Header Top menu
Prova pilot de càrrega ràpida de telèfons mòbils en quatre estacions de metro de la línia 2
Els usuaris ja poden connectar gratuïtament els seus dispositius a Sagrada Família, Passeig de Gràcia, Universitat i Paral·lel
Quatre estacions de la línia 2 de metro han incorporat carregadors de dispositius mòbils d’alta potència que els usuaris poden utilitzar gratuïtament per reomplir les bateries dels seus dispositius mòbils personals. Es tracta d’una prova pilot que impulsa TMB de la mà de l’empresa catalana Yupcharge i que es preveu aplicar també en alguns trens, per poder valorar si s’estén més endavant al conjunt de la xarxa de metro de Barcelona.
Els carregadors, equipats amb quatre ports USB amb tecnologia de càrrega ràpida Quick Charge 3.0, estan situats a les parets de les dues andanes de Sagrada Família, a les andanes direcció Badalona Pompeu Fabra de les estacions de Passeig de Gràcia i de Paral·lel, i al vestíbul d’intercanvi d’Universitat. Són fàcilment localitzables gràcies a la senyalització informativa del servei de càrrega.
Es tracta en total de cinc equips de 58 watts de potència i tensió de sortida de 5 a 12 volts, dissenyats especialment per al metro, per oferir la màxima càrrega en el menor temps possible. Els equips van allotjats en unes caixes de 30 centímetres d’altura, 19 d’amplada i 8 de profunditat, la cara de les quals està reservada per a publicitat estàtica. Els ports USB ocupen la part inferior del conjunt i estan protegits per una tapa IP65 que incrementa la protecció davant l’entrada de pols i líquids.
La càrrega és de franc per als usuaris i el sistema tampoc té cap cost per a TMB.
Innovació a la línia 2
Amb els carregadors ràpids, la línia 2 de metro torna a ser capdavantera en innovació aplicada al transport públic. El 1995, quan es va inaugurar, va ser la primera línia de metro dissenyada amb criteris d’accessibilitat, en què totes les estacions tenien ascensors i altres facilitats per a persones amb mobilitat reduïda. També va ser la primera a disposar dels cartells lluminosos a les andanes en què s’informa del temps previst d’arribada del pròxim tren i de les alteracions del servei, i la primera a aplicar el sistema ATO de conducció semiautomàtica de trens.
La incorporació de carregadors de dispositius mòbils al transport urbà és una prestació complementària que pot beneficiar el 90% dels usuaris, que és la proporció que declara posseir un telèfon intel·ligent. A Barcelona els primers a tenir-ne van ser els autobusos, ja que els 43 cotxes incorporats a la flota de TMB aquest any 2016 portaven carregadors USB de sèrie, com també en portaran els 78 de la pròxima renovació.
Paral·lelament, s’ha completat la instal·lació de wifi bàsic, amb un ample de banda de 256 kbps —el màxim que permet la normativa de telecomunicacions—, en el 90% de la flota d’autobusos i en 16 estacions de la xarxa de metro, dins del projecte Barcelona Wifi, el pla de desplegament del servei d'accés sense fils a internet en l'espai públic que promou l'Ajuntament de Barcelona.
Mercedes Vidal atén els mitjans avui al metro d'Universitat / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
- ConceptesInnovacióTecnologiaInfraestructuraEstacióInstitucionsAltresTMBLlocsParal·lelPasseig de GràciaSagrada FamíliaUniversitatServeiL2MetroAnys2016