Oriol Pàmies

Un tren de la línia 3 experimentarà amb la detecció anticipada d'avaries de portes

La prova pilot del sistema de predicció de fallades mitjançant anàlisi de les vibracions deriva del projecte VA-RCM, recolzat per la Comissió Europea i en què participa TMB.

Un tren de prova començarà a circular el febrer per la línia 3 de metro equipat amb un sistema innovador de control de l'obertura de portes per reduir-ne les fallades, com una de les aplicacions pràctiques del programa europeu de foment de la recerca i la innovació Horitzó 2020. El projecte, anomenat VA-RCM, l'impulsa un consorci internacional del qual forma part TMB i compta amb finançament europeu.

Les portes representen l'element més crític dels trens i la font d'entre el 25% i el 50% de les incidències tècniques, sobretot en un sistema de metro, en què les accions d'obertura i tancament són constants. Millorar-ne la fiabilitat és clau per elevar la disponibilitat i la qualitat del servei. Per això el departament d'Enginyeria del Material Mòbil de Metro treballa en la cerca de tecnologies cada cop més robustes i per dotar els tallers d'eines que els permetin a més a més millorar la seva productivitat.

Algoritme d'anàlisi de les vibracions

El consorci VA-RCM promou un sistema molt innovador de supervisió que es basa en una tecnologia punta que fa servir tècniques avançades d'anàlisi de la vibració mitjançant algoritmes. Les seves característiques úniques permeten fer una avaluació precisa de l'estat de funcionament de les portes del tren i comunicar qualsevol anomalia del subsistema molt abans que es produeixi l'avaria.

El sistema pot detectar problemes amb les portes del tren a partir de la comparació de les dades de vibracions prèvies d'una porta sana i preveure així una futura avaria quan les vibracions augmenten. Aquestes dades es recopilen de forma remota en temps real, de manera que les intervencions es poden programar en lloc de dependre d'un cicle de manteniment repetitiu.

Els operadors ferroviaris, com TMB, i els fabricants de trens de passatgers es beneficiaran del sistema VA-RCM, que millorarà el funcionament de les portes dels trens, reduirà l'índex d'avaries i els retards en el servei, a més de rebaixar els costos de manteniment.

Un moment del muntatge del sistema en un tren 3000, la setmana passada / Foto: Pep Herrero (TMB)
Un moment del muntatge del sistema en un tren 3000, la setmana passada / Foto: Pep Herrero (TMB)

Detall dels sensors instal·lats / Foto: Pep Herrero (TMB)

Darrera modificació: 
23.01.2018
Tema: 

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies