Header Top menu
TMB rep més de 105 milions del Fons Europeu Next Generation i capta una de les ajudes més importants de l’estat Espanyol
La inversió s’ha aconseguit en coordinació amb l’AMB, ajuntaments i la Generalitat i està servint per finançar part de la renovació de la flota de bus, així com en els nous trens de metro i altres projectes que permetran una xarxa de transport més sostenible
Les empreses de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha aconseguit més de 105 milions d’euros dels fons europeus Next Generation, tots ells s’han destinat al finançament de material mòbil i projectes vinculats a la sostenibilitat. Es tracta d’una de les organitzacions que més fons ha captat a tot l’Estat, segons les estimacions del Govern espanyol.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que “els fons ens permeten descarbonitzar la flota de bus i posar en marxa nous projectes per, entre altres, aprofitar millor l’energia que consum el metro de Barcelona” i ha especificat que “així millorem l’eficiència de les xarxes de metro i bus, alhora que les fem encara més sostenibles”.
Més de la meitat dels fons, 61,73 milions d’euros, serveixen majoritàriament per renovar la flota de bus adquirint vehicles de zero emissions. A la primera convocatòria d’ajudes del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) del 2021, TMB ja va aconseguir subvencions per valor de 40,49 milions d’euros destinats a l’adquisició de 105 autobusos elèctrics, la videovigilància embarcada de bus o la digitalització d’elements d’informació de metro entre d’altres. A la segona convocatòria d’aquests mateixos fons, ja al 2022, TMB va captar 21,24 milions d’euros, destinats a l’adquisició de 36 autobusos d’hidrogen, 23 autobusos elèctrics i dos trens.
40,37 milions més s’han rebut mitjançant ajudes del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) de la Unió Europea, a través de la Generalitat de Catalunya i en el marc dels fons europeus Next Generation. Aquesta inversió s’ha destinat majoritàriament a finançar alguns dels nous trens adquirits de les sèries 7000 i 8000 per a les línies 3 i 1 del metro de Barcelona. Els nous combois compten amb una estructura lleugera, baix consum energètic, fiabilitat tècnica, facilitat de manteniment i millor filtració d’aire.
A més, TMB va captar 3,5 milions de l’ajut MOVES Singulares II que es destinen a projectes de mobilitat eficient i sostenible, en el marc del PRTR. En aquest cas, s’han destinat a diferents projectes vinculats a l’ús sostenible de l’electricitat com ara el projecte metrocharge, que permet recuperar l’energia no aprofitada i que es dissipa en forma de calor en els processos de frenat del metro.
25% de la flota zero emissions i nous trens en circulació
Amb la incorporació de nous vehicles de zero emissions, en part finançats pels fons Next Generation, TMB té previst arribar a tenir un 25% de la flota de bus de zero emissions el 2024. Així, l’any vinent, la nova flota ja comptarà amb 232 autobusos elèctrics i 44 autobusos d’hidrogen, fet que permetrà a TMB reduir 4.785 tones d’emissions de CO₂ i 22 tones de NOx l’any. També durant el 2024, tots els nous trens adquirits per al metro, alguns d’ells finançats per aquests fons europeus, estaran ja en circulació. A més, amb la incorporació d’aquests trens s’eliminarà tot l’amiant dels vehicles del metro.