Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. TMB retira el darrer tren de la sèrie 3000 que quedava en circulació a la línia 3
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
16.02.2024
Premsa TMB

TMB retira el darrer tren de la sèrie 3000 que quedava en circulació a la línia 3

La Fundació TMB preserva una part de cada sèrie. En el cas del 3000 es mantindrà una unitat triple, formada per dos motors i un remolc

Imatge
La sèrie 3000 en els seus primers viatges. /Foto: Arxiu TMB
La sèrie 3000 en els seus primers viatges. /Foto: Arxiu TMB
< >La sèrie 3000 en els seus primers viatges. /Foto: Arxiu TMB

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha retirat el darrer tren de la sèrie 3000 que quedava en circulació a la línia 3 del metro de Barcelona. Durant la jornada d’avui, el darrer comboi d’aquesta sèrie format pels motors 3045,3046,3047,3048 i pel remolc R3312, ha efectuat la sortida de les cotxeres de Sant Genís i ha finalitzat el seu servei a l’estació de Trinitat Nova sumant així els darrers quilòmetres del total de 4.085.946 que ha fet aquest comboi (tota la sèrie ha fet uns 72.000.000 de quilòmetres) des de la seva posada en marxa el 29 de setembre de 1986. Ara, la Fundació TMB, sumarà una peça més al seu ampli ventall de vehicles històrics, preservant tres cotxes d’aquesta sèrie 3.000: dos motors i un remolc. La retirada d’aquest tren forma part de la renovació dels combois per eliminar tot l’amiant del material mòbil de la xarxa de metro. Així, en el cas de la línia 3 segueixen incorporant-se progressivament els nous trens de la sèrie 7000. 

Un tren emblemàtic

Amb motiu de la retirada de l’emblemàtica sèrie, TMB ha editat un vídeo en el qual ha reunit al director de metro de l’any 1986, Agustín del Castillo, amb el cap de l’oficina tècnica de metro de l’època, Ramon Rosell. Tots dos s’han trobat a l’interior del darrer tren en servei d’aquesta sèrie i han volgut rememorar tot el que va significar l’adquisició d’aquests 3000 per al transport públic de la ciutat. Castillo ha explicat que aquests trens, encarregats per la llavors presidenta de metro, Mercè Sala, tenien la missió de resultar “un avenç palpable per l’usuari en matèria de seguretat, confort i sostenibilitat” i que van ser “una veritable revolució en aquest sentit”. Castillo ha recordat que la inclusió d’aquests trens era molt necessària, ja que “el parc mòbil de metro venia de l’any 1924 i estàvem complint 60 anys de material, els trens funcionaven, però el manteniment cada dia era més costós i calia una reforma immediata”. 

Per la seva banda, Rosell ha explicat que el procés d’adquisició dels nous trens va ser complex i va comportar “moltes reunions i molts viatges per conèixer experiències d’altres operadors”. Les novetats, sobretot pel que fa als vagons i la seva habitabilitat, van ser importants i per Rosell “van ser especialment innovadores en aspectes com la insonorització, que alhora va permetre per primer cop climatitzar els trens”.

38 anys en servei

La sèrie 3000, formada per 18 trens de 5 vagons cadascun (4 motors i 1 remolc) i destinada a la línia 3, va entrar en funcionament entre els anys 1986 i 1988 per substituir tota la flota de la sèrie 300 que circulava per aquesta línia. Entre els mesos d’agost i setembre de 1986 es van dur a terme proves amb el primer tren d’aquesta sèrie, que finalment va entrar en circulació oficialment el 29 de setembre a l’estació de Montbau, en aquell any, estació terminal de la línia 3. La darrera unitat dels 18 trens de la sèrie 3000 es va posar en circulació el 8 de febrer del 1988. Aquestes unitats van ser numerades del 3001 al 3072 per als cotxes motor i del 3301 al 3318 per als remolcs. Cal destacar que els primers 12 trens d’aquesta sèrie no disposaven de climatització, que va haver de ser instal·lada amb posterioritat.

El disseny dels 3000 va ser molt innovador per l’època, amb una imatge molt moderna, i amb uns seients ideats per l’interiorista i dissenyador barceloní Miquel Milà. Aquests seients, precisament es poden veure actualment a l’exposició Miguel Milà- Diseñador Pre industrial, que se celebra a Madrid entre el 8 de febrer i el 17 de març en el marc del certamen Madrid Design Festival. A banda d’aquesta característica, els trens també estaven pintats exteriorment de color blanc per evitar sensacions claustrofòbiques i els seients estaven orientats en paral·lel al sentit de la marxa. La longitud dels vagons era de 16,5 metres i s’alimentaven amb corrent continu de 1200 V mitjançant pantògraf. El pes de cada cotxe-motor era de 35 tones, mentre que el remolc en sumava 24. 

