Header Top menu
Reobertura del telefèric de Montjuïc després de l’aturada tècnica per revisió
La línia regular de bus 150 ha estat l'alternativa més recomanable per fer el trajecte entre Parc de Montjuïc i el Castell
Avui, dilluns 26 de febrer, el telefèric de Montjuïc ha obert de nou les portes al públic en l’horari habitual, un cop realitzades les tasques anuals obligatòries de revisió i posada a punt de tots els elements de la instal·lació, fet que n’ha motivat l’aturada des del 5 de febrer fins ahir, tots dos inclosos. L’actuació general de manteniment es programa cada any a l’hivern, coincidint amb l’època de menys demanda d’aquest sistema de transport i amb la plena disponibilitat de les empreses de manteniment especialitzades en les instal·lacions per cable, un cop totes les estacions d’esquí ja han fet els seus manteniments.
Durant el tall els usuaris han pogut utilitzar la línia 150 de bus, que enllaça la plaça d’Espanya amb el Castell de Montjuïc.
Manteniment predictiu
En paraules de Carlos Sànchez, responsable d’Explotació del telefèric de Montjuïc, la revisió tècnica anual es fa en base al que s’anomena manteniment predictiu: “les petites desviacions detectades en el funcionament habitual ens permeten determinar a quin component hem de parar més atenció durant la inspecció obligatòria anual”.
Les dues primeres setmanes d’aturada s’han centrat en la revisió general de les instal·lacions d’aquest sistema de transport per cable a tots els nivells: mecànic, elèctric i hidràulic. La setmana passada, última setmana de tancament, es van realitzar les comprovacions i exàmens interns oficials per verificar el perfecte funcionament perquè el Telefèric hagi pogut tornar a obrir les portes al públic avui dilluns.
El telefèric de Montjuïc passa, a més, una revisió més exhaustiva cada vuit anys, en haver superat les 22.500 hores de funcionament des de l’anterior “gran revisió”; aquesta inspecció implica un tancament de les instal·lacions més llarg, d’unes set o vuit setmanes. Les últimes revisions d’aquest tipus es van fer els anys 2022 i 2014. Aquest “examen total” inclou no només el manteniment anual estàndard sinó d’altres de més envergadura, amb el desmuntatge detallat d’elements del sistema, com el volant motriu (la gran politja per on llisca el cable de tracció, situada sota l’estació inferior) i altres components tècnics com el reductor, que forma part de la cadena de tracció, o el motor tèrmic auxiliar. També s’aprofita per substituir sencer el cable de tracció i verificar a fons tots els sistemes i subsistemes relacionats amb la seguretat i procediments d'evacuació.
Rècord històric de passatgers el 2023
El telefèric de Montjuïc va fer el 2023 rècord històric de validacions, tancant l’any amb 2,1 milions de viatges i superant els valors registrats el 2022, on es van comptabilitzar un total d’1,53 milions de viatges; des de la seva inauguració, el 2007, ja s’apropa als 22 milions. Cal recordar que els beneficis dels transports d’oci, entre els quals els del Telefèric, contribueixen al finançament de les xarxes de transport públic de metro i bus.
El Telefèric és el mitjà de transport més modern i atractiu per arribar fins a la part alta de la muntanya de Montjuïc, amb les mesures de seguretat més exigents i accessible per a tothom.
- ConceptesMantenimentServeiInstitucionsTMBLlocsMontjuïcParal·lelParc de MontjuïcServeiTelefèricAnys2024