Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. La línia H12 serà totalment elèctrica a finals d’any
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
09.07.2024
Premsa TMB

La línia H12 serà totalment elèctrica a finals d’any

Ja s’ha fet la instal·lació de carregadors ultraràpids als extrems de la línia i a finals d’any tots els autobusos de l’H12 seran elèctrics

TMB disposa actualment de 147 autobusos elèctrics i finalitzarà el 2024 amb 242 vehicles de zero emissions, el que representa un 25% de la flota  

Imatge
Carregadors de la línia H12 al terminal de Gornal. /Foto: M.A. Cuartero (TMB)
Carregadors de la línia H12 al terminal de Gornal. /Foto: M.A. Cuartero (TMB)
< >Carregadors de la línia H12 al terminal de Gornal. /Foto: M.A. Cuartero (TMB)

La línia H12 d’autobús segueix avançant per convertir-se en la tercera línia totalment elèctrica de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Ara mateix, 11 autobusos d’aquesta línia, més de la meitat, ja són vehicles elèctrics gràcies a la instal·lació dels carregadors ultraràpids que s’ha completat recentment per part d’Endesa -Dominion. La previsió és que, a finals del 2024, el 100% dels autobusos de l’H12 siguin ja elèctrics. En total seran 21 busos elèctrics per a l’H12, els 11 que ja hi ha ara i 10 més que han d’arribar abans que acabi l’any, tots sumaran 16,5 milions d’euros.

La nova infraestructura es compon de dos carregadors d’oportunitat a cadascun dels seus extrems de la línia, a les parades de Gornal i Besòs/Verneda. Aquests carregadors permeten que les bateries dels autobusos es recarreguin en només 5 minuts i han suposat un cost d'1,3 milions d’euros. A més, l’H12 requereix durant la nit dels carregadors elèctrics de la cotxera de Zona Franca, un total de 21 carregadors que han suposat una inversió de 3 milions d’euros. 

Actualment, formen part de la flota de TMB 147 autobusos elèctrics, dels quals 49 són articulats amb càrrega d’oportunitat, la que es fa als extrems de la línia: 22 d’aquests vehicles donen servei a les persones usuàries de l’H16 i 16 a les de la V15, les dues línies 100% elèctriques que ja té TMB. Els 11 vehicles restants estan circulant ja a la línia H12.

TMB incorporarà fins a finals d’any 38 autobusos elèctrics més, dels quals 10 seran articulats amb càrrega d’oportunitat i destinats a la línia H12. I, en tota la flota, TMB tindrà a final del 2024 196 autobusos totalment elèctrics.

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que aquesta instal·lació “ens permet avançar cap a una flota cada vegada més neta”. En aquest sentit, Bonet ha recordat “el compromís de TMB per acabar l’any amb 242 autobusos de zero emissions, un 25% de la flota”. Seran 196 vehicles elèctrics i 46 d’hidrogen.

L'Ajuntament de L'Hospitalet contribueix a la descarbonització de la flota de transport públic de TMB amb la subvenció que rep dels fons Next Generation per l’adquisició de 24 autobusos elèctrics de zero emissions, amb un cost de 4,8 milions d'euros —6 corresponen a les ajudes obtingudes en la primera convocatòria de ZBE, i 18, a les ajudes de la segona—, els quals entraran en funcionament durant aquest 2024.

Per l'alcalde de L'Hospitalet, David Quirós, "avançar cap a una mobilitat sostenible és un objectiu transversal i necessari si volem aturar el canvi climàtic, millorar la qualitat de l'aire que respirem i que les nostres ciutats i comunitats siguin més habitables".

Carregadors ultraràpids

La instal·lació dels carregadors ultraràpids als extrems de la línia permet que els 11 vehicles articulats que circulen actualment per l’H12 puguin carregar les bateries de forma ràpida mentre donen servei. Quan arriben als extrems de la línia, despleguen el pantògraf, una espècie de braç mecànic retràctil situat en el sostre de l’autobús, que s’acobla al carregador, un pilar de cinc metres d'altura similar a un fanal. Aquesta infraestructura l’ha subministrat i instal·lat la unió temporal d’empreses (UTE) Endesa - Dominion, adjudicatària de la licitació pública. 