En matèria de seguretat per l’usuari l’avenç més important el trobàvem en les portes, que passaven a ser lliscants, basculants, i amb maneta d’obertura per a l’usuari, un sistema innovador per als passatgers. L’aparell d’alarma, que incorporava un sistema de megafonia que permetia una comunicació directa entre el passatge i el conductor, també aportava novetats, ja que deixava de vincular-se a la frenada d’emergència. Amb els nous 3000 i gràcies a l’intercomunicador amb el conductor, un cop accionat l’aparell es decidia a instàncies del centre de control la següent mesura a emprendre abans d’aturar el comboi, sistema que encara regeix actualment. 

Els avisadors d’estació i la senyalització a l’interior dels vagons van ser altres de les novetats palpables d’aquests nous trens, que també incorporaven els darrers avenços de la indústria en matèria mecànica sobretot en la referida als bastidors, suspensions i equips de frenada. D’igual manera, la recuperació d’energia generada pel mateix comboi també va ser considerada, amb un sistema de retorn de la mateixa a la catenària que permetria un gran estalvi. Totes les innovacions d'aquests nous trens van suposar un gran repte per als i les professionals del metro, des dels motoristes fins al personal de manteniment que van haver d'adaptar-se a les noves tecnologies que, alhora, van comportar també molts avantatges en els processos de les diferents tasques. 

El tren més mediàtic

La posada en marxa d’aquesta nova sèrie 3.000 va venir acompanyada d’una gran campanya publicitària que es va dur a terme durant els mesos de setembre i octubre de 1986 i que tenia com a missatge principal l’eslògan “Barcelona estrena Metro”. Més de 4.000 pòsters, 450.000 fulletons i 400 anuncis en suports publicitaris de metro van informar sobre les millores tecnològiques del nou tren i els seus avantatges per a les persones usuàries. Els anuncis a ràdio i premsa escrita, i un extens publireportatge emès a TV3 i TVE van completar una de les grans campanyes publicitàries mai llençades per TMB.

Alhora, es van llençar diverses accions promocionals amb la confecció de diversos elements per recordar la posada en funcionament del nou tren. El bitllet commemoratiu de la inauguració, una nova funda per targetes amb l’eslògan “Barcelona estrena metro” o tota una sèrie de pòsters, samarretes, clauers i encenedors que es van posar a la venda a la ja desapareguda botiga d’Universitat.

Reforma 

L’any 2007 es van començar a reformar l’interiorisme dels vagons per assimilar-los a la nova sèrie 5000 que s’estava posant en servei aquella època i es va estrenar el passadís continu d’intercomunicació entre els vagons. Aquests trens reformats van circular per primer cop el 13 de juliol del 2007, incorporant-ne un de nou a la xarxa cada dos mesos. 

Tema
Transport
  • Altres temesHistòriaConceptesHistòricInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiL3MetroAnys2024
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

La sèrie 3000 en els seus primers viatges. /Foto: Arxiu TMB
Descarrega l’arxiu (73.47 KB)
La sèrie 3000 en els seus primers viatges. /Foto: Arxiu TMB
Descarrega l’arxiu (417.23 KB)
La sèrie 3000 en els seus primers viatges. /Foto: Arxiu TMB
Descarrega l’arxiu (713.8 KB)
La sèrie 3000 en els seus primers viatges. /Foto: Arxiu TMB
Descarrega l’arxiu (766.39 KB)
La sèrie 3000 en els seus primers viatges. /Foto: Arxiu TMB
Descarrega l’arxiu (689.64 KB)
La sèrie 3000 en els seus primers viatges. /Foto: Arxiu TMB
Descarrega l’arxiu (1002.08 KB)
La sèrie 3000 en els seus primers viatges. /Foto: Arxiu TMB
Descarrega l’arxiu (1006.23 KB)
Nota de premsa en PDF
Descarrega l’arxiu (137.39 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Billie Eilish al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge roda de premsa tall estiu 2025 / Foto: Pep Herrero (TMB)

Les obres de millora del metro de Barcelona obligaran a tallar parcialment el servei a les línies 4 i 11

Transport
Vista de l'estadi Olímpic Lluís Companys a Montjuïc / Foto: BSM

Transport públic per al concert dels Guns N’ Roses a l’Estadi Olímpic Lluís Companys

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert d’Erreway al Palau Sant Jordi

Transport

Últimes notícies

Imatge
Campanya del 15è festival Subtravelling / Imatge: TMB

Arrenca el festival Subtravelling: 15 anys connectant cinema i transport públic

Cultura i Oci
Hamburg UITP

TMB i FGC mostren la seva aposta per la mobilitat sostenible a la cimera internacional de la UITP

Empresa
Imatge
Nou model de tren pel metro de Bogotà. /Foto: Metro de Bogotà

Comencen les proves del material mòbil que ha de circular pel nou metro de Bogotà

Societat
Third-party content
Imatge
Entrevista del director de la xarxa de metro al programa "bàsics" / Font: Bàsics (Betevé)

El programa "Bàsics" de BETEVÉ entrevista al director de metro, Òscar Playà

En xarxa
Third-party content

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons