Header Top menu
L’energia recuperada de la frenada del metro s'utilitzarà per a punts de recàrrega d'electrolineres
Una nova electrolinera de l’AMB a L’Hospitalet de Llobregat serà la primera a rebre energia de la xarxa del metro a través del projecte MetroCHARGE
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Ajuntament de L’Hospitalet de Llobregat han presentat aquest dimarts, 23 de juliol, a L’Hospitalet de Llobregat, una nova electrolinera de recàrrega ràpida de vehicles elèctrics. Es tracta d’una estació de recàrrega adherida al programa europeu MetroCHARGE, que aprofita l’energia recuperada dels trens de la xarxa del Metro per alimentar-se. En concret, TMB aconsegueix mitjançant aquest sistema subministrar energia que es recupera de la frenada dels trens del metro així com de les plaques fotovoltaiques que té instal·lades a diferents ubicacions de la xarxa. És, de fet, un projecte pioner a Europa, que suposa un impuls a l’eficiència i la sostenibilitat energètica.
Ubicada a la Rambla de la Marina de L’Hospitalet de Llobregat, al costat de la parada de Metro de Bellvitge de l’L1, la nova electrolinera presentada avui forma part del programa MetroCHARGE, que compta amb sis electrolineres ràpides més, repartides per la metròpolis de Barcelona, sempre a prop d’estacions de metro:
A L’Hospitalet de Llobregat, al carrer Estronci, al costat de l’estació de Metro Can Boixeres (L5) (ja activa)
A L’Hospitalet de Llobregat, a l’aparcament que dona accés a l’estació de Metro Santa Eulàlia (L1) (ja activa)
A Sant Adrià de Besòs, al carrer Alarcón, al costat de l’estació de Metro Verneda (L2) (ja activa)
A Cornellà de Llobregat, a l’avinguda de la República Argentina, al costat de l’estació de Metro Sant Ildefons (L5) (s’activarà properament)
A Badalona, a l’avinguda Marquès de Mont-Roig, al costat de l’estació de Metro Gorg (L2) (s’activarà properament)
A Santa Coloma de Gramenet, al carrer dels Sagarra, prop de l’estació de Metro Santa Coloma (L1) (s’activarà properament)
Les set electrolineres del programa MetroCHARGE disposen de dos equips de recàrrega ràpida de 50 kW. Cada equip disposa de tres connectors que es poden utilitzar simultàniament i dues places d’estacionament. Són autosuficients energèticament i el seu subministrament elèctric prové exclusivament d’energia recuperada dels processos de frenada dels trens, així com de panells solars fotovoltaics que s’instal·laran a totes les cobertes disponibles de les instal·lacions de Metro. El projecte està cofinançat pel Programa MOVES Projectes Singulars II.
Tots els punts de recàrrega del programa MetroCHARGE estan integrats a la xarxa metropolitana d’electrolineres. El seu ús, doncs, és el mateix que la resta d’electrolineres de l’AMB: els usuaris han de registrar-se a l’app AMB Electrolineres. La recàrrega s’activa amb la mateixa aplicació i el temps màxim d’ús és de 30 minuts, 1 hora o 2 hores, segons el connector utilitzat.
Les tarifes de les electrolineres del programa MetroCHARGE, pel que fa als connectors COMBO de recàrrega ràpida, són les següents:
Per l’energia consumida: 0,30 €/kWh.
Per l’excés de temps a partir del minut 30 d’ús: 0,399 €/min.
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha explicat que “TMB té un compromís amb l’eficiència energètica i està aplicant un pla amb diferents mesures com la descarbonització de la flota d’autobusos o la instal·lació d’aquests recuperadors de l’energia de la frenada dels trens”. En aquest sentit, Flores ha detallat que “Metro recupera prop de 14GWh a l’any, l’equivalent al 5,5% del consum energètic total de la xarxa” i, en aquesta línia, ha insistit que “amb aquesta actuació, a més de l’energètic, hi ha també un estalvi econòmic d’1,3 milions d’euros anuals”.
Durant l’acte de presentació, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón, ha expressat la seva satisfacció per aquesta fita. “Que les electrolineres puguin funcionar amb l’energia excedent del Metro suposa un important pas endavant per una mobilitat més sostenible i neta a la metròpolis de Barcelona. És una gran notícia per a les ciutats descarbonitzades que volem, les del present i les del futur”, ha exposat.
L’alcalde de L’Hospitalet, David Quirós, ha apuntat que “aquest és un exemple dels passos que estem fent per assolir els objectius de transició energètica i lluita contra el canvi climàtic que ens hem marcat. Avançar cap a una mobilitat sostenible i descarbonitzada és fonamental si volem fer de les nostres ciutats espais més nets, saludables i amb millor qualitat de vida”.
Electrolineres en servei a l’Hospitalet de Llobregat
L’Hospitalet de Llobregat ja compta amb vuit punts de recàrrega de vehicles elèctrics:
Al carrer Salvador Espriu - Gran Via (120 kW)
A l’avinguda Joan Carles I, 56 - Carrer Botànica (50 kW)
A la rambla de la Marina, 353 (50 kW)
A l’avinguda del Masnou, 40 (50 kW)
Al passatge del Cementiri – Carretera de Collblanc (50 kW)
Al carrer de l’Estronci – Metro Can Boixeres L5 (dos equips de 50 kW cadascun). Programa MetroCHARGE
A l’aparcament de Metro Santa Eulàlia L1 (dos equips de 50 kW cadascun). Programa MetroCHARGE
A l’aparcament de rambla de la Marina – Metro Bellvitge L1 (dos equips de 50 kW cadascun). Programa MetroCHARGE
Contribució a l’impacte ambiental
Les electrolineres de l’AMB presenten una demanda creixent. Durant el darrer mes de juny s’han distribuït més de 100.000 kWh i s’han facilitat 6.100 recàrregues mensuals. Diàriament, de mitjana, en cada punt es realitzen entre 5 i 20 recàrregues.
L’energia subministrada és energia verda certificada procedent de fonts 100% renovables. Els prop de 100.000 kWh distribuïts cada mes suposen l’estalvi mensual d’emissions següent: 93 tones de CO₂2 i 129 kg de NO2.
En els darrers mesos, el servei Electrolineres AMB ha incorporat 39 estacions de recàrrega de vehicles elèctrics a la seva xarxa, arribant a les 52 estacions a 31 municipis que permeten la càrrega simultània de fins a 178 vehicles.
Durant els darrers mesos, l’AMB també ha efectuat la renovació i millora de tots els equips pre existents (10 electrolineres), actuacions que han permès incrementar tant la potència dels equips com la fiabilitat del sistema.
A finals del 2024, l’AMB disposarà de 102 electrolineres a la seva xarxa pública de punts de recàrrega de vehicles elèctrics, que permetran donar servei i carregar simultàniament 367 vehicles elèctrics.
- ConceptesMedi ambientInstitucionsAMBTMBAnys2024