Header Top menu
El Telefèric de Montjuïc viu el simulacre de rescat més gran en els seus 15 anys d’història
El simulacre, que ha servit per optimitzar la coordinació entre les agències participants, ha involucrat més de 100 efectius dels cossos d’emergències (Bombers de Barcelona, Mossos d’Esquadra, SEM, Protecció Civil i Guàrdia Urbana) així com de TMB, Parcs i Jardins i Barcelona Serveis Municipals
Aquest dimecres 30 de març, al llarg del matí, tots els actors que es veurien implicats en una situació real d’emergència al Telefèric de Montjuïc, un servei que opera Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), han aportat efectius per realitzar el simulacre de rescat més gran que s’ha portat a terme en aquest mitjà de transport.
Des de les 10 del matí i fins a les 14 hores, més d’un centenar d’efectius (36 bombers, 6 mossos, 11 integrants del SEM, 10 membres de Protecció Civil, 26 agents de Guàrdia Urbana, 15 membres de personal del Telefèric, 10 de Parcs i Jardins i 3 treballadors de Barcelona Serveis Municipals) han participat en un operatiu que simulava el rescat de 41 persones que havien quedat atrapades dins de 40 cabines del Telefèric.
Els passatgers atrapats eren alumnes i professors de l’IES Mollet que han col·laborat en aquesta prova. L’evacuació s’ha desenvolupat reproduint l’escenari més realista possible per mesurar les necessitats del dispositiu que actuaria en una situació real, així com per optimitzar la coordinació entre les diferents agències implicades. Com a exemple, el cos de la Guàrdia Urbana sabia que hi hauria un simulacre, però no on ni quan es portaria a terme, per poder testar quina seria la capacitat de mobilització davant d’un supòsit real.
Més de 40 persones atrapades
La preparació del simulacre (del qual el servei 112 estava avisat per evitar una possible alarma entre la població) ha començat al voltant de les del 9 del matí, amb l’accés dels voluntaris al Telefèric. Les 40 cabines s’han situat de forma estratègica perquè fos possible assajar una major diversitat de situacions de rescat (una mica més de la meitat han quedat situades fora d’alguna de les tres estacions quan s’ha efectuat la parada que simulava l’avaria). Amb la mateixa intenció, s’ha escollit com es distribuïen els passatgers entre els vehicles del Telefèric.
La incidència tècnica que suposadament motivava el rescat era una fallada dels motors elèctric i tèrmic (aquest segon és el motor auxiliar que, en cas d’avaria del primer, serveix per evacuar els clients) que provocava l’aturada de la circulació de les cabines. A partir d’aquest moment, s’ha activat el Pla de Salvament del Telefèric seguint tots els processos i protocols normatius (recollits a la norma EN-1909:2017).
Aquest sistema de rescat ha inclòs una cadena d’avisos entre les diferents agències per desenvolupar les tasques que eren previsiblement necessàries en cada fase (assegurar i buidar la zona, tancar accessos viaris i per a vianants, disposar d’un vehicle per traslladar els passatges rescatats, atencions mèdiques in situ, recollida de dades dels viatgers, etc.), a banda dels rescats pròpiament dits.
Emergències afegides
El Pla inclou la posada a disposició per part dels responsables del Telefèric del màxim d’informació possible sobre la situació, com per exemple en quines cabines hi ha passatgers més vulnerables o el rescat dels quals té més dificultat. En aquest sentit, en un dels vehicles viatjava un bomber, que feia funcions de passatger, amb un gos de rescat; en una altra cabina calia extreure un cotxet de nadó (amb un dummy a dins) i en una tercera un ocupant anava amb cadira de rodes.
Durant el matí, també s’han simulat dues incidències de salut que han estat ateses pel Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM): d’una banda, una de les persones rescatades patia un dolor toràcic que requeria assistència sanitària, mentre que, de l’altra, un bomber havia de ser rescatat perquè s’havia fet una luxació mentre realitzava tasques de salvament.
Valoració molt positiva
Tots els operatius que han participat en aquesta acció han valorat positivament com s’ha aplicat el Pla de Salvament, que ha durat menys de les 3.30 h que marca la normativa. El simulacre donarà pas a una segona fase en què es posarà en comú l’experiència d’avui per extreure’n conclusions que serveixin per afinar al màxim els protocols de cara a una situació real.
A més del personal i les persones voluntàries, han estat necessaris més de 40 vehicles (autobombes, autoescales, ambulàncies, furgons de salvament, etcètera) per portar a terme l’activitat d’avui, que s’ha pogut fer gràcies a l’aturada per revisió (obligatòria per als transports de cable) que afecta en aquests moments el Telefèric de Montjuïc, que reprendrà el servei el pròxim dilluns 4 d’abril.
L’actual Telefèric va inaugurar-se l’any 2007 després d’haver-se construït amb totes les condicions de seguretat i accessibilitat, amb una visió panoràmica única de Barcelona i salvant un desnivell de 84,55 metres entre l’avinguda Miramar i les proximitats del Castell de Montjuïc. La nova construcció substituïa l’antic telecabina dels anys 70, que va deixar de funcionar el 2004.