Header Top menu
El metro de Barcelona farà obres de millora a quatre línies aquest estiu que obligaran a fer talls parcials del servei
Els treballs afectaran parcialment l'L2, L4, L5 i L10N. La mateixa xarxa de metro serà la principal alternativa de transport en tots els casos.
El Metro de Barcelona realitzarà obres a quatre línies aquest estiu per disminuir el nombre d’incidències i millorar així la seva fiabilitat, per solucionar les vibracions que existeixen a diferents trams i per ampliar la capacitat d’algunes línies i l’accessibilitat d’algunes estacions.
El Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat (DGIM), i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) invertiran més de 25 milions d’euros en diferents obres a les línies L5, L2, L4 i L10N. Els treballs es realitzaran entre finals de juny i principis de setembre per tal d’afectar al menor nombre possible de persones usuàries de les diferents línies. Algunes de les obres s’han avançat per evitar que coincideixin amb la celebració de la Copa Amèrica.
Concretament, les afectacions del servei seran:
- Línia 5, entre Cornellà Centre i Collblanc: la interrupció del servei serà del 25 de juny a l’1 de setembre (tots dos inclosos), per obres de renovació d’aquest tram de via, que ha arribat al final de la seva vida útil, i per a realitzar un recrescut d’andana. Aquesta actuació que eliminarà les vibracions, que ampliarà la capacitat i que millorarà l’accessibilitat és una inversió de TMB.
- Línia 2, entre Paral·lel i Sagrada Família: el servei quedarà interromput entre aquestes estacions del 25 de juny al 25 d’agost (tots dos inclosos), per treballs de substitució de les fixacions de via per eliminar les vibracions. Els treballs aniran a càrrec de la Generalitat.
- Línia 4, entre La Pau i Selva de Mar: el tram estarà fora de servei del 27 de juliol al 22 d’agost, tots dos inclosos, per obres d’accessibilitat a l’estació de La Pau i millores a la infraestructura de l’L4. L’obra l’executa la Generalitat.
- Línia 10 Nord, entre Gorg i La Salut: el final de línia de la L10N quedarà fora de servei del 5 al 25 d’agost (tots dos inclosos), TMB renovarà diversos aparells de via per reduir les vibracions.
Millora a l’L5
Des del dimarts 25 de juny fins al diumenge 1 de setembre (tots dos inclosos), estarà tancat el tram Cornellà Centre - Collblanc de la línia 5 de metro, d’uns 5 quilòmetres de longitud. Per tant, quedaran sense servei les estacions de Cornellà Centre, Gavarra, Sant Ildefons, Can Boixeres, Can Vidalet, Pubilla Cases i Ernest Lluch; Collblanc, que serà terminal provisional, tindrà una andana en funcionament (direcció Vall d’Hebron) i l’altra andana (sentit Cornellà Centre) estarà tancada. La resta de la línia 5, entre Collblanc i Vall d’Hebron funcionarà amb normalitat.
TMB durà a terme obres de renovació integral d’aquest tram de via, que ha arribat al final de la seva vida útil. És una obra que permetrà millorar la fiabilitat de la línia, augmentar el confort durant el viatge i, també eliminar les vibracions per l’ús de la infraestructura que afecten aquest tram.
A més, s’instal·larà a Cornellà Centre una agulla del tipus bretelle que millorarà la disponibilitat de la línia -ja que permet reduir el temps d’atur quan hi hagi alguna incidència- i permetrà incrementar la capacitat de transport amb més trens a l'L5, de moment amb un més a partir del setembre.
D’altra banda, el tall servirà per fer un recrescut d’andanes a Cornellà Centre per millorar l’accessibilitat de l’estació. L’obra realitzada per Metro requereix una inversió de 16 milions d’euros.
La xarxa de metro és la principal alternativa per a la mobilitat en el tram afectat per les obres, en especial la L1, i també el servei de Rodalies a Cornellà i l’Hospitalet. Per aquest motín, els dos serveis especiales d’autobusos que s’habilitaran connectaran les estacions afectades amb aquests dos serveis ferroviaris.
El servei de bus especial 1 farà el recorregut entre Cornellà Centre i Collblanc però no tindrà parada a Can Vidalet, ja que és inviable l’accés amb autobusos de gran capacitat pel viari de la zona on hi ha l’estació de Can Vidalet. Aquest primer bus fa un recorregut similar a la L5 però passant per l’estació Rambla Just Oliveras (L1 i Rodalies) i Can Serra (L1). També connectarà amb l’L9S/L10S a Collblanc; amb el Trambaix (Cornellà Centre i Ernest Lluch) i amb Rodalies (Rambla Just Oliveras i Cornellà Centre).
