Header Top menu
Els vehicles històrics de la Fundació TMB seran presents a la Cavalcada de Reis 2023
El Dodge Brothers 240 (1940), l’Aclo Regent III (1948) i el Pegaso 6035 (1968) recorreran els carrers de la ciutat al costat dels Reis Mags d’Orient
Els Reis Mags d’Orient arribaran als carrers de la ciutat de Barcelona d’aquest any molt ben acompanyats. I és que tres dels vehicles històrics que la Fundació TMB ha estat exposant durant el 2022 en diferents localitzacions amb motiu del centenari de la xarxa de bus, seran presents en aquest màgic esdeveniment amb la seva participació en la cavalcada.
Una representació de l'ONG Conductors Solidaris de Catalunya, formada principalment per personal voluntari de TMB, serà l’encarregada de posar-se al volant de tres d’aquests models de vehicles clàssics de la Fundació TMB. Els autobusos que es podran veure durant la cavalcada seran el Doge Brothers 240, l’Aclo Regent III i el Pegaso 6035.
Tres models històrics
El Dodge Brothers va entrar en funcionament l’any 1940 i va finalitzar el seu servei l’any 1980. L’any 1995, la Fundació del Museu del Transport de Catalunya (Castellar de n’Hug) el va adquirir i posteriorment el va restaurar. Va participar en el rodatge de la pel·lícula “Soldados de Salamina”, així com en alguna sèrie televisiva. El 2006, un cop tancat el museu, va passar a ser propietat de TMB. El 2008 es va repintar amb els colors corporatius de TMB, vermell i crema, i amb els anagrames de la Compañía General de Autobuses (CGA), per tal d’incorporar-lo a la sèrie 260 que pertanyia a aquesta empresa. Se li va assignar la placa 265.
Per la seva banda, L’Aclo Regent III va començar el seu servei el 1949 i es va retirar de la circulació al 1965. Es tracta d’un model provinent de la firma anglesa ACLO que es va carrossar a Saragossa. El 1978 es va restaurar i es va presentar al saló Expomòbil. Entre el 1979 i el 1988 va circular en una línia turística —era l’anomenat Zoobus—, entre la plaça de Catalunya i el zoo. El 1989, davant la necessitat de tornar-lo a restaurar, es va retirar un altre cop del servei. El 1996 es va dur al Museu de Castellar de n’Hug, on va estar fins al 2006. Tres anys després, ja retornada la propietat a TMB, se'n va fer una restauració a fons a Sant Esteve Sesrovires, que va finalitzar el desembre del 2010.
El darrer i més modern dels tres vehicles que es podran veure durant la cavalcada d’aquest 2023, serà el Pegaso 6035, que va entrar en servei el 1968 i es va retirar del mateix l’any 1987. Aquell any es va cedir a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), a Bellaterra, per prestar servei dins del campus universitari. Allà va circular amb el número de placa 17 i va continuar prestant servei fins al 2003. Posteriorment, va passar a ser propietat d’Autoclàssic de Gratallops, que el va mantenir sense circular. Uns anys després se’n va iniciar la restauració. El febrer del 2008 el va adquirir TMB, que el 2010 va encarregar a Consman Truck, SL, que el pintés amb els colors verds de l’època en què circulava per Barcelona.
L’any del centenari de la xarxa de bus de Barcelona
La presència a la cavalcada d’aquests models històrics se suma a la celebració dels actes del centenari de la xarxa de bus que la Fundació TMB ha estat commemorant durant tot l’any 2022. Entre les accions més destacades trobem la restauració del Tilling Stevens, el primer model de bus que va circular per Barcelona l’any 1922. El treball de restauració ha permès recuperar el motor petrol-electric original, un sistema pioner dels actuals vehicles híbrids, reconstruir el pis superior amb l’imperial descobert i refer l’escala exterior en corba per pujar-hi. Els acabats de la carrosseria han fet reviure el característic color vermell propi dels autobusos anglesos que circulaven per Barcelona fa 100 anys.
D’igual manera, els autobusos clàssics del patrimoni de la Fundació van visitar durant el 2022 diferents districtes de Barcelona i municipis metropolitans, on arribaven alguns dels models clàssics del servei de bus de TMB. Els busos d’època van estar presents en festes majors i diades especials, en les que els visitants s’hi van poder pujar i van fer breus recorreguts pel territori.