Header Top menu
Barcelona serà una de les primeres ciutats d’Europa a tenir busos articulats híbrids de gas
La comanda, actualment en fase de licitació, inclou també vehicles estàndard i minibusos per completar la renovació de la flota corresponent al 2020
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha obert el procés de licitació per adquirir 46 autobusos híbrids de gas natural comprimit (GNC), 16 dels quals seran articulats, dels primers que circularan en ciutats europees amb aquesta tecnologia de reducció d’emissions. Els nous vehicles en substituiran d’altres de 15 anys d’antiguitat que estan arribant al final de la vida útil. A més de rebaixar l’edat mitjana de la flota, que era de 8,78 anys el 31 de desembre passat, amb l’operació s’espera aconseguir una millora de la qualitat ambiental i de la seguretat del servei.
És la primera vegada que TMB obre una licitació específica per incorporar autobusos nous que combinin propulsors elèctrics i de GNC. Els 13 d’aquesta tecnologia que actualment formen part de la flota van ser construïts a partir de vehicles convencionals de gas natural comprimit als quals es van afegir dos motors elèctrics, un generador i altres components, en un projecte innovador desenvolupat per TMB i Gas Natural Fenosa els anys 2012-2013 en el context de la primera reconversió ambiental de la flota de bus urbà de Barcelona.
El sistema híbrid permet reduir encara més les baixes emissions contaminants dels vehicles de GNC en comparació amb un vehicle convencional, ja que s’aplica sobre una motorització que està considerada ambientalment avançada (EEV en la sigla anglesa) perquè gairebé no emet partícules i emet un 90% menys d'òxids de nitrogen en comparació amb un motor dièsel.
Confort, accessibilitat i tecnologia de seguretat
Els 46 nous vehicles híbrids de gas a adquirir s’han dividit en dos lots, el primer dels quals el formen 30 unitats de mida estàndard, de 12 metres de longitud, mentre que el segon consta de 16 unitats articulades, de 18 metres. Tindran les característiques de confort i accessibilitat habituals en la nova flota de TMB. En tecnologia de seguretat, comptaran amb un sistema d’ajuda a la conducció a partir de sensors frontals i d'angle mort, actius en tot moment, que generaran alertes sonores i visuals quan hi hagi un risc imminent d'impacte, atropellament o col·lisió.
En un tercer lot se sol·liciten ofertes per subministrar sis minibusos per substituir els vehicles més antics del servei de Bus del Barri. Aquesta licitació substitueix la llançada el 2019 per a minibusos elèctrics i que va quedar deserta per falta d’ofertes que complissin els requisits d’autonomia i prestacions. Davant la necessitat de disposar dels nous vehicles, la nova comanda serà de minibusos dièsel amb categoria ambiental Euro 6.
L’adquisició dels 52 nous autobusos, amb un pressupost base de 21,3 milions d’euros, s’afegeix al contracte per comprar 23 autobusos articulats 100% elèctrics, ja adjudicat, per un import de 20,7 milions d’euros. D’aquesta manera, les comandes actives per a la renovació de la flota sumen 75 unitats i uns 42 milions d’euros d’inversió (a falta del resultat de la licitació).
Els guanyadors del procés fabricaran els vehicles durant l’any 2020 i els lliuraran el primer trimestre del 2021.
Inversió creixent en material mòbil
El repte per millorar la qualitat del medi ambient i aconseguir unes ciutats més saludables es plasma en el Pla de Renovació de la Flota de Bus per al període 2019-2021, acordat amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que suposa una inversió de 115 milions d’euros en tres anys i l’adquisició de 254 vehicles de les tecnologies més netes disponibles. A aquesta inversió s’ha de sumar l’execució de les obres d’infraestructures necessàries perquè els vehicles elèctrics siguin operatius, que representen 20 milions d’euros més. En total, 135 milions.
Aquest 2020 la flota de TMB ja ha incorporat 105 autobusos nous, dels quals 49 eren estàndard de 12 metres equipats amb motors de gas natural comprimit d’última generació, 26 articulats de 18 metres de longitud amb la mateixa tecnologia i 30 vehicles estàndard de propulsió híbrida dièsel-elèctrica. Així, el nombre de vehicles híbrids de tot tipus ha ascendit a 386, els elèctrics purs continuen sent 9 i els de gas natural comprimit 376, sobre un total de 1.140.
Projecte co-finançat per la Unió Europea
L’adquisició d’aquests vehicles compta amb co-finançament de la Unió Europea a través de les ajudes “Connectant Europa” (CEF-Transport), que promouen el desenvolupament i millores en infraestructures de transport i l’impuls de la mobilitat sostenible.
- Altres temesMedi ambientConceptesMedi ambientTecnologiaInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBLlocsBarcelonaAnys2020