Header Top menu
Surt a licitació la redacció dels projectes de la remodelació integral del Tramvia Blau
El contractista dissenyarà la urbanització de l'avinguda Tibidabo i les places Kennedy i Doctor Andreu, la reforma de la cotxera i la rehabilitació dels vehicles històrics
Continua el procés de licitació de la redacció dels projectes per rehabilitar completament el Tramvia Blau perquè estigui en condicions de tornar a circular amb seguretat. Es tracta d’un pas necessari per a la recuperació de l’emblemàtic sistema de transport de l’avinguda Tibidabo que impulsen TMB i l’Ajuntament de Barcelona.
El que es contractarà, pel procediment obert, és la redacció del projecte constructiu per a la renovació i actualització de les instal·lacions del Tramvia Blau, la urbanització de l'avinguda Tibidabo, les places Kennedy i Doctor Andreu i el carrer de Bosch i Alsina (que comunica l’avinguda amb el taller-cotxera), així com el projecte de reforma de l’arquitectura i les instal·lacions interiors de l’edifici de la cotxera, situat a la plaça de la Central. També es definirà, en un tercer document, l’abast de l’actualització del material mòbil amb la finalitat d'adaptar-lo a la normativa vigent perquè el Tramvia Blau pugui reprendre el servei comercial.
La licitació té un pressupost base de 663.510,60 euros, IVA a part. L’anunci inicial l’ha publicat TMB al web de contractació pública i les empreses interessades tenen fins al 21 d’agost per presentar les ofertes.
La remodelació integral del Tramvia Blau suposarà la construcció d’una nova plataforma ferroviària en el mateix itinerari actual, però amb l’inici situat davant la porta dels Jardins de la Tamarita, el canvi de totes les vies (2.662 metres lineals), els aparells de via, la catenària i els 139 pals de subjecció, la restauració o actualització dels tramvies (excepte el cotxe número 2, original del 1901, que es mantindrà inalterat com a peça històrica) i altres actuacions complementàries que el projecte determini. Es tracta d’una actuació global que no te precedents des que aquest transport és de titularitat pública, el cost de la qual, estimat en uns 19 milions d’euros, serà cobert amb el finançament dels contractes programa de l’Autoritat del Transport Metropolità.
Un transport emblemàtic amb 119 anys d’història
El Tramvia Blau, que data del 1901, és l’únic supervivent de l’antiga xarxa de tramvies de la ciutat de Barcelona. Fa un recorregut de 1.276 metres des de l’inici de l’avinguda del Tibidabo fins a la plaça del Doctor Andreu, en què salva un desnivell de 93 metres amb un pendent mitjà del 8%.
TMB n’és l’operador des del 1981, per cessió de l’Ajuntament de Barcelona, i l’ha mantingut en funcionament des del 1985 fins al 28 de febrer del 2018, amb un altre parèntesi a principis dels anys 90 motivat per la construcció de la ronda de Dalt. L’última suspensió del servei va estar motivada per la necessitat d’abordar l’actualització a fons del sistema, més enllà del manteniment ordinari, abans que es degradessin les condicions de seguretat.
En aquest sentit, l’empresa hi ha realitzat regularment el manteniment necessari, així com també importants actuacions de modernització parcial, les últimes de les quals han estat l’actualització de la subcentral elèctrica i la renovació integral de la coberta de la nau 2 de la cotxera. Anteriorment, TMB va realitzar una reforma dels tramvies números 5, 6 i 7 per adaptar-los als requisits de seguretat en la circulació.
- ConceptesHistòricObresServeiInstitucionsAjuntamentTMBServeiTramvia BlauTransport d'OciAnys2020