Header Top menu
Tot a punt per a la posada en servei de la nova xarxa de busos de Barcelona
Aquest dilluns 1 d’octubre, a l'hora de l'inici del servei, es posa en marxa la primera fase de la Nova Xarxa de Bus de Barcelona, un projecte que suposarà un pas endavant per a la mobilitat de tots els barcelonins i barcelonines. Els últims dies s'han accelerat els preparatius en la infraestructura de carrils i parades que faran servir les cinc primeres línies, amb atenció especial a les mesures de prioritat i els dispositius d'informació als usuaris.
Les cinc primeres línies
En aquesta primera fase entren en servei cinc línies: dues de verticals, la V7 i la V21; dues d'horitzontals, l'H6 i l'H12, i una de diagonal, la D20. En total sumen 88,8 quilòmetres, entre recorreguts d'anada i de tornada. En aquestes línies circularan 67 cotxes ambientalment avançats els dies feiners, la majoria de gran capacitat, i equipats amb pantalles del sistema d'informació MouTV.
Prioritat a la informació per a l'usuari
Una de les característiques de la nova xarxa de bus serà la facilitat d'utilització. Per això al llarg de les línies hi haurà 109 parades amb pantalles (convencionals o solars) que donen informació del temps que falta perquè arribi el bus i avisen d'alteracions del servei. Dues parades significatives i d'alt nivell de passatge, les d'Espanya i Gran Via - Universitat, tenen a més pantalles tàctils en què es pot interactuar per planificar el viatge.
Per primera vegada, es podran comprar targetes multiviatge i abonaments en parades d'autobús, igual que es pot fer a les estacions de metro. Les màquines distribuïdores són a Espanya, Pl. Universitat, Gran Via - Rambla Catalunya i Prat de la Riba. Aquestes màquines dispensaran els mateixos títols integrats que les màquines del metro —excepte la T-4, mitjançant pagament amb targeta bancària.
Tractament especial dels punts d'intercanvi
La forma de retícula o graella de la nova xarxa fa que qualsevol punt de la ciutat sigui accessible des de qualsevol altre, amb un transbordament en la intersecció de dues línies. Aquests punts d'intercanvi, que són els que donen sentit de xarxa al conjunt de línies i la connecten amb la resta del sistema integrat de transport públic, tindran a partir d'ara una rellevància especial.
Línies d'altes prestacions, convencionals i de proximitat
En fases successives, l'any 2013, està previst de posar en servei vuit línies més, quatre a la primavera i quatre a la tardor. La resta s'aniran implantant progressivament, a partir de l'anàlisi acurada dels resultats de les tres primeres fases i el comportament de la demanda.
Un cop completada, la nova xarxa de bus tindrà 28 línies d’altes prestacions que es complementaran amb línies convencionals urbanes i les línies interurbanes i de proximitat existents.
Aquest esquema de línies d’altes prestacions que facilitaran el transport per la ciutat constarà de 17 línies verticals (mar-muntanya) identificades amb la lletra V i un número senar, el seu color serà el verd, 8 línies horitzontals (Llobregat - Besòs), que seran identificades amb la lletra H i tindran un número parell i el seu color serà el blau, i 3 línies diagonals que seran identificades amb la lletra D i els dígits 20, 30 i 40 en què la tonalitat serà lila.