Header Top menu
S'acosta el metro més modern i amb més connexions
TMB dedica tot l'estand del cinquè saló internacional de la indústria ferroviària BcnRail, que se celebra a la Fira des d'avui fins dijous, a explicar la pròxima ampliació de la xarxa de metro: la línia 9 sud.
Avui ha obert les portes al recinte Gran Via de Fira de Barcelona, a l'Hospitalet de Llobregat, la cinquena edició del saló BcnRail, en què TMB presenta la important ampliació de la xarxa de metro que tindrà lloc a tres mesos vista, quan es posi en servei la línia 9 sud entre Aeroport T1 i Zona Universitària.
El tema escollit per TMB no és gens arbitrari, ja que el BcnRail s'ha definit clarament per la "smart mobility" com a idea central del certamen, una tendència que els experts coincideixen a afirmar que determinarà el futur del sector. I ara mateix el projecte de la línia 9/10 de metro és segurament el de més abast dels que hi ha en curs a Catalunya, i potser a Europa, pel que fa a la innovació aplicada al transport col·lectiu.
La forma de cilindre de l'estand evoca un túnel perforat amb tuneladora, com la majoria del traçat de la línia 9/10. Les cares interior i exterior del cilindre contenen els plafons de l'exposició, que es completa amb un vídeo en tres idiomes (català, castellà i anglès) i un audiovisual interactiu.
Solucions avançades en trens i estacions
Com queda reflectit en l'estand, la línia 9 condensa les solucions més avançades en la gestió i supervisió de la circulació dels trens i del funcionament de les estacions, que permeten el màxim nivell d'automatització, la conducció automàtica o nivell 4, sense necessitat de personal ni de cabina de conducció. La prioritat en un metro automàtic sense conductor, s'insisteix, és posar la tecnologia al servei de la màxima seguretat per aconseguir un transport eficaç, fiable i confortable.
Això no és nou a Barcelona. Des del 2009 hem anat veient com el metro automàtic es feia realitat al costat nord de la ciutat, en què la línia 9/10 connecta, amb aquestes característiques, La Sagrera amb Can Zam, a Santa Coloma de Gramenet, i Gorg, a Badalona: uns 11 quilòmetres en total. El que té de singular la posada en servei del tram sud és que la xarxa de metro creixerà prop de 20 quilòmetres d'un sol cop, una fita que no s'havia donat mai abans. De passada la part automatitzada de la xarxa passarà a ser el 25% del total.
L'altra característica del nou metro, com se subratlla a l'estand del BcnRail, és que de les 15 noves estacions —tres més quedaran pendents— que s'obriran al febrer n'hi ha sis que constitueixen nous enllaços amb altres línies de metro o de ferrocarrils suburbans: Aeroport T2 i El Prat Estació, amb Rodalies; Europa / Fira, amb FGC; i Torrassa, Collblanc i Zona Universitària, amb les línies 1, 5 i 3 de metro respectivament. El paper vertebrador i relligador de la línia 9 en la xarxa de transport de l'àrea metropolitana comença a ser palpable.
- Altres temesTransportConceptesInnovacióMetro automàticInstitucionsTMBLlocsCollblancEl Prat de LlobregatTorrassaZona UniversitàriaServeiMetroAnys2015