Carme Becerra

Les institucions europees conviden els ciutadans a participar a l’Any del Ferrocarril

La Comissió Europea ha impulsat un web on concentra la informació i les activitats relacionades amb la designació del 2021 com un any dedicat al ferrocarril, així com a ressaltar els avantatges d'aquest mitjà de transport.

La celebració europea, aquest 2021, de l'Any del Ferrocarril, ja compta amb un web propi. La pàgina és un repositori amb informació sobre els avantatges del transport ferroviari, els esdeveniments que inclourà la celebració, les notícies relacionades i els materials que es poden utilitzar per ajudar a difondre-la.

Entre els esdeveniments destacats s'hi compta el lliurament (en una gala virtual) del Premi Europeu del Ferrocarril, que organitzen la Comunitat d'Empreses Ferroviàries i d'Infraestructures Europees (CER) i l'Associació de la Indústria Europea de Subministrament Ferroviari (UNIFE). En aquesta edició s'ha guardonat l'Autoritat de transport de la regió de Baixa Saxònia (LNVG) per portar a terme una experiència en l'ús de la pila de combustible en cooperació amb Alstom. Els guardons han fet una menció especial a la iniciativa ciutadana FreeInterrail, que promou que tots els joves de la UE rebin un bitllet Interrail en el seu 18è aniversari.

Per què un any dedicat al ferrocarril

El web de la Comissió Europea fa un recorregut pels mèrits que acredita el transport ferroviari. Comença per recordar la seva llarga història, que es remunta a l'anomenat diolkos, una pista pavimentada amb pedra sobre la qual es disposaven uns rudimentaris rails per transportar mercaderies a l'antiga Grècia.

Les institucions europees destaquen alguns adjectius sobre els diferents modes de ferrocarril (segur, intel·ligent, verd) que validen amb dades. Per exemple, la versatilitat per transportar persones o mercaderies en condicions competitives o la menor taxa d'emissions de CO2 respecte als desplaçaments per carretera o avió (representa només el 0,4% de les emissions de gasos d'efecte hivernacle de la UE).

Aquestes i altres característiques, moltes de les quals posades a prova durant la pandèmia, enllacen amb objectius estratègics de la Unió Europea. És el cas del compromís d'Europa per assolir la neutralitat climàtica d'aquí al 2050. Aquesta fita requereix que les emissions procedents del transport es redueixin en un 90%, una meta en què el ferrocarril està cridat a jugar un paper clau.

Railgrup s'afegeix a l'Any Europeu

El clúster d'empreses ferroviàries Railgrup, que inclou TMB, ha preparat un programa d'activitats emmarcades dins de l'Any Europeu del Ferrocarril. Una de les primeres iniciatives que posaran en marxa és un debat sectorial sobre mobilitat sostenible.

El debat comptarà amb les aportacions de professionals i firmes de l'àmbit ferroviari i servirà per planificar i coordinar un ventall de propostes, seminaris i projectes sobre qüestions com la integració de modes i sectors de mobilitat, l'urbanisme sostenible, la micromobilitat, l'impacte del vehicle elèctric o la mobilitat inclusiva, entre d'altres.

Darrera modificació: 
26.01.2021

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies