Header Top menu
La línia H12 serà totalment elèctrica a finals d’any
Ja s’ha fet la instal·lació de carregadors ultraràpids als extrems de la línia i a finals d’any tots els autobusos de l’H12 seran elèctrics
TMB disposa actualment de 147 autobusos elèctrics i finalitzarà el 2024 amb 242 vehicles de zero emissions, el que representa un 25% de la flota
La línia H12 d’autobús segueix avançant per convertir-se en la tercera línia totalment elèctrica de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Ara mateix, 11 autobusos d’aquesta línia, més de la meitat, ja són vehicles elèctrics gràcies a la instal·lació dels carregadors ultraràpids que s’ha completat recentment per part d’Endesa -Dominion. La previsió és que, a finals del 2024, el 100% dels autobusos de l’H12 siguin ja elèctrics. En total seran 21 busos elèctrics per a l’H12, els 11 que ja hi ha ara i 10 més que han d’arribar abans que acabi l’any, tots sumaran 16,5 milions d’euros.
La nova infraestructura es compon de dos carregadors d’oportunitat a cadascun dels seus extrems de la línia, a les parades de Gornal i Besòs/Verneda. Aquests carregadors permeten que les bateries dels autobusos es recarreguin en només 5 minuts i han suposat un cost d'1,3 milions d’euros. A més, l’H12 requereix durant la nit dels carregadors elèctrics de la cotxera de Zona Franca, un total de 21 carregadors que han suposat una inversió de 3 milions d’euros.
Actualment, formen part de la flota de TMB 147 autobusos elèctrics, dels quals 49 són articulats amb càrrega d’oportunitat, la que es fa als extrems de la línia: 22 d’aquests vehicles donen servei a les persones usuàries de l’H16 i 16 a les de la V15, les dues línies 100% elèctriques que ja té TMB. Els 11 vehicles restants estan circulant ja a la línia H12.
TMB incorporarà fins a finals d’any 38 autobusos elèctrics més, dels quals 10 seran articulats amb càrrega d’oportunitat i destinats a la línia H12. I, en tota la flota, TMB tindrà a final del 2024 196 autobusos totalment elèctrics.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que aquesta instal·lació “ens permet avançar cap a una flota cada vegada més neta”. En aquest sentit, Bonet ha recordat “el compromís de TMB per acabar l’any amb 242 autobusos de zero emissions, un 25% de la flota”. Seran 196 vehicles elèctrics i 46 d’hidrogen.
L'Ajuntament de L'Hospitalet contribueix a la descarbonització de la flota de transport públic de TMB amb la subvenció que rep dels fons Next Generation per l’adquisició de 24 autobusos elèctrics de zero emissions, amb un cost de 4,8 milions d'euros —6 corresponen a les ajudes obtingudes en la primera convocatòria de ZBE, i 18, a les ajudes de la segona—, els quals entraran en funcionament durant aquest 2024.
Per l'alcalde de L'Hospitalet, David Quirós, "avançar cap a una mobilitat sostenible és un objectiu transversal i necessari si volem aturar el canvi climàtic, millorar la qualitat de l'aire que respirem i que les nostres ciutats i comunitats siguin més habitables".
Carregadors ultraràpids
La instal·lació dels carregadors ultraràpids als extrems de la línia permet que els 11 vehicles articulats que circulen actualment per l’H12 puguin carregar les bateries de forma ràpida mentre donen servei. Quan arriben als extrems de la línia, despleguen el pantògraf, una espècie de braç mecànic retràctil situat en el sostre de l’autobús, que s’acobla al carregador, un pilar de cinc metres d'altura similar a un fanal. Aquesta infraestructura l’ha subministrat i instal·lat la unió temporal d’empreses (UTE) Endesa - Dominion, adjudicatària de la licitació pública.
En un temps aproximat de 5 minuts, els vehicles poden arribar a carregar fins a un 90% de la seva capacitat aprofitant la potència de 500 kW que ofereix la instal·lació. Dos d’aquests carregadors estan situats a l’extrem de la línia a Besòs/Verneda, en concret al terminal situat a l’encreuament del carrer Concili de Trento i Andrade. Els altres dos se situen a l’altre terminal de línia, a l’avinguda de la Gran via al seu pas pel barri del Gornal. Aquesta disposició permet aprofitar el temps de parada de l’autobús per carregar el vehicle sense interferir en els horaris del recorregut.
Cal tenir en compte que tot el procés de càrrega està monitoritzat en tot moment des del centre de control de Bus i que Endesa - Dominion també s’encarregarà de fer el manteniment integral de la infraestructura. Actualment, ja fa aquesta funció amb els pantògrafs que va instal·lar a les línies H16 i V15, que van ser pioners a Espanya i a Europa. El finançament dels nous carregadors compta amb l’ajut europeu Connecting Europe Facility (CEF Transport).
Amb l’electrificació de l’H12, TMB, Endesa i Dominion continuen reforçant així la seva relació i el seu compromís per fer de Barcelona una ciutat més sostenible, amb una clara aposta per la tracció totalment elèctrica i les energies verdes per mitigar el canvi climàtic.
- Altres temesMedi ambientConceptesMedi ambientInfraestructuraInstal·lacióInstitucionsTMBLlocsCan Tries / GornalServeiBusAnys2024