El bus especial 2 farà el trajecteCan Serra - Can Vidalet, per garantir la connexió d’aquesta estació amb la resta de la xarxa de metro a través de l’enllaç a la L1 (Can Serra) on també té parada la llançadora del bus especial 1.
Es garantirà l'enllaç bus-metro a les darreres sortides del bus especial amb els últims trens en servei. La freqüència dels busos serà de 3-4 minuts aproximadament, amb fins a 26 autobusos, el màxim possible.
Els usuaris de les estacions de Can Vidalet i Pubilla Casas de l’L5 tenen a menys de 15 minuts caminant les de Can Serra i Florida de L1, respectivament.
Hi ha altres combinacions amb la xarxa de transport ferroviari i de superfície existent a la zona, com Rodalies (R1 i R4 connecten Cornellà Centre amb Sants Estació i l’R3 entre Rambla Just Oliveras i Sants Estació); el Trambaix (T1 i T2 que uneixen Cornellà Centre amb Ernest Lluch i Zona Universitària) i les línies regulars de bus de TMB: D20 (Pg. Marítim - Ernest Lluch) i H8 (Bon Pastor - Ernest Lluch) entre Ernest Lluch i Collblanc, les línies 67 (Cornellà - Pl. Catalunya) i 68 (Cornellà - Hospital Clínic) que comuniquen Cornellà amb Barcelona i les línies circulars de Cornellà, la 94 i 95. Les estacions dels FGC a Cornellà també enllacen amb estacions de metro, com Av. Carrilet (L1), Espanya (L1 i L3) i Europa / Fira (L9 Sud).
Renovació de les fixacions de la via i reducció de vibracions a l’L2
Des de dimarts 25 de juny fins al diumenge 25 d’agost (tots dos inclosos), estarà fora de servei el tram de la línia 2 entre Paral·lel i Sagrada Família, de 4,4 km de longitud. Per tant, quedaran sense servei sis estacions (Paral·lel, Sant Antoni, Universitat, Passeig de Gràcia, Tetuan i Monumental); Sagrada Família, que serà terminal provisional, tindrà una andana en funcionament (direcció Badalona Pompeu Fabra) i l’altra andana (sentit Paral·lel) estarà tancada. La resta de l’L2, entre Sagrada Família i Badalona Pompeu Fabra, funcionarà amb normalitat.
La suspensió del servei durant dos mesos permetrà executar obres de millora que són incompatibles amb la circulació de trens. En concret, la Generalitat renovarà diversos elements de via, com les fixacions, que seran substituïts per una de nous, amb millors prestacions mecàniques que permetran eliminar les vibracions en aquest tram. També es renovaran els quadres de baixa tensió. La inversió de l’actuació és de 5,6 milions d’euros, procedents de fons europeus.
La principal alternativa de transport és la resta de la xarxa de metro, que es reforçarà amb més trens (entre un 6% i un 12%), i que té importants intercanviadors molt a prop de les estacions afectades de la L2: en especial, Paral·lel i Passeig de Gràcia de la línia L3, Universitat de la l’L1, Passeig de Gràcia de l’L4 i Sagrada Família de l’L5. Com a alternativa, els usuaris també poden fer servir la línia regular de bus de TMB D50 (Paral·lel - Ciutat Meridiana), que fa el trajecte complet pel tram afectat (a excepció de l’estació de Monumental), i que es reforçarà amb més vehicles, en funció de la demanda. També es poden utilitzar les línies H12 (Gornal - Besòs Verneda) i H16 (Pg. Zona Franca -Fòrum Campus Besòs), que fan el trajecte totalment o parcialment entre les estacions afectades pel tall.
Millora de l’accessibilitat a La Pau i de la infraestructura a l’L4
Des de dissabte 27 de juliol fins al dijous 22 d’agost (tots dos inclosos), estarà fora de servei el tram de la línia 4 de metro entre La Pau i Selva de Mar, de 2,6 quilòmetres de longitud. Per tant, quedaran sense servei quatre estacions (La Pau, Besòs, Besòs Mar i El Maresme / Fòrum); Selva de Mar, que serà terminal provisional, tindrà una andana en funcionament (direcció Trinitat Nova) i l’altra andana (sentit La Pau) estarà tancada. La resta de la línia 4, entre Selva de Mar i Trinitat Nova, funcionarà amb normalitat.
La suspensió del servei durant quatre setmanes permetrà executar obres de millora que són incompatibles amb la circulació de trens. En concret, la Generalitat realitzarà dues actuacions: millora de l’accessibilitat a La Pau i millora de la infraestructura de via. Es realitzaran els treballs necessaris per a la instal·lació de l’ascensor vestíbul-andana per quan es posi en servei l’andana de la via 2. I també es renovarà la senyalització i s’instal·larà una agulla del tipus bretelle (conjunt de desviaments que fa possible enllaçar dues vies paral·leles per fer un canvi de sentit dels trens) de La Pau, que permetrà incrementar la capacitat del transport de l’L4 en un futur. Les obres són realitzades per la Generalitat (DGIM) amb una inversió d’1 milió d’euros per a l’accessibilitat a La Pau i 1,5 milions d’euros er a la instal·lació de la bretelle, finançades en part amb fons europeus.