En un temps aproximat de 5 minuts, els vehicles poden arribar a carregar fins a un 90% de la seva capacitat aprofitant la potència de 500 kW que ofereix la instal·lació. Dos d’aquests carregadors estan situats a l’extrem de la línia a Besòs/Verneda, en concret al terminal situat a l’encreuament del carrer Concili de Trento i Andrade. Els altres dos se situen a l’altre terminal de línia, a l’avinguda de la Gran via al seu pas pel barri del Gornal. Aquesta disposició permet aprofitar el temps de parada de l’autobús per carregar el vehicle sense interferir en els horaris del recorregut. 

Cal tenir en compte que tot el procés de càrrega està monitoritzat en tot moment des del centre de control de Bus i que Endesa  - Dominion també s’encarregarà de fer el manteniment integral de la infraestructura. Actualment, ja fa aquesta funció amb els pantògrafs que va instal·lar a les línies H16 i V15, que van ser pioners a Espanya i a Europa. El finançament dels nous carregadors compta amb l’ajut europeu Connecting Europe Facility (CEF Transport).

Amb l’electrificació de l’H12, TMB, Endesa i Dominion continuen reforçant així la seva relació i el seu compromís per fer de Barcelona una ciutat més sostenible, amb una clara aposta per la tracció totalment elèctrica i les energies verdes per mitigar el canvi climàtic. 

Tema
Transport
  • Altres temesMedi ambientConceptesMedi ambientInfraestructuraInstal·lacióInstitucionsTMBLlocsCan Tries / GornalServeiBusAnys2024
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Nota de premsa en PDF
Descarrega l’arxiu (139.97 KB)
Carregadors de la línia H12 al terminal de Gornal. /Foto: M.A. Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (42.07 KB)
Presentació del carregadors ultrràpids del Gornal. /Foto. M.A. Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (203.65 KB)
Presentació del carregadors ultrràpids del Gornal. /Foto. M.A. Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (184.36 KB)
Presentació del carregadors ultrràpids del Gornal. /Foto. M.A. Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (257.2 KB)
Presentació del carregadors ultrràpids del Gornal. /Foto. M.A. Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (222.17 KB)
Presentació del carregadors ultrràpids del Gornal. /Foto. M.A. Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (143.54 KB)
Presentació del carregadors ultrràpids del Gornal. /Foto. M.A. Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (328.95 KB)
Presentació del carregadors ultrràpids del Gornal. /Foto. M.A. Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (238.74 KB)
Presentació del carregadors ultrràpids del Gornal. /Foto. M.A. Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (222.23 KB)
Presentació del carregadors ultrràpids del Gornal. /Foto. M.A. Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (257.92 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

El bus turístic amb els jugadors del Barça cap a la plaça de les Drassanes / Foto: Twitter Canal Barça

Recomanacions de transport públic per a la celebració del títol de Lliga del Barça

Transport
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 18 de maig (Barça – Vila-real)

Transport
Imatge
Pàgina mes de maig amb el metro de Barcelona com a protagonista / Font: Boris Kogut

El metro de Barcelona protagonitza el mes de maig d'un calendari dedicat als metros del món

Transport
Imatge
El primer 2100 reformat a l'estació d'Urquinaona / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Nou impuls per adaptar l'intercanviador de l'estació de metro d'Urquinaona

Transport

Últimes notícies

Cronoescalada solidària al metro de Barcelona. /Foto: Pep Herrero (TMB)

La cronoescalada solidària al metro de Barcelona reuneix 300 atletes en favor de les famílies de nens oncològics de Catalunya

Societat
Cartell de l'edició 2025 de La Nit dels Museus / Imatge: Ajuntament de Barcelona

TMB reforça el servei per a la Nit dels Museus 2025 i celebrarà una ‘jam session’ a l’estació de Diagonal

Cultura i Oci
Imatge
Gravació del programa Pàgina 2 al Telefèric. /Foto: TMB

El programa 'Pàgina 2' puja al telefèric per escenificar el primer llibre de Fer Rivas

En xarxa
Third-party content
Presentació de les noves uniformitats . /Foto: M.A. Cuartero (TMB)

TMB presenta el nou uniforme de la plantilla de metro i bus

Empresa

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons