Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha aplicat diverses mesures d'ajust al servei d'autobusos en el marc del pla de racionalització de la gestió que la companyia ha adoptat per incrementar l'eficiència i assegurar la viabilitat del sistema de transport públic de la regió metropolitana aquest any 2012.
Les mesures de racionalització adoptades busquen acostar l'oferta a la demanda real i aplicar els recursos existents a les rutes i les franges horàries en què beneficien més persones. A la xarxa d'autobusos, l'ajust de l'oferta té en compte l'evolució de la demanda i la concurrència d'altres xarxes, com ara les ferroviàries, en els mateixos recorreguts.
Des del passat dissabte, 14 de gener, han deixat de funcionar quatre línies d'autobusos que es distingeixen pels indicadors de gestió negatius, a més de solapar-se amb altres serveis de transport públic:
D'altra banda, des del cap de setmana del 14 i 15 de gener han entrat en vigor els ajustos d'oferta anunciats en diverses línies de baixa demanda.
A més, vint línies de Bus del Barri (totes menys la 111 i la 116) tornen a circular només els feiners i els dissabtes, tal com feien des de la seva implantació fins al 2006. De fet, el Bus del Barri va ser creat per facilitar els desplaçaments des de zones de difícil accessibilitat a equipaments, que els festius estan tancats.
Aquestes línies tenen totes coeficients de cobertura baixos, entre el 3,5% i el 22%, i necessitats de finançament que oscil·len entre els 1,32 i els 10,85 euros per validació. Se n'exceptua la 111 (Tibidabo), que té un nivell d'utilització en festiu semblant al dels dies feiners, i la 116 (La Salut) perquè és la que porta més passatge i té indicadors més favorables.