La xarxa de metro serà la principal alternativa de transport, amb la connexió de l’L2 a La Pau. Tot i així, TMB habilitarà un servei especial d’autobús amb parada a cada una de les estacions afectades pel tall, amb una capacitat equivalent i el mateix horari de metro. Es garantirà l’enllaç bus-metro a les darreres sortides del bus especial amb els últims trens en servei. La freqüència dels busos serà de 4 minuts aproximadament en hora punta, i comptarà amb fins a 9 autobusos articulats.
A La Pau hi ha l’enllaç amb la L2 de metro i d’aquí a la resta de la xarxa. A més, la línia regular de bus de TMB, la V31 (Mar Bella - Trinitat Vella) circula molt a prop de les estacions afectades. També són transport alternatiu les línies del Trambesòs T4 (uneix Glòries amb Selva de Mar i El Maresme / Fòrum), T5 i T6 (uneix Glòries amb Besòs) i les línies de Tusgsal B20 i B25 (connecten Urquinaona amb Selva de Mar).
Millora de la via i reducció de les vibracions a l’L10N
Des de dilluns 5 d’agost fins al diumenge 25 d’agost (tots dos inclosos), estarà fora de servei el tram de la línia 10 Nord de metro entre La Salut i Gorg, de 860 metres de longitud. Per tant, quedarà sense servei l’estació de Gorg; La Salut, que serà terminal provisional, tindrà una andana en funcionament (en direcció La Sagrera) i l’altra andana (sentit Gorg) estarà tancada. La resta de la L10N, entre La Salut i La Sagrera, tindrà servei de metro.
La suspensió del servei durant 3 setmanes permetrà executar obres de millora per renovar d’un aparell de via tipus bretelle o escapament doble, que permet el canvi de via dels trens a l’estació de Gorg. Amb aquesta actuació s’eliminaran les vibracions. El pressupost de l’actuació és d’1 milió d’euros. Com a alternativa a la L10N, els usuaris poden utilizar la línia 2 del metro que també té parada a Gorg, tot i que, fins el 25 d’agost, aquesta només funcionarà fins a Sagrada Família.
Per reduir les molèsties als usuaris durant l’afectació, s’habilitarà un servei especial d’autobusos que cobrirà el trajecte entre La Salut i Gorg, i es garantirà l’enllaç bus-metro a les darreres sortides del bus especial amb els últims trens en servei.
La línia regular de bus de TMB H10 (Pl. de Sants - Olímpic de Badalona) connecta Gorg amb el centre de Barcelona, la línia B4 de Tusgsal uneix les dues estacions afectades i la línia T5 del Trambesòs, que connecta Gorg amb la plaça de les Glòries de Barcelona.
Campanya d’informació a la ciutadania
TMB desplegarà una àmplia campanya informativa dels quatre talls que afectaran la xarxa de metro a fi d’alertar a les persones usuàries de les afectacions al servei i redirigir-les als espais informatius del web de TMB on es detallen exhaustivament els plans alternatius de transport preparats per fer front als talls per obres de les respectives línies.
La campanya, que començarà abans que s’iniciïn els talls de L2 i L5, ja està activa a la xarxa i amb informadorsa les estacions afectades. Més endavant aquests informadors també se situaran a les parades d’inici i final del servei de bus llançadora, un cop comencin els talls. El personal atendrà les consultes i repartiran fulletons informatius específics amb les dates, les afectacions, les millors alternatives de transport i altres canals d’atenció i informació on adreçar-se. Per als talls de la línia 4 i la línia 10 Nord, la previsió és que la campanya comenci 15 dies abans de l’inici de les afectacions.
Pel que fa als canals digitals, el planificador de viatge Vull Anar permet ja des del 10 de juny tenir la informació dels talls de la L2 i L5 a la plataforma i recomana les millors alternatives. Posteriorment, a mesura que s’apropin les dates dels talls de la L4 i la L10N, també informarà sobre aquests. Es fa difusió de la campanya informativa a través de la megafonia, les pantalles d’informació de metro i bus, el web corporatiu, la TMB App i les xarxes socials de TMB, primer amb els talls L2 i L5, i posteriorment amb la L4 i L10N. També s’informa amb cartelleria i senyalització estàtica a les estacions afectades i als enllaços, i els punts on s’habilitaran els busos especials substitutoris.