Header Top menu
Com funcionen… les parades dobles d'autobús
Actualment n’hi ha gairebé una trentena, repartides pels eixos viaris més importants de Barcelona, amb la missió d’agilitzar la càrrega i descàrrega de passatge i afavorir la circulació de l’autobús
Darrerament el transport de superfície ha estat protagonista d'una evolució constant i molt important, no només pel que fa a la renovació de la flota, amb la incorporació de vehicles més eficients, moderns i verds, o a la millora de la xarxa en si amb la culminació, per exemple, de la malla de línies d’altes prestacions. També s'ha actualitzat el mobiliari urbà amb parades i marquesines més funcionals o la implantació de més pantalles d'informació amb la previsió del temps d'arribada del bus. I tot per afavorir l'ús de la xarxa de superfície, guanyar velocitat comercial i millorar l'eficiència i l'experiència del client. Avui ens fixem en un element concret d'aquest mobiliari present a la xarxa de bus, les parades dobles, i t'expliquem com funcionen.
1. Primer de tot, què és una parada doble? A efectes pràctics són parades de bus convencionals amb la particularitat que, si es dona el cas, hi poden fer parada dos autobusos alhora.
2. I més en detall, físicament, com són aquest tipus de parades? La parada doble és a tots els efectes una única parada que està formada per un cos central i per dos punts de parada o pals, de manera que dos autobusos (de qualsevol de les línies que paren a la parada i en qualsevol ordre) puguin realitzar la parada simultàniament. Els pals de parada s'ubiquen consecutivament, un darrere de l'altre, cosa que agilitza les operacions de pujada i baixada de passatge de dos autobusos alhora, escurçant el temps d'aturada dels vehicles.
3. Quina diferència hi ha respecte a una parada convencional, per a l'usuari? En realitat és un sistema senzill i funciona com una parada única. L'única diferència o novetat respecte de les parades simples és que quan coincideixen dos autobusos, aquests poden parar a la vegada. L'usuari s'ha de situar al cos central de la parada, dins de l'àmbit de la o les marquesines i estar atent a l'arribada del primer bus, que pararà al punt de parada 1, és a dir, al primer pal de parada. Si arriba un segon autobús i el primer punt de parada encara està ocupat, aquest segon vehicle s'aturarà al punt de parada 2 i allà agafarà el passatge.
4. Com estan senyalitzades? Els punts on s'aturen els autobusos estan senyalitzats amb dos pals de parada amb el missatge Punt Parada 1 i Punt Parada 2. Aquests s'ubiquen normalment davant d'una o dues marquesines, però també poden estar sols. A més, davant de la parada doble, a l'asfalt del carril bus s'hi han afegit uns senyals amb la marca Bus 1 i Bus 2, per facilitar al conductor el punt concret on el vehicle ha de realitzar la parada.
5. Quin any es va instal·lar la primera parada doble? On? Les primeres parades d'aquest tipus es van instal·lar com a prova pilot a la Diagonal el 26 de setembre de 2006, en el marc de la celebració de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura d'aquell any. Eren vuit parades i estaven ubicades a l'avinguda entre la plaça de Francesc Macià i el passeig de Gràcia i donaven servei a 15 línies de bus diferents, amb l'objectiu de descongestionar aquella via.
7. I actualment, quantes parades dobles hi ha? Amb data de gener del 2019 hi ha 29 parades dobles.
8. On estan situades? Majoritàriament s'ubiquen a la ciutat de Barcelona, on hi ha més trànsit en determinades vies i moments del dia. Les podem trobar a diferents alçades de l'avinguda Meridiana, l'avinguda Diagonal, la Gran Via de les Corts Catalanes i a les places de Lesseps, Universitat, Urquinaona i Reina Maria Cristina. També n'hi ha dues a dos municipis de l'àrea metropolitana, concretament a Esplugues de Llobregat (a la plaça de Santa Magdalena) i a Sant Just Desvern (a la carretera Reial).
9. On s'aturen els autobusos? Si només arriba un autobús d'una línia, aquest sempre que li sigui possible s'aturarà al punt de parada 1. Així deixa lliure el punt de parada 2 per si en aquell espai de temps que carrega i descarrega passatge, arriba un altre autobús. Quan el punt de parada 1 està ocupat, el bus nou que arriba s'aturarà i agafarà passatge al punt de parada 2. D'altra banda, el bus que hagi efectuat la parada al punt 2 no tornarà a parar al punt de parada 1 i continuarà amb la seva ruta. Excepte en el cas d'usuaris invidents, llavors els autobusos efectuen la parada en el punt de parada 1 independentment que hagin parat ja en el punt de parada número 2.
10. En aquestes parades, hi paren autobusos de tot tipus de línies (convencionals, nova xarxa, de proximitat…)? Sí, tot i que normalment, per la seva funcionalitat, s'instal·len en eixos viaris importants on circulen moltes línies i d'alta demanda, entre elles les d'altes prestacions i també les convencionals de TMB. En algunes també hi paren línies interurbanes d'altres operadors i línies nocturnes. Les línies de bus no tenen assignada de forma predeterminada un punt de parada, és a dir, que qualsevol de les línies es pot aturar indistintament tant al punt parada 1 com al punt de parada 2.
11. Quins beneficis aporten a la xarxa aquest tipus de parades? Les parades dobles tenen una doble finalitat, d’una banda agilitzar la realització de la parada i de l’altra, afavorir la circulació del bus, millorant en conseqüència la velocitat comercial i les freqüències de pas de les línies.
Senyals al carril bus que indica on s'ha d'aturar el bus 2 a la parada doble / Foto: Pep Herrero (TMB)