Header Top menu
Dones de fins a 35 anys i residents a Barcelona, perfil de les persones usuàries de bus i metro
L’estudi de percepció del client de l’any 2022 també demostra que el metro, a diferència del bus, és el mitjà escollit pels més joves
La memòria de sostenibilitat 2022 publicada per Transports Metropolitans de Barcelona incorpora dades rellevants sobre el perfil sociodemogràfic de les persones usuàries de metro i bus. Les dades, obtingudes a partir de l’estudi de percepció del client de l’any 2022, que ja va atorgar al servei de bus i metro una nota de valoració de les més altes de la seva història, 8,04 i 7,85 respectivament, demostren que tant a metro com a bus, les dones de fins a 35 anys i amb la residència a Barcelona ciutat, són les principals usuàries del transport públic. Aquestes dades, a més, també ens deixen una evidència: el metro és el mitjà de transport predilecte pel públic més jove, mentre que l’autobús es majoritari entre les persones de mitjana i tercera edat.
Gènere i edat
Els percentatges de persones usuàries classificades per gènere varien lleugerament si parlem de bus o metro. Mentre als autobusos un 74% del passatge són dones i un 26% homes, a metro, les dones representen un 63% del total mentre que els homes en són un 37%.
Pel que fa a l’edat, també trobem diferències d’ús segons el tipus de transport escollit. El metro és el mitjà favorit de manera majoritària entre els més joves, i el bus, en canvi, és el transport predilecte entre les persones que superen els 46 anys.
Un 47% de les persones usuàries del suburbà no superen els 35 anys, un 34 % tenen entre 36 i 55 anys, i tan sols un 15% dels usuaris superen els 56 anys. A bus, en canvi, les persones per sobre dels 46 anys suposen un 50% del passatge, les de fins a 35 anys en suposen un 36%, i les d’entre 36 i 45, només un 14%.
Lloc de residència
Els busos, amb trajectes més curts i urbans, són utilitzats majoritàriament per persones residents a la ciutat de Barcelona —un 84% de les persones usuàries—, mentre que a metro aquest percentatge baixa fins al 67%. De les dades també s’extreu que si bé a metro un 25% dels usuaris viuen a la resta de l’àrea metropolitana i tan sols un 8% ho fan fora d'aquesta, a bus, un 12% viuen a l’àrea metropolitana i un 4% a fora.
Situació laboral
L’estudi també ens revela la situació laboral de les persones usuàries del transport públic, i aquestes van en clara sintonia amb les presentades anteriorment. Si bé a metro una gran majoria — un 89%— són persones estudiants o amb feina, i els jubilats només en suposen un 5%, a bus, el col·lectiu de persones jubilades puja fins al 17% mentre que un 78% corresponen a la classificació estudiant/amb feina. En tots dos casos el percentatge d’aturats no supera el 5%, mentre que les persones que fan tasques de la llar no remunerades no superen l’1%.