Oriol Pàmies

Així avancen les obres de revisió i rehabilitació del funicular de Montjuïc

Hem visitat les estacions de Parc de Montjuïc i Paral·lel, tancades des del novembre passat, i hem vist que s'ha fet molta feina a la plataforma de via, la sala de màquines i la de contrapesos.

Les portes estan tancades, però l’activitat és intensa al funicular de Montjuïc. Quan s’ha superat la meitat del temps previst per a l’aturada tècnica extraordinària, iniciada el 5 de novembre, els operaris treballen en la plataforma de via, on s'està renovant la via i les seves fixacions. A les estacions s'han substituït l'estructura metàl·lica de sustentació de les vies i els seus fonaments. En paral·lel, també avancen les obres de rehabilitació de les dues estacions.

D’acord amb la normativa del transport per cable, el Funicular està sotmès a un règim estricte de manteniment preventiu que inclou revisions anuals i grans revisions de més profunditat en funció del temps de servei. La primera gran revisió s’està realitzant amb motiu d’haver superat les 22.500 hores de funcionament des del 1992, i les actuacions que comporta són de tanta profunditat que s’han dividit en dues parts per minimitzar-ne l’impacte.

En la primera part, el 2015-2016, es van renovar totalment els trens i el sistema de comandament de la instal·lació. En la segona, que s’allargarà fins a l’abril, l’atenció se centra en la sala de màquines, la sala de contrapesos i la plataforma de via.

Nou mur de contenció

Sobre el terreny es veu la feina feta. La totalitat de les vies al llarg dels 760 metres de recorregut s’han desmuntat i s'han renovat en totes les zones de desgast. També s’ha enderrocat un antic mur de contenció per tornar-lo a aixecar amb un nou perfil. El fossat de l’estació de Paral·lel ja està llest i ara es treballa al de Parc de Montjuïc.

Pel que fa a la sala de màquines, es veu mig buida perquè els dos motors elèctrics, ja revisats, estan emmagatzemats a l’espera de les operacions finals de muntatge, mentre que el reductor ha viatjat a Bèlgica perquè el posi a punt l’empresa fabricant.

Les operacions d'una gran revisió comporten el desmuntatge complet de tots els elements de seguretat de la instal·lació, substituir equips per envelliment tecnològic i fer reparacions i actualitzacions en la infraestructura de la instal·lació (murs, paraments…). Abans de la posada en servei, caldrà realitzar un rodatge en buit (marxa en blanc), proves a plena càrrega i proves de marxa conjuntament amb l'administració competent en matèria de transport per cable.

La següent gran revisió del Funicular es durà a terme d’aquí 15 anys o quan hagi acumulat 15.000 hores més de servei.

Posada al dia de les estacions

Al mateix temps, des del gener s’està executant la rehabilitació integral de les dues estacions, Paral·lel i Parc de Montjuïc. Es remodela completament l’arquitectura de les andanes, passadissos, escales i dependències, inclosa la substitució de paraments verticals i horitzontals, retirada de falsos sostres, millora dels drenatges, actualització de la instal·lació elèctrica, pintura i senyalètica. També se substitueix la il·luminació existent per LED, es canvia la línia de peatge de l’estació superior i s’adeqüen les instal·lacions a la normativa de protecció civil.

Aquesta obra, de 20 mesos de durada, continuarà executant-se quan el Funicular torni a estar en servei, moment en què els treballs es concentraran a les nits i en zones fora del trànsit de passatgers.

Fossat de l'estació de Paral·lel / Foto: Pep Herrero (TMB)
Fossat de l'estació de Paral·lel / Foto: Pep Herrero (TMB)

Muntatge de la politja motriu a la sala de màquines / Foto: Pep Herrero (TMB)
Muntatge de la politja motriu a la sala de màquines / Foto: Pep Herrero (TMB)

Buidatge del fossat de l'estació de Miramar / Foto: Pep Herrero (TMB)
Buidatge del fossat de l'estació de Parc de Montjuïc / Foto: Pep Herrero (TMB)

Maquinària pesant en acció en un tram a cel obert / Foto: Pep Herrero (TMB)
Maquinària pesant en acció en un tram a cel obert / Foto: Pep Herrero (TMB)

Construcció d'un nou mur de contenció / Foto: Pep Herrero (TMB)
Construcció d'un nou mur de contenció / Foto: Pep Herrero (TMB)

Muntatge de la nova via / Foto: Pep Herrero (TMB)
Muntatge de la nova via / Foto: Pep Herrero (TMB)

Soldadura de carril / Foto: Pep Herrero (TMB)
Soldadura de carril / Foto: Pep Herrero (TMB)

Retirada del paviment i els aplacats del passadís de Paral·lel / Foto: Pep Herrero (TMB)
Retirada del paviment i els aplacats del passadís de Paral·lel / Foto: Pep Herrero (TMB)

Darrera modificació: 
18.02.2019
Tema: 

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies