Header Top menu
Dues idees sobre gestió de la demanda i intermodalitat, guanyadores del repte de TMB
Els projectes LED i ConnecTMB, sorgits d'una hackató per dissenyar l'experiència del metro del futur, seran validats amb usuaris reals
Els equips Interactua i Propera Parada han estat els guanyadors, amb les propostes LED i ConnecTMB, respectivament, de la hackató convocada per TMB per dissenyar l’experiència del metro del futur. La convocatòria, a la qual hi podien participar estudiants, professionals i emprenedors de diferents disciplines, buscava idees innovadores que permetessin al transport públic continuar sent el referent en mobilitat.
L’equip Interactua (format per Aaron Klett, Eva Panizo, Jaume Llagostera i Sergio del Horno) ha centrat la seva idea, LED, en la gestió de la demanda per optimitzar l’ocupació de trens i andanes. Quant a l’equip Propera Parada (integrat per Berta Terrassa, Ferran Casanova i Joan Serra), el seu projecte ConnecTMB vol facilitar als usuaris la combinació de diferents mitjans de transport en els desplaçaments, partint des del metro.
Idees portades a l’entorn real
Amb la designació dels guanyadors, el projecte entra ara en una nova etapa: els dos primers classificats formaran equips mixtos amb personal de TMB per desenvolupar les seves idees. Per portar-ho a terme, s’executaran dos design sprint que finalitzaran amb la construcció de prototips que seran validats amb usuaris reals.
En el cas de LED, es tracta d’un sistema que facilita la millor distribució dels passatgers i mostra estats d'ocupació combinada de cotxes i andanes, mitjançant senyalització lluminosa a la part superior de les andanes i en dispositius mòbils. Pel que fa a ConnecTMB, afavoreix la intermodalitat –moure's combinant més d'un mode de transport– a través d’un nou sistema d'informació en temps real que orienta i guia el passatger des de les estacions de metro.
Alta participació
La hackató, sota el lema IMB, Idees que Mouen Barcelona, convidava a participar equips formats per un màxim de quatre persones que aportessin enfocaments multidisciplinaris. Es van cobrir totes les expectatives: finalment, un total de 24 grups han participat al procés, que incloïa una jornada virtual (de presentació del repte i amb intervencions d’experts de TMB) i una sessió d’ideació, en què es van emprar tècniques de design sprint i design thinking per abordar el desafiament plantejat. Per últim, els participants van pujar a la plataforma de la hackató els vídeos que descrivien les seves propostes.
A més dels dos guanyadors, escollits per un jurat de TMB, les votacions populars han designat un premi del públic. És Canviant el joc, la proposta de l’equip Mobilers (Erick Medina, Simon Topchyan y Roberto Velez): una plataforma de gamificació amb recompenses per als usuaris.
Podeu consultar els tres vídeos en aquest enllaç.