Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. La línia 11, quinze anys de metro lleuger connectant Nou Barris i Montcada Reixac
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
14.12.2018
Gustau Lamadrid

La línia 11, quinze anys de metro lleuger connectant Nou Barris i Montcada Reixac

Imatge
Andana de Can Cuiàs amb les portes automàtiques / Foto: Arxiu TMB
Andana de Can Cuiàs amb les portes automàtiques / Foto: Arxiu TMB

Andana de Can Cuiàs amb les portes automàtiques / Foto: Arxiu TMB

Andana de Can Cuiàs amb les portes automàtiques / Foto: Arxiu TMB

Coneguda com la cuca, la línia 11 és el que s’anomena un metro lleuger, híbrid entre metro convencional i tramvia, i va ser la segona línia del metro de Barcelona a implantar la conducció automàtica.

Tot i que es va posar en servei oficialment el 15 de desembre del 2003, una festa popular a l’estació de Trinitat Nova inaugurava un dia abans la línia 11 del Metro, que connecta els barris del nord de Barcelona amb Montcada i Reixac.

La celebració va comptar amb la presència destacada dels alcaldes de les dues ciutats, el director general de Transports de la Generalitat i els líders de les associacions veïnals de la zona, els quals veien amb satisfacció com es posava en funcionament un servei llargament esperat pels ciutadans d’uns barris amb un dèficit històric de transport públic a causa principalment de la seva especial orografia. Tot i preferir una línia convencional, els veïns veien el metro lleuger com una solució intermèdia que evitava més retards en un servei que feia anys que esperaven.

Un metro de dimensions més reduïdes i automàtic

Quan es va començar a construir la línia 11, alguns aspectes es van tenir en compte segons els estàndards del metro convencional per si es decidia allargar la línia 4, com ara la reserva per allargar les andanes i no passar el màxim pendent del 4% que està permès al metro.

Finalment, la línia 11 es va implantar amb unes dimensions més reduïdes, encara que el seu aspecte extern és idèntic al de les altres línies de metro, i va introduir a la xarxa de metro de Barcelona un nou mode de transport, a mig camí entre el tramvia i el metro tradicional, anomenat metro lleuger.

Per les seves característiques, el metro lleuger disposa de menys capacitat, però assoleix velocitat molt de pressa i frena més ràpidament que el metro convencional. Actualment, per la línia circulen dos trens de la sèrie 500, integrats per només dos cotxes motors en lloc dels cinc habituals, molt similars als de la sèrie 2100 que van posar-se en servei a la línia 2.

Amb una longitud de 2,3 quilòmetres, la línia 11 compta amb 5 estacions: Trinitat Nova —que la connecta amb la línia 4—, Casa de l’Aigua, Torre Baró / Vallbona, Ciutat Meridiana i Can Cuiàs, d'un traçat soterrat i majoritàriament de via única, excepte a Torre Baró / Vallbona, on es troben els trens dels dos sentits.

La zona que serveix la línia és d'orografia complicada i l'estació de Ciutat Meridiana disposa d’un equipament complementari d’ascensors inclinats per accedir a diferents zones del barri. Totes les estacions estan adaptades per facilitar-hi l'accés de persones amb mobilitat reduïda, i cal destacar també que estan decorades amb detalls propis relacionats amb el seu entorn.

No obstant això, la característica més important d’aquesta línia a efectes operatius va ser el model d’automatització amb què es va configurar, un disseny que permetria el 16 de desembre de 2009 implantar la conducció automàtica a la línia 11, que es va convertir en la segona línia del metro de Barcelona amb aquestes característiques després de la línia 9/10, que tres dies abans havia començat a funcionar en el ramal de Santa Coloma.

Imatge
Autoritats i representants veïnals inaugurant la línia 11 / Arxiu TMB

Andana de l'estació Casa de l'Aigua / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
14.12.2018
Tema
Història
  • ConceptesHistòricInnovacióMetro automàticInfraestructuraEstacióMaterial mòbilViesInstitucionsAjuntamentGeneralitatLlocsBarcelonaCan CuiàsCasa de l'AiguaCiutat MeridianaMontcada i ReixacTorre Barró VallbonaTrinitat NovaServeiL11Anys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Andana original de l'estació Joanic als anys 70 / Arxiu Fundació TMB

50 anys de la creació de la línia 4 de metro de Barcelona

Història
El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, rep el premi Bonaplata. /Foto: TMB

La Fundació TMB rep el premi Bonaplata per la recuperació de l’autobús Tilling-Stevens B-8302

Història
Imatge
Treballadors de la CGA amb el Tilling Stevens. Foto: FUNDACIÓ TMB

El centenari de la xarxa de Bus de TMB present als informatius de TV3

Història
Imatge
Per primera vegada s'ha exhibit l'històric Tilling Stevens restaurat / Foto: Pep Herrero (TMB)

Centenari de la primera línia de la xarxa de bus de Barcelona

Història

Últimes notícies

Imatge
Imatge Josep Maria Espinàs / FONT: Col·legi de Periodistes de Catalunya

La mirada de Josep Maria Espinàs al metro de Barcelona

Cultura i Oci
Imatge
Laia Bonet, presidenta de TMB. Foto: Pep Herrero

TMB i Ajuntament, amb el suport de la UITP, aborden en una jornada el futur de l’autobús

Empresa
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al 46è Trial Indoor Solo Moto i el 3r Womens Trophy al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
Reconeixement dels agents de seguretat / Font: M.A. Cuartero (TMB)

TMB reconeix la ràpida intervenció d'en Daniel i en Raül per salvar la vida d'un usuari

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons