Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. La línia 109 d'autobús, cinquanta anys connectant la Zona Franca
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
13.11.2017
Gustau Lamadrid

La línia 109 d'autobús, cinquanta anys connectant la Zona Franca

Imatge
Autobús de la línia 109 fotografiat avui a la plaça dels Països Catalans / Foto: TMB
Autobús de la línia 109 fotografiat avui a la plaça dels Països Catalans / Foto: TMB
< >Autobús de la línia 109 fotografiat avui a la plaça dels Països Catalans / Foto: TMB
Autobús de la línia 109 fotografiat avui a la plaça dels Països Catalans / Foto: TMB

El 13 de novembre de 1967, ara fa 50 anys, començava a circular la línia 109 d'autobusos, que enllaça la plaça d'Espanya amb el passeig de la Zona Franca, concretament amb el carrer Cisell.

El procés d'industrialització que viu Barcelona durant la dècada dels anys 50 i 60, i especialment la construcció de la factoria de SEAT i d'un nucli important de habitatges per a empleats, genera un augment notable de la demanda de transport públic a l'àrea de la Zona Franca i, com a conseqüència, es van posant en funcionament i de forma progressiva diverses línies d'autobusos per reforçar el transport de superfície d'aquesta part de la ciutat.

Una d'aquestes línies de bus és la 109. Inicialment, la línia 109 es posa en marxa com a reforç del servei de la línia 9, la qual comunicava la zona de Can Tunis amb la plaça d'Espanya i que el mateix dia que començava a circular la 109 havia vist prolongat el seu recorregut fins a la plaça Universitat. Posteriorment, l'any 1969, la línia 9 s'allargaria definitivament a la plaça Catalunya, fins que va ser suprimida l'any 2014, amb l'entrada en servei de la línia H16.

Algunes curiositats exclusives

Tot i el seu naixement com a línia de reforç, la 109 va creixent i prolongant el seu servei al llarg dels anys. No obstant, la primera prolongació important es posa en marxa l'1 de juliol de 1970 amb motiu de la inauguració de la cotxera d'autobusos de la Zona Franca, i s'ampliará un any més tard per arribar fins a Mercabarna quan s'obre aquest nou equipament.   

Precisament, segons explica José Mora al seu web www.autobusesbcn.es, durant la dècada dels 70 es posa en servei un abonament mensual especial només per a aquesta línia. Costava 250 pessetes al mes i no tenia limitació de viatges. Una altra curiositat destacable és que durant els anys 80 s'habilita el servei d'una línia amb un sol autobús per comunicar les cotxeres de bus i l'interior del polígon industrial de la Zona Franca amb la Feixa Llarga. Aquesta línia s'anomenava “enllaç 109” i disposava d'un bitllet de correspondència amb la línia 109, segons recull també el mateix José Mora.

Després d'algunes modificacions en els itineraris i ubicacions de la seva terminal de la zona de plaça d'Espanya, el 23 de abril de 1982 la línia 109 té una nova prolongació fins a l'Estació de Sants, amb la finalitat de donar millor servei als usuaris que utilitzaven el tren per arribar a Barcelona i que havien de desplaçar-se al polígon industrial. 

La seva bona connexió amb la Zona Franca va donar peu que l'ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat reclamés l'any 1992 que es prolongués aquesta línia fins a aquest municipi, al·legant que molts dels seus habitants treballaven al polígon industrial. L'ampliació no es va dur a terme, però anys més tard, el 2000, es va crear la línia 110 per fer aquesta mateixa connexió.

Més recentment, l'any 2008, des del Pla de Bus 2009-2012 es preveu la creació d’una línia 109 exprés amb poques parades per donar resposta a la nova demanda generada amb l'activitat de la nova Ciutat de la Justícia. Finalment, per cobrir aquesta necessitat es posarà en marxa la línia CJ, explotada per la companyia Rosanbús, empresa concessionària del transport públic a l'Hospitalet.

Amb prop de 5.000 viatgers els dies feiners i nombroses connexions al llarg del seu itinerari, amb altres línies de bus urbà i interurbà, amb metro, tren i també amb FGC, la línia 109 arriba fins avui i, coincidint amb el seu 50è aniversari, torna a sumar una altra ampliació de recorregut per arribar fins a l'Hospital Clínic, on tindrà a partir d'ara la parada d'origen i final.

Imatge
El 109 a la parada de Sants-Estació / M.A. Cuartero

La línia 109 es va posar en servei com a reforç de l'antiga línia 9 / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
13.11.2017
Tema
Història
  • Altres temesTransportConceptesHistòricMobilitatServeiInstitucionsTMBLlocsEspanyaHospital ClínicSants EstacióZona FrancaServeiBusAnys2017
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content
Imatge
Hospital Clínic es va inaugurar el 1969 amb el nom en castellà, tal com mostra l'accés a l'estació del 1984 / Foto: Arxiu TMB

Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5)

Història

Últimes notícies

El bus turístic amb els jugadors del Barça cap a la plaça de les Drassanes / Foto: Twitter Canal Barça

Recomanacions de transport públic per a la celebració del títol de Lliga del Barça

Transport
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 18 de maig (Barça – Vila-real)

Transport
Cartell de l'edició 2025 de La Nit dels Museus / Imatge: Ajuntament de Barcelona

TMB reforça el servei per a la Nit dels Museus 2025 i celebrarà una ‘jam session’ a l’estació de Diagonal

Cultura i Oci
Imatge
Pàgina mes de maig amb el metro de Barcelona com a protagonista / Font: Boris Kogut

El metro de Barcelona protagonitza el mes de maig d'un calendari dedicat als metros del món

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons