Gustau Lamadrid

Horta, la cotxera d'autobusos més gran i moderna de TMB, compleix 15 anys

Inaugurada el dia 19 de desembre del 2003, la d’Horta és una de les quatre cotxeres que actualment té TMB en servei i un equipament de referència a nivell internacional pel que fa a la integració en l’entorn i la sostenibilitat.

La cotxera d'Horta està ubicada a la carretera d'Horta a Cerdanyola, a tocar de la Ronda de Dalt, i va ser construïda a la falda sud de la serra de Collserola de manera que va quedar parcialment soterrada i coronada per un parc d'oci, una gran coberta enjardinada dotada d'una espectacular vista sobre la ciutat de Barcelona.

La cotxera, amb capacitat per a uns 300 vehicles, aproximadament un terç de la flota actual d'autobusos de la companyia, va ser projectada per l'equip d'arquitectes Fabré i Torras amb la finalitat de fer confluir tres trets singulars, una aposta per la sostenibilitat de l'edifici, la seva integració en el paisatge i la utilització de l'espai en vertical.

Arquitectura singular i integració a l'entorn

L'equipament va ser construït d'una forma peculiar, excavat a la falda de la muntanya, amb murs de contenció i grans bigues de formigó i llargs cargols d’acer incrustats. L'estructura arquitectònica es basa en un sol pilar, conegut popularment com la palmera, de 13 metres, que suporta per si sola la càrrega de 1.200 metres quadrats de superfície, equivalents a un pes de quasi 6.000 tones. D'altra banda, per a l'entrada a la cotxera es va realitzar un accés soterrat exclusiu per als autobusos que comunica amb la ronda de Dalt.

A més d'emprar la tecnologia més moderna i de la seva integració en l'entorn, la cotxera va ser dissenyada d'acord amb l'aposta per la sostenibilitat de TMB, per poder fer ús d'energies renovables i alternatives, minimitzar l'impacte ambiental, facilitar el reciclatge de l'aigua que s'utilitza per rentar els vehicles, etc., raons que la van convertir també en un referent internacional d'aquest tipus d'instal·lacions.

Pel que fa a l'espai, el recinte d'Horta disposa de 74.000 m2 construïts, distribuïts en tres plantes d'aparcament, dues per aparcar autobusos i una altra per a turismes, una àrea de neteja i repostatge a la planta inferior i uns tallers on es realitzen totes les tasques mecàniques i de manteniment dels busos. Completa la cotxera la zona d'oficines, on hi ha el centre de control i d'operacions, diverses aules de formació, àrees de descans per als conductors i conductores i unes dependències amb vestidors i altres espais.

L'adequació del parc de la coberta es va portar a terme posteriorment. Batejat com a Parc de Xavier Montsalvatge, en honor al compositor català, la seva vista panoràmica sobre la ciutat és excepcional. Alhora que parc, la coberta serveix per a la recollida d'aigües pluvials, a través d'un sistema d'embuts de formigó que condueixen l'aigua fins a un desguàs central. Aquests embuts, de forma circular, marquen la topografia del terreny, ja que creen una sèrie d'illes de diferent configuració, algunes dures i altres de gespa o d'un altre tipus de vegetació.

Pel que fa a la inversió total de l'obra, va ascendir a uns 62 milions d'euros i també comportava la urbanització de la zona, accessos inclosos.

Al llarg del temps, Horta s'ha anat actualitzant i adaptant a les noves necessitats operatives i de gestió de la flota, i darrerament ha incorporat un pati nou i nous punts de càrrega per al repostatge dels vehicles híbrids de la flota. Com a curiositat, cal destacar també que aquest centre és, en l'actualitat, la base del Barcelona Bus Turístic i del Bus del Barri.

Adéu Borbó i Llevant, benvingut nou centre de Zona Franca

L'obertura de la cotxera d'Horta va permetre en el seu dia acollir els 140 autobusos que fins a aquell moment estaven a la cotxera de Borbó i els 160 vehicles que encara estaven a les de Llevant. Amb la nova instal·lació, per tant, es deia adéu a unes cotxeres històriques. La de Llevant, afectada per la reestructuració de la zona que ocupava amb la celebració del Fòrum 2004, i la de Borbó, després de més de 100 anys prestant servei a la ciutat, primer acollint tramvies i després autobusos, i l'espai de la qual va revertir en equipaments ciutadans.

Horta ostenta fins ara el títol de cotxera més gran de TMB. No obstant això, la construcció d’un nou centre operatiu d'autobusos al polígon industrial de la Zona Franca, amb cotxera, tallers i la resta de serveis, que ocuparà uns 90.000 metres quadrats de sòl als terrenys que actualment ocupen la cotxera i un espai d'ampliació adjunt, permetrà tenir un recinte amb més capacitat d'estacionament i arribar a un màxim de 550 autobusos, cosa que la convertiria en la de més capacitat.

Les noves instal·lacions estaran preparades per gestionar flota híbrida i elèctrica, amb 40 punts de càrrega, a més dels punts de subministrament de gas natural comprimit i dièsel, i s'han concebut perquè siguin un referent per les dimensions (es convertirà en la més gran de Barcelona i probablement d'Espanya), amb l'última tecnologia aplicada a la construcció, la sostenibilitat i l'ergonomia. El projecte, pressupostat en 52 milions d'euros, s’executarà per fases, amb l'objectiu que estigui finalitzat i en funcionament a finals de l'any 2021.

Imatges de la construcció del recinte d'Horta / Arxiu TMB
Imatge de la construcció del recinte d'Horta / Fotos: Arxiu TMB

Imatge de les instal·lacions ja en servei / Arxiu TMB
Imatge de les instal·lacions ja en servei / Fotos: Arxiu TMB

Cartell informatiu amb les característiques de la construcció de la cotxera / Arxiu TMB
Cartell informatiu amb les característiques de la construcció de la cotxera / Foto: Arxiu TMB

La nova cotxera va ser inaugurada per l'alcalde de Barcelona, Joan Clos / Arxiu TMB
La nova cotxera va ser inaugurada per l'alcalde de Barcelona, Joan Clos / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació: 
21.12.2018
Tema: 

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies