Header Top menu
TMB aplica les mesures de racionalització del servei d'autobusos
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha aplicat diverses mesures d'ajust al servei d'autobusos en el marc del pla de racionalització de la gestió que la companyia ha adoptat per incrementar l'eficiència i assegurar la viabilitat del sistema de transport públic de la regió metropolitana aquest any 2012.
Les mesures de racionalització adoptades busquen acostar l'oferta a la demanda real i aplicar els recursos existents a les rutes i les franges horàries en què beneficien més persones. A la xarxa d'autobusos, l'ajust de l'oferta té en compte l'evolució de la demanda i la concurrència d'altres xarxes, com ara les ferroviàries, en els mateixos recorreguts.
Baixa demanda i elevats requeriments de subvenció
Des del passat dissabte, 14 de gener, han deixat de funcionar quatre línies d'autobusos que es distingeixen pels indicadors de gestió negatius, a més de solapar-se amb altres serveis de transport públic:
- Línia 31 (Hospital Clínic - Canyelles): coincideix en un 75% amb la línia 32, que es reforça per millorar l'interval de pas, i en diferents trams se solapa amb les línies 3 i 4 de metro; la cobertura és del 30%, cosa que genera una necessitat d'aportació econòmica de 0,92 euros per validació.
- Línia 35 (Hospital de Sant Pau - Santa Coloma): el recorregut se solapa amb les línies 1, 5 i 9 de metro; té uns 700 viatgers els dies feiners; la cobertura és del 12,6% i requereix una subvenció de 2,76 euros per validació.
- Línia 105 (El Prat - Aeroport): registra una demanda escassa, de l'ordre de 100 viatgers/dia; per això té molt baixa cobertura, el 8,5%, i absorbeix una subvenció de 6,40 euros per validació; el trajecte es pot fer amb les línies 46 i 65.
- Línia 158 (Collblanc - Sant Just Desvern): se superposa gairebé completament a la línia 157 de bus i al Trambaix, i transporta uns 400 viatgers els dies feiners; el coeficient de cobertura és de l'11,1% i necessita una aportació de 3,56 euros per validació.
Ajustos en línies el cap de setmana
D'altra banda, des del cap de setmana del 14 i 15 de gener han entrat en vigor els ajustos d'oferta anunciats en diverses línies de baixa demanda.
- Línia 58 (Pl. Catalunya - Av. Tibidabo): no circula els festius i ara ha deixat de circular també els dissabtes; el recorregut és pràcticament coincident amb la 64 i amb la L7 de FGC.
- Línia 75 (Les Corts - Av. Tibidabo): ha deixat de circular tant dissabtes com diumenges i festius; aquesta línia es va crear per atendre els desplaçaments a centres escolars i l’ampliació de servei als caps de setmana ha tingut escassa resposta.
- Línia 91 (Rambla - Bordeta): ha deixat de fer les quatre circulacions, amb intervals d’una hora, dels matins dels diumenges i festius; hi ha diverses línies de bus i les línies 1 i 3 de metro que cobreixen el recorregut.
El Bus del Barri torna a l’esperit original
A més, vint línies de Bus del Barri (totes menys la 111 i la 116) tornen a circular només els feiners i els dissabtes, tal com feien des de la seva implantació fins al 2006. De fet, el Bus del Barri va ser creat per facilitar els desplaçaments des de zones de difícil accessibilitat a equipaments, que els festius estan tancats.
Aquestes línies tenen totes coeficients de cobertura baixos, entre el 3,5% i el 22%, i necessitats de finançament que oscil·len entre els 1,32 i els 10,85 euros per validació. Se n'exceptua la 111 (Tibidabo), que té un nivell d'utilització en festiu semblant al dels dies feiners, i la 116 (La Salut) perquè és la que porta més passatge i té indicadors més favorables.