Header Top menu
La línia 109 d'autobús, cinquanta anys connectant la Zona Franca
El 13 de novembre de 1967, ara fa 50 anys, començava a circular la línia 109 d'autobusos, que enllaça la plaça d'Espanya amb el passeig de la Zona Franca, concretament amb el carrer Cisell.
El procés d'industrialització que viu Barcelona durant la dècada dels anys 50 i 60, i especialment la construcció de la factoria de SEAT i d'un nucli important de habitatges per a empleats, genera un augment notable de la demanda de transport públic a l'àrea de la Zona Franca i, com a conseqüència, es van posant en funcionament i de forma progressiva diverses línies d'autobusos per reforçar el transport de superfície d'aquesta part de la ciutat.
Una d'aquestes línies de bus és la 109. Inicialment, la línia 109 es posa en marxa com a reforç del servei de la línia 9, la qual comunicava la zona de Can Tunis amb la plaça d'Espanya i que el mateix dia que començava a circular la 109 havia vist prolongat el seu recorregut fins a la plaça Universitat. Posteriorment, l'any 1969, la línia 9 s'allargaria definitivament a la plaça Catalunya, fins que va ser suprimida l'any 2014, amb l'entrada en servei de la línia H16.
Algunes curiositats exclusives
Tot i el seu naixement com a línia de reforç, la 109 va creixent i prolongant el seu servei al llarg dels anys. No obstant, la primera prolongació important es posa en marxa l'1 de juliol de 1970 amb motiu de la inauguració de la cotxera d'autobusos de la Zona Franca, i s'ampliará un any més tard per arribar fins a Mercabarna quan s'obre aquest nou equipament.
Precisament, segons explica José Mora al seu web www.autobusesbcn.es, durant la dècada dels 70 es posa en servei un abonament mensual especial només per a aquesta línia. Costava 250 pessetes al mes i no tenia limitació de viatges. Una altra curiositat destacable és que durant els anys 80 s'habilita el servei d'una línia amb un sol autobús per comunicar les cotxeres de bus i l'interior del polígon industrial de la Zona Franca amb la Feixa Llarga. Aquesta línia s'anomenava “enllaç 109” i disposava d'un bitllet de correspondència amb la línia 109, segons recull també el mateix José Mora.
Després d'algunes modificacions en els itineraris i ubicacions de la seva terminal de la zona de plaça d'Espanya, el 23 de abril de 1982 la línia 109 té una nova prolongació fins a l'Estació de Sants, amb la finalitat de donar millor servei als usuaris que utilitzaven el tren per arribar a Barcelona i que havien de desplaçar-se al polígon industrial.
La seva bona connexió amb la Zona Franca va donar peu que l'ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat reclamés l'any 1992 que es prolongués aquesta línia fins a aquest municipi, al·legant que molts dels seus habitants treballaven al polígon industrial. L'ampliació no es va dur a terme, però anys més tard, el 2000, es va crear la línia 110 per fer aquesta mateixa connexió.
Més recentment, l'any 2008, des del Pla de Bus 2009-2012 es preveu la creació d’una línia 109 exprés amb poques parades per donar resposta a la nova demanda generada amb l'activitat de la nova Ciutat de la Justícia. Finalment, per cobrir aquesta necessitat es posarà en marxa la línia CJ, explotada per la companyia Rosanbús, empresa concessionària del transport públic a l'Hospitalet.
Amb prop de 5.000 viatgers els dies feiners i nombroses connexions al llarg del seu itinerari, amb altres línies de bus urbà i interurbà, amb metro, tren i també amb FGC, la línia 109 arriba fins avui i, coincidint amb el seu 50è aniversari, torna a sumar una altra ampliació de recorregut per arribar fins a l'Hospital Clínic, on tindrà a partir d'ara la parada d'origen i final.
La línia 109 es va posar en servei com a reforç de l'antiga línia 9 / Foto: Arxiu TMB
- Altres temesTransportConceptesHistòricMobilitatServeiInstitucionsTMBLlocsEspanyaHospital ClínicSants EstacióZona FrancaServeiBusAnys2017