Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Horta, la cotxera d'autobusos més gran i moderna de TMB, compleix 15 anys
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
19.12.2018
Gustau Lamadrid

Horta, la cotxera d'autobusos més gran i moderna de TMB, compleix 15 anys

Imatge
Vista aèria de la Cotxera d'Horta / Arxiu TMB
Vista aèria de la Cotxera d'Horta / Arxiu TMB
< >Vista aèria de la Cotxera d'Horta / Arxiu TMB
Vista aèria de la Cotxera d'Horta / Arxiu TMB

Inaugurada el dia 19 de desembre del 2003, la d’Horta és una de les quatre cotxeres que actualment té TMB en servei i un equipament de referència a nivell internacional pel que fa a la integració en l’entorn i la sostenibilitat.

La cotxera d'Horta està ubicada a la carretera d'Horta a Cerdanyola, a tocar de la Ronda de Dalt, i va ser construïda a la falda sud de la serra de Collserola de manera que va quedar parcialment soterrada i coronada per un parc d'oci, una gran coberta enjardinada dotada d'una espectacular vista sobre la ciutat de Barcelona.

La cotxera, amb capacitat per a uns 300 vehicles, aproximadament un terç de la flota actual d'autobusos de la companyia, va ser projectada per l'equip d'arquitectes Fabré i Torras amb la finalitat de fer confluir tres trets singulars, una aposta per la sostenibilitat de l'edifici, la seva integració en el paisatge i la utilització de l'espai en vertical.

Arquitectura singular i integració a l'entorn

L'equipament va ser construït d'una forma peculiar, excavat a la falda de la muntanya, amb murs de contenció i grans bigues de formigó i llargs cargols d’acer incrustats. L'estructura arquitectònica es basa en un sol pilar, conegut popularment com la palmera, de 13 metres, que suporta per si sola la càrrega de 1.200 metres quadrats de superfície, equivalents a un pes de quasi 6.000 tones. D'altra banda, per a l'entrada a la cotxera es va realitzar un accés soterrat exclusiu per als autobusos que comunica amb la ronda de Dalt.

A més d'emprar la tecnologia més moderna i de la seva integració en l'entorn, la cotxera va ser dissenyada d'acord amb l'aposta per la sostenibilitat de TMB, per poder fer ús d'energies renovables i alternatives, minimitzar l'impacte ambiental, facilitar el reciclatge de l'aigua que s'utilitza per rentar els vehicles, etc., raons que la van convertir també en un referent internacional d'aquest tipus d'instal·lacions.

Pel que fa a l'espai, el recinte d'Horta disposa de 74.000 m2 construïts, distribuïts en tres plantes d'aparcament, dues per aparcar autobusos i una altra per a turismes, una àrea de neteja i repostatge a la planta inferior i uns tallers on es realitzen totes les tasques mecàniques i de manteniment dels busos. Completa la cotxera la zona d'oficines, on hi ha el centre de control i d'operacions, diverses aules de formació, àrees de descans per als conductors i conductores i unes dependències amb vestidors i altres espais.

L'adequació del parc de la coberta es va portar a terme posteriorment. Batejat com a Parc de Xavier Montsalvatge, en honor al compositor català, la seva vista panoràmica sobre la ciutat és excepcional. Alhora que parc, la coberta serveix per a la recollida d'aigües pluvials, a través d'un sistema d'embuts de formigó que condueixen l'aigua fins a un desguàs central. Aquests embuts, de forma circular, marquen la topografia del terreny, ja que creen una sèrie d'illes de diferent configuració, algunes dures i altres de gespa o d'un altre tipus de vegetació.

Pel que fa a la inversió total de l'obra, va ascendir a uns 62 milions d'euros i també comportava la urbanització de la zona, accessos inclosos.

Al llarg del temps, Horta s'ha anat actualitzant i adaptant a les noves necessitats operatives i de gestió de la flota, i darrerament ha incorporat un pati nou i nous punts de càrrega per al repostatge dels vehicles híbrids de la flota. Com a curiositat, cal destacar també que aquest centre és, en l'actualitat, la base del Barcelona Bus Turístic i del Bus del Barri.

Adéu Borbó i Llevant, benvingut nou centre de Zona Franca

L'obertura de la cotxera d'Horta va permetre en el seu dia acollir els 140 autobusos que fins a aquell moment estaven a la cotxera de Borbó i els 160 vehicles que encara estaven a les de Llevant. Amb la nova instal·lació, per tant, es deia adéu a unes cotxeres històriques. La de Llevant, afectada per la reestructuració de la zona que ocupava amb la celebració del Fòrum 2004, i la de Borbó, després de més de 100 anys prestant servei a la ciutat, primer acollint tramvies i després autobusos, i l'espai de la qual va revertir en equipaments ciutadans.

Horta ostenta fins ara el títol de cotxera més gran de TMB. No obstant això, la construcció d’un nou centre operatiu d'autobusos al polígon industrial de la Zona Franca, amb cotxera, tallers i la resta de serveis, que ocuparà uns 90.000 metres quadrats de sòl als terrenys que actualment ocupen la cotxera i un espai d'ampliació adjunt, permetrà tenir un recinte amb més capacitat d'estacionament i arribar a un màxim de 550 autobusos, cosa que la convertiria en la de més capacitat.

Les noves instal·lacions estaran preparades per gestionar flota híbrida i elèctrica, amb 40 punts de càrrega, a més dels punts de subministrament de gas natural comprimit i dièsel, i s'han concebut perquè siguin un referent per les dimensions (es convertirà en la més gran de Barcelona i probablement d'Espanya), amb l'última tecnologia aplicada a la construcció, la sostenibilitat i l'ergonomia. El projecte, pressupostat en 52 milions d'euros, s’executarà per fases, amb l'objectiu que estigui finalitzat i en funcionament a finals de l'any 2021.

Imatge
Imatges de la construcció del recinte d'Horta / Arxiu TMB

La nova cotxera va ser inaugurada per l'alcalde de Barcelona, Joan Clos / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
21.12.2018
Tema
Història
  • Altres temesInnovacióMedi ambientConceptesHistòricInnovacióMedi ambientObresInstitucionsTMBLlocsCotxeraHortaServeiBusAnys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content

Últimes notícies

La presidenta de TMB, Laia Bonet, durant la presentació de la sala de simuladors. /Foto: Pep Herrero (TMB)

TMB obrirà la sala de simuladors de conducció a la ciutadania amb motiu dels actes de celebració del centenari de metro

Transport
Imatge
Els participants del grup de treball de Transport per Cable de la UITP en la visita al Telefèric de Montjuïc / Foto:  Pep Herrero (TMB)

TMB s'incorpora a la comissió de Transport per Cable de la UITP

Empresa
Imatge
La delegació iberoamericana del Banc Mundial a les instal·lacions de Triangle de TMB / Foto: Edu Pedrocchi (TMB)

Representants del Banc Mundial visiten TMB, com a operador referent en accessibilitat

Empresa
Els corredors a la Diagonal en la passada edició de la prova / Foto: Cursa DiR - Guàrdia Urbana

Afectacions a les línies de bus per la Cursa Diagonal DiR - Guàrdia Urbana 2025

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons