Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. El Telefèric de Montjuïc viu el simulacre de rescat més gran en els seus 15 anys d’història
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
30.03.2022
Premsa TMB

El Telefèric de Montjuïc viu el simulacre de rescat més gran en els seus 15 anys d’història

El simulacre, que ha servit per optimitzar la coordinació entre les agències participants, ha involucrat més de 100 efectius dels cossos d’emergències (Bombers de Barcelona, Mossos d’Esquadra, SEM, Protecció Civil i Guàrdia Urbana) així com de TMB, Parcs i Jardins i Barcelona Serveis Municipals

Imatge
Bombers de Barcelona en un moment del simulacre / Foto: Pep Herrero (TMB)

Aquest dimecres 30 de març, al llarg del matí, tots els actors que es veurien implicats en una situació real d’emergència al Telefèric de Montjuïc, un servei que opera Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), han aportat efectius per realitzar el simulacre de rescat més gran que s’ha portat a terme en aquest mitjà de transport.

Des de les 10 del matí i fins a les 14 hores, més d’un centenar d’efectius (36 bombers, 6 mossos, 11 integrants del SEM, 10 membres de Protecció Civil, 26 agents de Guàrdia Urbana, 15 membres de personal del Telefèric, 10 de Parcs i Jardins i 3 treballadors de Barcelona Serveis Municipals) han participat en un operatiu que simulava el rescat de 41 persones que havien quedat atrapades dins de 40 cabines del Telefèric.

Els passatgers atrapats eren alumnes i professors de l’IES Mollet que han col·laborat en aquesta prova. L’evacuació s’ha desenvolupat reproduint l’escenari més realista possible per mesurar les necessitats del dispositiu que actuaria en una situació real, així com per optimitzar la coordinació entre les diferents agències implicades. Com a exemple, el cos de la Guàrdia Urbana sabia que hi hauria un simulacre, però no on ni quan es portaria a terme, per poder testar quina seria la capacitat de mobilització davant d’un supòsit real.

Més de 40 persones atrapades

La preparació del simulacre (del qual el servei 112 estava avisat per evitar una possible alarma entre la població) ha començat al voltant de les del 9 del matí, amb l’accés dels voluntaris al Telefèric. Les 40 cabines s’han situat de forma estratègica perquè fos possible assajar una major diversitat de situacions de rescat (una mica més de la meitat han quedat situades fora d’alguna de les tres estacions quan s’ha efectuat la parada que simulava l’avaria). Amb la mateixa intenció, s’ha escollit com es distribuïen els passatgers entre els vehicles del Telefèric.

La incidència tècnica que suposadament motivava el rescat era una fallada dels motors elèctric i tèrmic (aquest segon és el motor auxiliar que, en cas d’avaria del primer, serveix per evacuar els clients) que provocava l’aturada de la circulació de les cabines. A partir d’aquest moment, s’ha activat el Pla de Salvament del Telefèric seguint tots els processos i protocols normatius (recollits a la norma EN-1909:2017).

Aquest sistema de rescat ha inclòs una cadena d’avisos entre les diferents agències per desenvolupar les tasques que eren previsiblement necessàries en cada fase (assegurar i buidar la zona, tancar accessos viaris i per a vianants, disposar d’un vehicle per traslladar els passatges rescatats, atencions mèdiques in situ, recollida de dades dels viatgers, etc.), a banda dels rescats pròpiament dits.

Emergències afegides

El Pla inclou la posada a disposició per part dels responsables del Telefèric del màxim d’informació possible sobre la situació, com per exemple en quines cabines hi ha passatgers més vulnerables o el rescat dels quals té més dificultat. En aquest sentit, en un dels vehicles viatjava un bomber, que feia funcions de passatger, amb un gos de rescat; en una altra cabina calia extreure un cotxet de nadó (amb un dummy a dins) i en una tercera un ocupant anava amb cadira de rodes.

Durant el matí, també s’han simulat dues incidències de salut que han estat ateses pel Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM): d’una banda, una de les persones rescatades patia un dolor toràcic que requeria assistència sanitària, mentre que, de l’altra, un bomber havia de ser rescatat perquè s’havia fet una luxació mentre realitzava tasques de salvament.

Valoració molt positiva

Tots els operatius que han participat en aquesta acció han valorat positivament com s’ha aplicat el Pla de Salvament, que ha durat menys de les 3.30 h que marca la normativa. El simulacre donarà pas a una segona fase en què es posarà en comú l’experiència d’avui per extreure’n conclusions que serveixin per afinar al màxim els protocols de cara a una situació real.

A més del personal i les persones voluntàries, han estat necessaris més de 40 vehicles (autobombes, autoescales, ambulàncies, furgons de salvament, etcètera) per portar a terme l’activitat d’avui, que s’ha pogut fer gràcies a l’aturada per revisió (obligatòria per als transports de cable) que afecta en aquests moments el Telefèric de Montjuïc, que reprendrà el servei el pròxim dilluns 4 d’abril.

L’actual Telefèric va inaugurar-se l’any 2007 després d’haver-se construït amb totes les condicions de seguretat i accessibilitat, amb una visió panoràmica única de Barcelona i salvant un desnivell de 84,55 metres entre l’avinguda Miramar i les proximitats del Castell de Montjuïc. La nova construcció substituïa l’antic telecabina dels anys 70, que va deixar de funcionar el 2004. 

Imatge
El dispositiu ha simulat el rescat d'un nadó / Foto: Pep Herrero (TMB)
Imatge
Bombers de Barcelona en un moment del simulacre / Foto: Pep Herrero (TMB)
Tema
Transport
  • InstitucionsAjuntamentAltresTMBServeiTelefèricAnys2022
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Nota de premsa en PDF
Descarrega l’arxiu (165.91 KB)
Bombers de Barcelona en un moment del simulacre / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (35.26 KB)
El dispositiu ha simulat el rescat d'un nadó / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (55.24 KB)
Bombers de Barcelona en un moment del simulacre / Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (49.77 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge d'una edició anterior de la cursa / Foto: Web Cursa El Corte Inglés

Afectacions a les línies de bus per la Cursa El Corte Inglés

Transport
Línia V19. /Foto: Pep Herrero (TMB)

El reforç de la línia V19 els dissabtes i festius redueix en més d’un 40% les alarmes per acumulacions de passatge

Transport
Imatge
Frame de la creativitat de restabliment del servei de metro el passat 28 d'abril / Font: Albert Guillaumes

Així es va anar recuperant el servei de metro dilluns passat

Transport
Third-party content

Últimes notícies

Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat
Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content
Imatge
El cantant Lildami actuant al metro de Barcelona en el marc del festival Maleducats / Foto: Pep Herrero (TMB)

Lildami sorprèn els usuaris del metro amb un petit concert amb cançons del seu nou disc

Cultura i Oci

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons