Header Top menu
Gerardo Lertxundi, designat conseller delegat de TMB pels consells d'administració de Metro i Bus
Enginyer de formació, acumula 18 anys d’experiència com a responsable d’empreses i projectes de mobilitat, tant al sector públic com al privat
En una reunió extraordinària celebrada aquest migdia, els consells d’administració de les dues principals empreses de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Ferrocarril Metropolità de Barcelona, SA (Metro), i Transports de Barcelona, SA (Autobusos), han escollit Gerardo Lertxundi Albéniz com a nou conseller delegat en substitució d’Enric Cañas Alonso.
La designació s’ha fet a proposta de la presidenta, Rosa Alarcón, en el context de la renovació de la Direcció de TMB iniciada el juliol passat fruit de l’acord per al govern de l’AMB subscrit pels grups polítics PSC-CP, En Comú Guanyem, ERC-AM i JxCAT. Prèviament, dimarts passat, el Consell Metropolità de l’AMB, en funcions de Junta General d’Accionistes, havia aprovat la proposta i havia fet efectiu el nomenament de Lertxundi com a membre dels consells d’administració.
Gerardo Lertxundi Albéniz (Sant Sebastià, 1960) és enginyer industrial i ha ocupat anteriorment diversos llocs de responsabilitat en empreses del sector de la mobilitat en diferents territoris, Catalunya inclosa. Format a la Universitat de Navarra, ha exercit càrrecs directius des dels anys 90, primer en el sector privat i també durant una llarga etapa a l’administració pública. Així, va ser director gerent de la Compañía del Tranvía de San Sebastián (empresa municipal que opera el transport urbà amb la denominació Dbus) entre el 2001 i el 2014, funció que va compatibilitzar amb la de director de Mobilitat de l’Ajuntament de la capital guipuscoana entre el 2009 i el 2012.
Seguidament, Lertxundi va fer el salt a Barcelona per impulsar el projecte estratègic de la T-mobilitat com a director general de la Societat Catalana per a la Mobilitat (SocMobilitat). Des del 2017 fins ara ha treballat al grup Vectalia, corporació empresarial del transport i els serveis amb seu a Alacant, on tenia el càrrec de director general d’operacions internacional, amb responsabilitat directa sobre un bon nombre de xarxes metropolitanes de transport en diversos països.
La seva experiència en el sector l’ha portat a participar en instàncies internacionals en col·laboració amb diferents ciutats europees, com el projecte Civitas Archimedes, entre d’altres. També ha tingut responsabilitats a ATUC, l’associació que agrupa les empreses espanyoles de transport urbà, com a president de la comissió de noves tecnologies, màrqueting i qualitat, i a la UTP, la Union des Transports Publiques et Ferroviaires, a França, dins la comissió de noves mobilitats i ciutats del futur.
Com a conseller delegat de TMB, Lertxundi passa a ser el primer executiu del principal operador de transport públic de Catalunya, un dels més grans d'Espanya i dels pocs d'Europa amb abast global, ferroviari i de superfície. Estarà al capdavant d’un plantilla de 8.200 persones que fan funcionar una xarxa de metro de 8 línies, 121 quilòmetres i 156 estacions, el 25% de la qual està automatitzada, i una xarxa d'autobusos de 102 línies que sumen 830 quilòmetres de longitud, a més de transports lúdics com el Telefèric de Montjuïc i el Barcelona Bus Turístic. En total TMB facilita 615 milions de viatges a l'any a Barcelona i deu municipis més de la seva àrea metropolitana.
Gerardo Lertxundi / Foto: Pep Herrero (TMB)
- ConceptesOrganització empresaInstitucionsAMBTMBAnys2019