Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. TMB posa en servei al transport públic, per primera vegada a Espanya, un bus d'hidrogen
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
06.04.2022
Premsa TMB

TMB posa en servei al transport públic, per primera vegada a Espanya, un bus d'hidrogen

El dijous 7 d'abril els usuaris ja es desplaçaran amb aquest innovador vehicle de zero emissions, produït per Caetano i que carrega la nova planta d’hidrogen verd d’Iberdrola

Imatge
Les autoritats i empreses que han participat en la presentació d'avui, davant del bus d'hidrogen / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Les autoritats i empreses que han participat en la presentació d'avui, davant del bus d'hidrogen / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
< >Les autoritats i empreses que han participat en la presentació d'avui, davant del bus d'hidrogen / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Demà Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) posarà en servei el primer bus d’hidrogen que s’integra en una xarxa de transport públic. Ho farà a la línia X1, el servei semidirecte XPRESBus que connecta el centre de la ciutat amb els nodes intermodals de Francesc Macià i Glòries. L’innovador vehicle de zero emissions és el primer dels vuit autobusos de pila d'hidrogen d'última generació construïts per CaetanoBus que carregaran a la planta d’Iberdrola de la Zona Franca.

Es tracta de la primera vegada que es genera a Espanya aquest tipus de vector energètic renovable per a ús comercial i amb capacitat per a flotes, per la qual cosa TMB i Iberdrola es converteixen així en pioneres en la descarbonització de la mobilitat urbana pesant. En aquest sentit, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha destacat que és “un pas important en la lluita contra el canvi climàtic que estem fent des de Barcelona i des de TMB” i ha recordat que “estem transitant cap a una flota de vehicles sostenibles”, tal com marca el Pla Estratègic 2025 de TMB, que contempla la incorporació de 508 autobusos d’energies netes, dels quals 233 seran elèctrics i 46 d’hidrogen.

El director de Global d'Hidrogen Verd d'Iberdrola, Millán García-Tola, ha destacat que “Iberdrola celebra l'impuls decidit de TMB per descarbonitzar el transport urbà amb la incorporació d'autobusos elèctrics de bateries i ara d'hidrogen, amb qui compartim la seva visió de progrés cap a un món electrificat renovable”. A més, García-Tola ha assegurat que "TMB tindrà sempre en Iberdrola un aliat disposat a materialitzar iniciatives com aquesta primera hidrogenera verda comercial del país, que subministrarà hidrogen a la flota d'autobusos durant els propers deu anys".

El vehicle lliurat per Caetano, del model H2 City Gold LHD, va arribar el passat mes de gener i ha estat en un període de proves sense passatgers que finalitza ara. Aquest innovador autobús, que emet únicament vapor d'aigua, s'abastirà d'hidrogen verd (uns 20 quilos diaris) a la planta de proveïment situada al polígon industrial de la Zona Franca, a prop de la cotxera on tindrà la base, impulsada per TMB i propietat d'Iberdrola, que compta amb una subvenció del programa Connecting Europe Facilities for Transport de l'Agència Executiva Europea de Clima, Infraestructures i Medi Ambient (CINEA).

La posada en marxa de la hidrogenera de la Zona Franca, que s'ha executat en un temps rècord de menys d'un any, permetrà la creació d'un hub d'hidrogen verd en una de les àrees industrials més importants del país. A més, la instal·lació permetrà abastir altres flotes i indústries que adoptin aquest vector com a solució energètica i es pretén generar un efecte tractor sobre tot allò que envolta aquesta tecnologia, en línia amb els principis de l'Estratègia Europea de l'Hidrogen i el Full de Ruta de l'Hidrogen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.

