Header Top menu
El primer autobús de gas va circular a Barcelona fa 30 anys
El febrer de 1986 es va presentar a Barcelona el primer autobús que funcionava amb gas a l'Estat espanyol i el vehicle ecològic pioner de la flota de Transports de Barcelona (TB).
Un Pegaso 6035 amb motor 9101 de TB i amb la calca 1907 va ser el model d'autobús triat per desenvolupar la primera experiència de substitució del combustible gasoil pel gas liquat del petroli (GLP), també anomenat gas butà. Ara ha fet 30 anys d'aquest precedent de motorització alternativa.
La prova era el resultat d'un acord al qual havien arribat la Corporació Metropolitana de Barcelona (CMB), precedent de l'actual Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), i les empreses ENASA, fabricant dels vehicles Pegaso, i Butano SA.
Proves a la línia 108
Per portar a terme la prova es va transformar completament tota la part mecànica original del motor del vehicle, el qual va passar a circular per primera vegada a la línia 108, que feia un recorregut de circumval·lació entre el Paral·lel, Can Tunis i plaça d'Espanya i finalitzava de nou al Paral·lel. Posteriorment, durant 1986 i 1987, aquest cotxe va estar circulant per diverses línies de la xarxa urbana de TB que presentaven diferents característiques orogràfiques en el seu recorregut, i fins i tot es van habilitar dos autobusos de butà més.
L'experiència va agafar empenta i l'any 1987 el Ministeri d'Obres Públiques i Urbanisme (MOPU) va atorgar una subvenció per transformar els motors d'una seixantena d'autobusos de models antics, però aquest conveni no es va portar mai a la pràctica.
Tot i que les proves realitzades demostraven que la contaminació dels vehicles experimentals de butà era inferior a la que produïen els de gasoil, i que el cost del combustible era menor (s'estimava un estalvi anual de més de 100.000 pessetes de l'època per cada autobús de butà), finalment TB va concloure que la transformació no era rendible amb tots els treballs que s'havien de realitzar, i que perquè ho fos els autobusos havien de sortir de fàbrica amb els motors ja adaptats.
- Altres temesInnovacióMedi ambientConceptesHistòricInnovacióMedi ambientTecnologiaInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAMBTMBServeiBusAnys2016