Header Top menu
Comença un projecte europeu d'innovació en la càrrega ràpida de vehicles elèctrics
Durant quatre anys, 39 socis de 12 països desenvoluparan solucions avançades per potenciar les flotes urbanes d'emissió zero, sota la coordinació de la Universitat Lliure de Brussel·les
Avui ha tingut lloc a Barcelona l'acte formal de llançament del projecte ASSURED, que promourà l'electrificació dels vehicles de transport urbà a través de solucions avançades de recàrrega ràpida, cofinançat per la Unió Europea, coordinat per la Universitat Lliure de Brussel·les i liderat en el vessant d'autobusos elèctrics per l'Associació Internacional de Transport Públic (UITP).
El projecte d'innovació ASSURED (acrònim de la denominació anglesa fast and smart charging solutions for full size urban heavy duty applications) es desenvoluparà durant quatre anys, des d'octubre del 2017 fins al setembre del 2021, i disposa d'un pressupost de 23,64 milions d' euros, dels quals 18,65 milions van a càrrec de la UE.
El consorci que l'impulsa compta amb 39 membres de 12 països i inclou a exponents de tota la cadena de valor: autoritats i operadors de transport públic, fabricants d'autobusos, camions i vehicles lleugers, proveïdors d'energia elèctrica, proveïdors d'infraestructures de recàrrega, associacions nacionals i internacionals, municipis, empreses de consultoria i instituts d'investigació.
Els objectius d'ASSURED es poden resumir en els següents punts, amb vista a beneficiar l'adopció de la tracció elèctrica d'emissió zero per part de les flotes de vehicles comercials i de passatgers de mida mitjana i gran:
- Desenvolupament de solucions modulars de càrrega d'alta potència de nova generació (fins a 600 kW)
- Solucions interoperables i escalables de càrrega d'alta potència
- Desenvolupament i prova de solucions eficients de càrrega sense fils de fins a 100 kW
- Avaluació del cost, l'eficiència energètica i l'impacte en la xarxa elèctrica
- Prova de les solucions derivades de ASSURED en 6 autobusos de transport públic, segons la definició TRL 7, en ciutats de la Unió Europea
- Suport a organismes d'estandardització (per exemple, CEN-CENELEC, ISO, IEC)
- Protocol de proves estàndard de conformitat i interoperabilitat
Dins del projecte, la UITP lidera les activitats vinculades a autobusos elèctrics, en concret les proves a les diferents ciutats participants i la coordinació amb els usuaris finals, així com la disseminació del projecte, per a un aprofitament efectiu dels resultats. Els sis use cases o casos pràctics per validar les tecnologies en els vehicles tindran lloc a Torí / Lió (compartit per aquestes dues ciutats d'Itàlia i França), Göteborg (Suècia), Jaworzno (Polònia), Helmond (Alemanya), Baiona (França ) i Castejón (Navarra, Espanya).
En una fase posterior, altres ciutats realitzaran proves dins ASSURED: Osnabrück (Alemanya) i Barcelona comprovaran la interoperabilitat entre autobusos i carregadors de diferents marques en operació real; Göteborg farà el mateix amb autobusos i camions, mentre que Eindhoven (Països Baixos) assajarà la càrrega intel·ligent per a una flota de gran volum.
En l'acte d'inici, celebrat en el marc de l'Smart Mobility World Congress, han intervingut, per part de la UITP, Dionisio González, director d'Advocacy & Outreach; Noshin Omar, professor de la Universitat Lliure de Brussel·les i coordinador del projecte; Josep Maria Armengol, director d'Enginyeria de Bus de TMB, que ha actuat com a soci amfitrió; i Álvaro Nicolás, adjunt a la direcció de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona.
- ConceptesInnovacióMedi ambientTecnologiaInfraestructuraInstal·lacióInstitucionsAltresTMBLlocsBarcelonaServeiBusAnys2017