Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. El primer autobús de gas va circular a Barcelona fa 30 anys
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
20.04.2016
Gustau Lamadrid

El primer autobús de gas va circular a Barcelona fa 30 anys

Imatge
El Pegaso 6035, amb calca 1907, va ser el primer bus que funcionava amb gas / Arxiu TMB
El Pegaso 6035, amb calca 1907, va ser el primer bus que funcionava amb gas / Arxiu TMB
< >El Pegaso 6035, amb calca 1907, va ser el primer bus que funcionava amb gas / Arxiu TMB
El Pegaso 6035, amb calca 1907, va ser el primer bus que funcionava amb gas / Arxiu TMB

El febrer de 1986 es va presentar a Barcelona el primer autobús que funcionava amb gas a l'Estat espanyol i el vehicle ecològic pioner de la flota de Transports de Barcelona (TB).

Un Pegaso 6035 amb motor 9101 de TB i amb la calca 1907 va ser el model d'autobús triat per desenvolupar la primera experiència de substitució del combustible gasoil pel gas liquat del petroli (GLP), també anomenat gas butà. Ara ha fet 30 anys d'aquest precedent de motorització alternativa.

La prova era el resultat d'un acord al qual havien arribat la Corporació Metropolitana de Barcelona (CMB), precedent de l'actual Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), i les empreses ENASA, fabricant dels vehicles Pegaso, i Butano SA.

Proves a la línia 108

Per portar a terme la prova es va transformar completament tota la part mecànica original del motor del vehicle, el qual va passar a circular per primera vegada a la línia 108, que feia un recorregut de circumval·lació entre el Paral·lel, Can Tunis i plaça d'Espanya i finalitzava de nou al Paral·lel.  Posteriorment, durant 1986 i 1987, aquest cotxe va estar circulant per diverses línies de la xarxa urbana de TB que presentaven diferents característiques orogràfiques en el seu recorregut, i fins i tot es van habilitar dos autobusos de butà més.

L'experiència va agafar empenta i l'any 1987 el Ministeri d'Obres Públiques i Urbanisme (MOPU) va atorgar una subvenció per transformar els motors d'una seixantena d'autobusos de models antics, però aquest conveni no es va portar mai a la pràctica.

Tot i que les proves realitzades demostraven que la contaminació dels vehicles experimentals de butà era inferior a la que produïen els de gasoil, i que el cost del combustible era menor (s'estimava un estalvi anual de més de 100.000 pessetes de l'època per cada autobús de butà), finalment TB va concloure que la transformació no era rendible amb tots els treballs que s'havien de realitzar, i que perquè ho fos els autobusos havien de sortir de fàbrica amb els motors ja adaptats.

Darrera modificació
20.04.2016
Tema
Història
  • Altres temesInnovacióMedi ambientConceptesHistòricInnovacióMedi ambientTecnologiaInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAMBTMBServeiBusAnys2016
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content

Últimes notícies

La presidenta de TMB, Laia Bonet, durant la presentació de la sala de simuladors. /Foto: Pep Herrero (TMB)

TMB obrirà la sala de simuladors de conducció a la ciutadania amb motiu dels actes de celebració del centenari de metro

Transport
Imatge
Els participants del grup de treball de Transport per Cable de la UITP en la visita al Telefèric de Montjuïc / Foto:  Pep Herrero (TMB)

TMB s'incorpora a la comissió de Transport per Cable de la UITP

Empresa
Imatge
La delegació iberoamericana del Banc Mundial a les instal·lacions de Triangle de TMB / Foto: Edu Pedrocchi (TMB)

Representants del Banc Mundial visiten TMB, com a operador referent en accessibilitat

Empresa
Els corredors a la Diagonal en la passada edició de la prova / Foto: Cursa DiR - Guàrdia Urbana

Afectacions a les línies de bus per la Cursa Diagonal DiR - Guàrdia Urbana 2025

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons