Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. El primer autobús de gas va circular a Barcelona fa 30 anys
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
20.04.2016
Gustau Lamadrid

El primer autobús de gas va circular a Barcelona fa 30 anys

Imatge
El Pegaso 6035, amb calca 1907, va ser el primer bus que funcionava amb gas / Arxiu TMB
El Pegaso 6035, amb calca 1907, va ser el primer bus que funcionava amb gas / Arxiu TMB
< >El Pegaso 6035, amb calca 1907, va ser el primer bus que funcionava amb gas / Arxiu TMB
El Pegaso 6035, amb calca 1907, va ser el primer bus que funcionava amb gas / Arxiu TMB

El febrer de 1986 es va presentar a Barcelona el primer autobús que funcionava amb gas a l'Estat espanyol i el vehicle ecològic pioner de la flota de Transports de Barcelona (TB).

Un Pegaso 6035 amb motor 9101 de TB i amb la calca 1907 va ser el model d'autobús triat per desenvolupar la primera experiència de substitució del combustible gasoil pel gas liquat del petroli (GLP), també anomenat gas butà. Ara ha fet 30 anys d'aquest precedent de motorització alternativa.

La prova era el resultat d'un acord al qual havien arribat la Corporació Metropolitana de Barcelona (CMB), precedent de l'actual Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), i les empreses ENASA, fabricant dels vehicles Pegaso, i Butano SA.

Proves a la línia 108

Per portar a terme la prova es va transformar completament tota la part mecànica original del motor del vehicle, el qual va passar a circular per primera vegada a la línia 108, que feia un recorregut de circumval·lació entre el Paral·lel, Can Tunis i plaça d'Espanya i finalitzava de nou al Paral·lel.  Posteriorment, durant 1986 i 1987, aquest cotxe va estar circulant per diverses línies de la xarxa urbana de TB que presentaven diferents característiques orogràfiques en el seu recorregut, i fins i tot es van habilitar dos autobusos de butà més.

L'experiència va agafar empenta i l'any 1987 el Ministeri d'Obres Públiques i Urbanisme (MOPU) va atorgar una subvenció per transformar els motors d'una seixantena d'autobusos de models antics, però aquest conveni no es va portar mai a la pràctica.

Tot i que les proves realitzades demostraven que la contaminació dels vehicles experimentals de butà era inferior a la que produïen els de gasoil, i que el cost del combustible era menor (s'estimava un estalvi anual de més de 100.000 pessetes de l'època per cada autobús de butà), finalment TB va concloure que la transformació no era rendible amb tots els treballs que s'havien de realitzar, i que perquè ho fos els autobusos havien de sortir de fàbrica amb els motors ja adaptats.

Darrera modificació
20.04.2016
Tema
Història
  • Altres temesInnovacióMedi ambientConceptesHistòricInnovacióMedi ambientTecnologiaInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAMBTMBServeiBusAnys2016
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Obres de construcció de l'estació Liceu / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

100 anys de l’obertura de l’estació de Liceu

Història
Imatge
Treballadors a les obres d'excavació del túnel de la línia Transversal / Foto: Arxiu TMB

La història del metro cobra vida en un emotiu vídeo fet amb intel·ligència artificial

Història
Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery

Últimes notícies

Esplanada anella Palau Sant Jordi / Font: BSM

Transport públic per al concert de Juan Luis Guerra al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
El nou model Volvo BZL elèctric a la cotxera de Triangle / Foto: Edu Pedrocchi

TMB prova un nou bus elèctric del fabricant Volvo

Transport
Noves pantalles d'informació a l'usuari de metro. /Foto: PEP HERRERO (TMB)

Totes les estacions de metro de Barcelona ja tenen les noves pantalles digitals d’informació a l’usuari

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Rauw Alejandro al Palau Sant Jordi

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons