Header Top menu
Sentència de presó, multa i 2 anys d’allunyament a un vàndal grafiter per danys al metro
Un jutjat de Barcelona aplica el Codi Penal per castigar les pintades murals sobre un tren de la L4 el 2016 i l'obliga a indemnitzar TMB amb 2.121 euros
Un jutjat penal de Barcelona ha qualificat de “delicte de danys en béns d’ús públic o comunal” les pintades murals realitzades per un vàndal grafiter sobre un tren de la línia 4 de metro el 2016. En conseqüència, li ha imposat una pena d’un any i quatre mesos de presó, inhabilitació, multa, indemnització i la prohibició d’accés al metro de Barcelona durant dos anys.
La sentència, que porta data del 14 de febrer passat i es pot recórrer, considera provat que l’encausat, junt amb cinc persones més no identificades, va entrar el 9 d’octubre del 2016 a la zona de vies de l’estació de La Pau de la línia 4 i va pintar murals en tres cotxes. Els danys van ser valorats per Metro en 2.121,35 euros, en concepte de neteja i substitució de les juntes de les portes i les finestres, quantitat que el vàndal haurà de pagar en concepte d’indemnització per responsabilitat civil.
Aquesta resolució judicial confirma el camí marcat per d’altres anteriorment —aquest mateix mes un altre jutjat n’ha dictat una amb penes de multa per a dos vàndals que van ser agafats quan pintaven un tren a Collblanc el 2017— pel que fa a l’aplicació del delicte de danys previst al Codi Penal a la realització de murals en trens. Aquesta és una de les propostes dels operadors ferroviaris per frenar l’insuportable impacte social i econòmic del vandalisme grafiter, davant l’evidència que no és un simple deslluïment que una neteja pugui solucionar, que hi ha un deteriorament del material mòbil i una pertorbació del servei públic de transport que recau en els usuaris.
Perjudicis materials i en el servei
En aquest sentit, la sentència recull que el “factor corrosiu dels esprais” obliga a rebaixar la capa de pintura dels vehicles afectats, cosa que implica una disminució del gruix de la protecció de la caixa metàl·lica i la necessitat de repintar-la íntegrament cada sis intervencions. En l’operació de retirada es fan servir dissolvents que també afecten la xapa i les gomes, que comporten un impacte ambiental i requereixen una cura especial com a residus tòxics que són. A més, “els danys no sols són materials en el vagó, sinó en el servei que es presta al ciutadà, ja que aquests vagons durant el procés de restauració queden fora de la circulació, per la qual cosa el servei se’n ressent”, conclou la jutge.
Un altre aspecte remarcable de la resolució judicial és el valor de prova donat a les imatges del sistema de videovigilància per a la identificació de l’autor dels murals, junt amb la seva firma, a partir de la declaració d’un investigador dels Mossos d’Esquadra.
En conseqüència, l’acusat —ciutadà espanyol amb antecedents, que tenia 32 anys en el moment dels fets— ha estat condemnat a un any i quatre mesos de presó, amb inhabilitació per al sufragi passiu, una multa de 13 mesos amb una quota diària de 6 euros i la prohibició d’accés al transport públic de Barcelona durant dos anys, “per impedir la seva reiteració delictiva”, a més d’indemnitzar TMB per l’import dels danys causats al tren.
Activitat delictiva organitzada
Com s’ha assenyalat des de TMB, l’Observatori del Civisme al Transport Ferroviari i les administracions competents en transport, el vandalisme ferroviari s’ha convertit els últims anys en una activitat delictiva organitzada, amb una greu incidència en el dia a dia de les xarxes de transport públic massiu, com la xarxa de metro de Barcelona. Causa importants perjudicis en el servei –que pateixen els usuaris–, els empleats i el conjunt de la societat.
El metro de Barcelona registra una mitjana de quatre intents d’intrusió al dia, dels quals l’any passat 626 van tenir èxit (un 12% més que el 2018, fruit d’un repunt de l’activitat dels grups de vàndals concentrada en l’últim quadrimestre de l’any). Com a conseqüència, 1.444 cotxes van resultar vandalitzats amb 41.734 metres quadrats de pintades murals, una superfície equivalent a sis camps de futbol. Pel que fa a l’impacte econòmic, es van destinar 1,5 milions d'euros a la neteja de grafitis en trens, costos que s'incrementen fins a uns 4 milions sumant-hi la vigilància específica, la reparació i substitució de càmeres de seguretat, portes, trapes, parets i pous; el repintat dels trens, necessari després de diverses neteges; el deteriorament ambiental que provoca l'eliminació de la pintura a les cotxeres; el cost de les actuacions judicials, i la pèrdua d'ingressos causada per l’afectació en el servei de metro.
Per contenir i minimitzar l’impacte del grafiti ferroviari, TMB ha adoptat diverses mesures de prevenció i vigilància contra intrusions, autoprotecció del personal i millora de l’eficàcia en la persecució dels autors, en coordinació amb les forces policials. Sempre que s’identifiquen presumptes vàndals, TMB procedeix contra ells per les vies legals possibles, la penal (per danys, ja que no existeix un tipus específic) i l’administrativa. En aquest sentit, el 2019 TMB va tramitar 127 denúncies penals i 103 denúncies administratives per intrusió en instal·lacions ferroviàries i altres infraccions.
També s’ha actuat adreçant-se a l’opinió pública, a través de l’Autoritat del Transport Metropolità de l’àrea de Barcelona, amb la realització de la primera campanya de conscienciació sobre els efectes i la naturalesa del grafiti ferroviari, iniciada a finals de setembre del 2019 amb el lema És inacceptable, és vandalisme.