Header Top menu
Com funciona... el servei El meu Bus de transport públic a demanda
TMB està implantant serveis d’autobús que adapten el recorregut a les peticions reals de desplaçament per reduir els temps d’espera i de viatge. En detallem les característiques principals.
Les eines digitals han obert la porta a uns sistemes de transport que s’adapten a les necessitats reals dels viatgers. El bus a demanda existeix en molts municipis de baixa densitat de població, i ara TMB l’està introduint a Barcelona amb la marca El meu Bus per millorar els serveis als barris.
1. Què és el bus a demanda? És un transport col·lectiu de proximitat que funciona a partir de sol·licituds prèvies. No és una línia, és un servei en què usuaris amb necessitats similars comparteixen recorreguts. A TMB s’anomena El meu Bus.
2. Qui el pot fer servir? Qualsevol persona que tingui l’aplicació instal·lada al mòbil o un telèfon fix i s’hagi registrat al sistema, dins de les zones en què està operatiu.
3. Quin recorregut fa? El recorregut del bus a demanda és variable perquè depèn de les sol·licituds de desplaçament rebudes amb antelació. La intel·ligència del sistema encaixa les diferents peticions i dissenya l’itinerari més curt possible.
4. On para? Les parades són fixes i estan identificades amb la marca El meu Bus. El trajecte pot començar i acabar en qualsevol parada.
5. Funciona cada dia? Sí, de dilluns a diumenge, amb horaris una mica diferents: de 7 a 21 h els feiners, de 8 a 21 h els dissabtes i de 9 a 21 h els diumenges i festius. No s’accepten peticions que impliquin que el bus ha de prestar servei més enllà de les 21.30 h.
6. Quins avantatges té? Per a la ciutadania, un guany de temps, perquè cada sol·licitant sap quan passarà el bus per la parada escollida (n’hi ha prou de ser-hi cinc minuts abans) i el trajecte és el més directe possible. Per a la societat, un estalvi de recursos i emissions, perquè el bus no circula quan no hi ha demanda.
7. Com es demana un servei? Amb l’aplicació o bé trucant al telèfon 900 927 575. Cal indicar l’hora en què vols viatjar, la parada on pujaràs, la parada on baixaràs, quantes persones hi viatjareu i si alguna té necessitats especials. És convenient fer servir l’aplicació (n’hi ha per a telèfons Android i Apple) perquè pots guardar els llocs favorits, repetir reserves i rebre notificacions en cas d’incidència.
8. Amb quina antelació s’ha de fer la reserva? Com a mínim 10 minuts. Com més antelació, més garantia que la petició pugui ser atesa.
9. Quin cost té? El mateix que el transport regular, perquè s’hi pot viatjar amb els mateixos abonaments i targetes que en els altres autobusos, el metro, etcètera. L’aplicació és de franc, igual que les trucades al número 900.
10. És difícil de fer servir? És fàcil, i amb els vídeos que inserim a continuació encara més.