercial i millorar l'eficiència i l'experiència del client. Avui ens fixem en un element concret d'aquest mobiliari present a la xarxa de bus, les parades dobles, i t'expliquem com funcionen.

1. Primer de tot, què és una parada doble? A efectes pràctics són parades de bus convencionals amb la particularitat que, si es dona el cas, hi poden fer parada dos autobusos alhora.

2. I més en detall, físicament, com són aquest tipus de parades? La parada doble és a tots els efectes una única parada que està formada per un cos central i per dos punts de parada o pals, de manera que dos autobusos (de qualsevol de les línies que paren a la parada i en qualsevol ordre) puguin realitzar la parada simultàniament. Els pals de parada s'ubiquen consecutivament, un darrere de l'altre, cosa que agilitza les operacions de pujada i baixada de passatge de dos autobusos alhora, escurçant el temps d'aturada dels vehicles.

3. Quina diferència hi ha respecte a una parada convencional, per a l'usuari? En realitat és un sistema senzill i funciona com una parada única. L'única diferència o novetat respecte de les parades simples és que quan coincideixen dos autobusos, aquests poden parar a la vegada. L'usuari s'ha de situar al cos central de la parada, dins de l'àmbit de la o les marquesines i estar atent a l'arribada del primer bus, que pararà al punt de parada 1, és a dir, al primer pal de parada. Si arriba un segon autobús i el primer punt de parada encara està ocupat, aquest segon vehicle s'aturarà al punt de parada 2 i allà agafarà el passatge.

4. Com estan senyalitzades? Els punts on s'aturen els autobusos estan senyalitzats amb dos pals de parada amb el missatge Punt Parada 1 i Punt Parada 2. Aquests s'ubiquen normalment davant d'una o dues marquesines, però també poden estar sols. A més, davant de la parada doble, a l'asfalt del carril bus s'hi han afegit uns senyals amb la marca Bus 1 i Bus 2, per facilitar al conductor el punt concret on el vehicle ha de realitzar la parada.  

5. Quin any es va instal·lar la primera parada doble? On?  Les primeres parades d'aquest tipus es van instal·lar com a prova pilot a la Diagonal el 26 de setembre de 2006, en el marc de la celebració de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura d'aquell any. Eren vuit parades i estaven ubicades a l'avinguda entre la plaça de Francesc Macià i el passeig de Gràcia i donaven servei a 15 línies de bus diferents, amb l'objectiu de descongestionar aquella via.

7. I actualment, quantes parades dobles hi ha? Amb data de gener del 2019 hi ha 29 parades dobles.

8. On estan situades? Majoritàriament s'ubiquen a la ciutat de Barcelona, on hi ha més trànsit en determinades vies i moments del dia. Les podem trobar a diferents alçades de l'avinguda Meridiana, l'avinguda Diagonal, la Gran Via de les Corts Catalanes i a les places de Lesseps, Universitat, Urquinaona i Reina Maria Cristina. També n'hi ha dues a dos municipis de l'àrea metropolitana, concretament a Esplugues de Llobregat (a la plaça de Santa Magdalena) i a Sant Just Desvern (a la carretera Reial).

9. On s'aturen els autobusos? Si només arriba un autobús d'una línia, aquest sempre que li sigui possible s'aturarà al punt de parada 1. Així deixa lliure el punt de parada 2 per si en aquell espai de temps que carrega i descarrega passatge, arriba un altre autobús. Quan el punt de parada 1 està ocupat, el bus nou que arriba s'aturarà i agafarà passatge al punt de parada 2. D'altra banda, el bus que hagi efectuat la parada al punt 2 no tornarà a parar al punt de parada 1 i continuarà amb la seva ruta. Excepte en el cas d'usuaris invidents, llavors els autobusos efectuen la parada en el punt de parada 1 independentment que hagin parat ja en el punt de parada número 2.

10. En aquestes parades, hi paren autobusos de tot tipus de línies (convencionals, nova xarxa, de proximitat…)? Sí, tot i que normalment, per la seva funcionalitat, s'instal·len en eixos viaris importants on circulen moltes línies i d'alta demanda, entre elles les d'altes prestacions i també les convencionals de TMB. En algunes també hi paren línies interurbanes d'altres operadors i línies nocturnes. Les línies de bus no tenen assignada de forma predeterminada un punt de parada, és a dir, que qualsevol de les línies es pot aturar indistintament tant al punt parada 1 com al punt de parada 2. 

11. Quins beneficis aporten a la xarxa aquest tipus de parades? Les parades dobles tenen una doble finalitat, d’una banda agilitzar la realització de la parada i de l’altra, afavorir la circulació del bus, millorant en conseqüència la velocitat comercial i les freqüències de pas de les línies.

 

Imatge
TMB ha instal·lat 29 parades dobles, la gran majoria en eixos viaris importants de Barcelona / Foto: Pep Herrero (TMB)


Senyals al carril bus que indica on s'ha d'aturar el bus 2 a la parada doble / Foto: Pep Herrero (TMB)

Darrera modificació
14.08.2023
Tema
Transport
  • ConceptesInnovacióMobilitatServeiUsuarisInfraestructuraParadaInstitucionsTMBLlocsBarcelonaEsplugues de LlobregatSant Just DesvernServeiBusAnys2019
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Esplanada anella Palau Sant Jordi / Font: BSM

Transport públic per al concert de la cantant japonesa Ado al Palau Sant Jordi

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Rigoberta Bandini al Palau Sant Jordi

Transport
Estació metro Maragall / Foto: Pep Herrero (TMB)

Comencen les obres de millora del metro de Barcelona que obliguen a tallar parcialment el servei a les línies 4 i 11

Transport
La revetlla de Sant Joan a la platja de la Nova Icària / Foto: Ajuntament de Barcelona

El metro de Barcelona funcionarà 43 hores sense interrupció i comptarà amb més trens per a la revetlla de Sant Joan

Transport

Últimes notícies

Imatge col·loqui TMB orgull per la diversitat / Foto: Miquel Àngel (TMB)

TMB desfilarà al Pride Barcelona amb un autobús propi per primera vegada

Empresa
Imatge
Vista general de l'Exposició d'Autobusos Clàssics 2025 / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

Així ha estat la trobada anual d'autobusos clàssics a Barcelona

Cultura i Oci
Gallery
Les noves incorporacions com a personal de conducció de bus de TMB per aquest estiu 2025 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB incorpora 217 professionals de conducció per a bus

Empresa
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores; el director de la xarxa de Metro, Òscar Playà i la directora de comunicació de TMB, Mònica Peinado, amb directius de metro en l'acte de posada en servei del darrer tren 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB posa en servei el darrer dels 50 trens que han renovat el material mòbil de les línies 1 i 3 del metro

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons