Header Top menu
TMB encarrega 210 busos elèctrics i híbrids per activar la renovació i descarbonització de la flota
L’entrada de nous vehicles el 2022, la més alta dels últims 15 anys, suposarà un pas endavant per millorar la mobilitat i el medi ambient a Barcelona
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha resolt les últimes setmanes el concurs convocat per subministrar els autobusos ecològics amb els quals continuarà el rejoveniment de la flota i la substitució progressiva dels vehicles dièsel d’acord amb l’objectiu d’adopció d’energies netes marcat pel Pla Estratègic 2025. Els nous vehicles, que es posaran en servei entre el 2022 i el 2024, s’han adjudicat en sis lots a cinc fabricants de primera fila que s’encarregaran de subministrar-ne un total de 210, dels quals el 2022 se n’incorporaran 166, el volum més alt dels últims 15 anys.
La contractació d’aquestes 210 unitats és fruit d’un procés de licitació que TMB va posar en marxa entre el maig i el juny passat i que comporta una inversió global de 112,5 milions d’euros. En total seran 78 elèctrics purs, 108 híbrids de gas natural comprimit i 24 híbrids de dos pisos per al transport turístic.
Entre els autobusos elèctrics, el grup més nombrós és el de mida estàndard (de 12 metres de longitud) de càrrega nocturna a la cotxera, destinats a substituir cotxes dièsel que estan a punt d’arribar al final de la vida útil. Amb aquesta tecnologia es podran electrificar línies de demanda mitjana sense haver d’instal·lar infraestructura de càrrega al carrer, només al dipòsit. Per afavorir la competència, segons les regles de la licitació, els 49 cotxes sol·licitats s’han dividit en dos lots que s’havien d’adjudicar a licitadors diferents: així, 25 els subministrarà BYD i els altres 24, Solaris, per un valor conjunt de 29,64 milions d’euros.
En segon lloc figuren els articulats 100% elèctrics de 18 metres de longitud i càrrega d’oportunitat (com els que circulen a la línia H16, la primera de TMB completament elèctrica). Se n’ha adjudicat el subministrament de 29 unitats a la firma basca Irizar per un import de 26,14 milions d’euros. D’aquesta manera s’assegura el material mòbil necessari per a l’electrificació completa de les línies H12 i V15.
Pel que fa als híbrids de gas natural comprimit, els dos lots en què s’havien dividit (articulats i estàndard) han recaigut en una mateixa firma: MAN proveirà 23 articulats (inclosos 4 que seran necessaris el 2024) i 85 estàndards (dels quals 30 corresponen a necessitats de renovació previstes per al 2024) per valor de 43,84 milions d’euros. Els híbrids que combinen motors elèctrics i de gas són una alternativa eficient als vehicles propulsats per gas natural comprimit que s’han de retirar quan arriben als 15 anys d’antiguitat.
Finalment, TMB ha assignat a Volvo la fabricació de 24 vehicles híbrids (dièsel - elèctrics) de dos pisos per al Barcelona Bus Turístic, dels quals 14 s’hauran d’incorporar el 2022 i els altres 10 els anys 2023-24. Estan valorats en 12,78 milions d’euros.
Cap a una flota neta i eficient
Aquest gran contracte forma part del Pla Estratègic TMB 2050 per renovar i actualitzar ambientalment els autobusos urbans de Barcelona i l’àrea metropolitana, d’acord amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). La previsió del pla és que entre el 2022 i el 2025 s’incorporin 508 vehicles ecològics (elèctrics, de GNC o d’hidrogen) i s’executin les obres d’infraestructura necessàries per subministrar-los energies verdes. Amb els 210 autobusos contractats ara i els 69 rebuts i incorporats al llarg de l’estiu es renovarà prop del 30% de la flota amb propulsions ecològiques. L’objectiu és que a finals del 2024 la flota de vehicles estàndard i articulats de TMB estigui formada només per cotxes elèctrics, híbrids i de gas natural comprimit (actualment constitueixen el 70%).
De les comandes anteriors queda pendent d’arribar –entre final d’any i principis del 2022– la dels vuit primers autobusos de pila d’hidrogen i zero emissions amb els quals Barcelona obrirà una altra via, la de l'ús dels gasos verds (hidrogen d'origen renovable, biogàs), per a la reducció d’emissions i la descarbonització del transport públic. Sumant-hi aquests 8 cotxes, ascendiran a 174 les incorporacions a la flota l’any vinent.
Projecte co-finançat per la Unió Europea
L’adquisició de 78 vehicles elèctrics i 46 de GNC compta amb co-finançament de la Unió Europea a través de les ajudes “Connectant Europa” (CEF-Transport), que promouen el desenvolupament i millores en infraestructures de transport i l’impuls de la mobilitat sostenible.
- Altres temesMedi ambientConceptesInnovacióMedi ambientInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiBusAnys2021