Imatge
Aquest primer bus d'hidrogen és un model H2 City Gold LHD / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Aquest primer bus d'hidrogen és un model H2 City Gold LHD / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
>Aquest primer bus d'hidrogen és un model H2 City Gold LHD / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)


Amb el suport del programa JIVE

El nou autobús zero emissions d'hidrogen fabricat per CaetanoBus per a TMB és un autobús estàndard, de 12 metres de longitud i amb una carrosseria lleugera d'alumini amb tres portes. El sistema d'hidrogen incorpora la pila de combustible de Toyota, amb 60 kW de potència nominal, i cinc tancs d'hidrogen tipus 4 amb una capacitat total de 37,5 kg d'emmagatzematge d'H2. El motor de tracció de Siemens lliura una potència màxima de 180 kW i l'inversor de tensió ELFA 2, també de Siemens, gestiona tota la potència del motor. El sistema d'hidrogen es complementa amb les bateries de tracció, de tecnologia de ions de liti tipus LTO, amb una capacitat total de 44 kWh, on s'emmagatzema l'energia generada per la pila de combustible i pel sistema de frenada regenerativa.

L'adopció de l'hidrogen verd per part de la flota de TMB compta amb el suport del programa europeu JIVE 2 de promoció dels vehicles de pila de combustible i zero emissions cofinançat per la Unió Europea. JIVE ha desplegat 298 vehicles d’hidrogen i 20 estacions de recàrrega d’hidrogen en 6 països de la UE. El projecte s'impulsa amb la col·laboració de l'Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM).

L’hidrogen, l’element més abundant en l’univers, és un vector energètic de gran versatilitat que està cridat a tenir un paper preponderant en el transport, emmagatzematge i conversió instantània en una energia útil, de formes d’energia diverses. La utilització de l’hidrogen per al transport està avançant gràcies al desenvolupament tecnològic lligat a les piles de combustible.

En la pila de combustible es desenvolupa un procés anomenat electròlisi inversa, mitjançant el qual l'hidrogen reacciona amb l'oxigen. L'hidrogen prové d'un o diversos dipòsits del vehicle, mentre que l'oxigen es capta de l'aire ambiental. L'únic derivat d'aquesta reacció és l'energia elèctrica generada, calor i aigua, que s'expulsa en forma de vapor pel tub d'escapament.

Tema
Innovació
  • InstitucionsAMBGeneralitatTMBServeiBusAnys2022
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Les autoritats i empreses que han participat en la presentació d'avui, davant del bus d'hidrogen / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (136.42 KB)
Nota de premsa en PDF
Descarrega l’arxiu (166.68 KB)
Nota de prensa en PDF (castellano)
Descarrega l’arxiu (165.98 KB)
Aquest primer bus d'hidrogen és un model H2 City Gold LHD / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (773.81 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Bus de la línia H12 arribant a la Plaça d'Espanya / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Barcelona prova un sistema d’intel·ligència artificial de control automàtic de carrils reservats i parades per millorar la circulació dels busos

Innovació
Retolació lateral d'un autobús elèctric de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB adquirirà 19 autobusos elèctrics per seguir augmentant la seva flota de zero emissions

Innovació
Imatge
Minibús Yutong de pis baix 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

Comencen les proves amb el primer minibús 100% elèctric de pis baix

Innovació
Imatge
Vehicle UNVI doble pis 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

TMB prova un model d'autobús de dos pisos de propulsió 100% elèctrica

Innovació

Últimes notícies

Imatge
Nou model de tren pel metro de Bogotà. /Foto: Metro de Bogotà

Comencen les proves del material mòbil que ha de circular pel nou metro de Bogotà

Societat
Third-party content
Imatge
Entrevista del director de la xarxa de metro al programa "bàsics" / Font: Bàsics (Betevé)

El programa "Bàsics" de BETEVÉ entrevista al director de metro, Òscar Playà

En xarxa
Third-party content
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Billie Eilish al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge roda de premsa tall estiu 2025 / Foto: Pep Herrero (TMB)

Les obres de millora del metro de Barcelona obligaran a tallar parcialment el servei a les línies 4 i 11

Transport

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons