Gustau Lamadrid

Homenatge als darrers autobusos Pegaso que van circular per Barcelona

Aquest dissabte, 23 de març, es realitza un senzill acte de reconeixement als autobusos Pegaso 6420, els darrers d'aquesta marca adoptats per TMB, que començaven a circular per Barcelona fa més de 30 anys.

Entre els anys 1988 i 1991 TMB va incorporar a la seva flota 179 autobusos d'aquest model 6420, el darrer produït en sèrie sota el nom de Pegaso, marca amb la qual comercialitzava els seus vehicles l'empresa estatal ENASA (Empresa Nacional de Autocamiones Sociedad Anónima).

Fundada l'any 1946 i amb seu a Barcelona, ENASA es va fer molt coneguda per la fabricació de camions i autobusos amb aquesta marca, tot i que també produïa altres tipus de vehicles. El 1990 l'empresa va ser venuda al grup italià IVECO i l'any 1994 va cessar la seva activitat.

Tecnologia moderna i nous colors corporatius

Podem dir que l'adquisició dels Pegaso 6420 va significar el pas a un nou concepte d'autobús, que incorporava novetats destacades per l'època. Els vehicles tenien una longitud d'11.395 mm i una capacitat de 108 passatgers, 31 asseguts i 77 dempeus, i disposaven d'una sèrie d'innovacions molt punteres en l'àmbit dels autobusos urbans, així com equipaments que augmentaven els nivells de fiabilitat i comoditat del servei.

Algunes de les principals característiques del model eren la suspensió pneumàtica integral, complementada amb amortidors telescòpics en els dos eixos, tret que proporcionava als vehicles una gran estabilitat. La carrosseria d'acer inoxidable evitava la corrosió, el pis baix facilitava l’accés, i tenia equips d’aire condicionat, els indicadors de línia electrònics i uns seients de plàstic encoixinats.  

Com a curiositat, cal destacar la col·locació del motor a la part posterior del bus, la qual cosa evitava als passatgers les molèsties del soroll i de la calor. Una altra novetat dels autobusos que convé esmentar és que els cotxes disposaven d'un disseny modern i una decoració nova on ja predominava el blanc sobre el vermell, tendència que es mantindrà fins a l'actualitat com a colors corporatius de la flota de TMB.

Del total d'autobusos del model Pegaso 6420 que va incorporar TMB, cal distinguir 6 vehicles del model Pegaso 6424, completament idèntics als 6420, però que se'n diferenciaven pel fet de tenir un motor més potent.

Aquests autobusos van deixar de circular per Barcelona durant l’estiu de l’any 2005, malgrat que algunes unitats van tenir una segona vida. Un dels vehicles de la sèrie va ser aprofitat per a la formació de conductors durant uns anys, alguns es van donar a Gàmbia, altres van anar a parar a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), on van prestar servei al campus fins al 2008, i uns quants més van exercir com a portadors de bicicletes en el servei Ciclo-Bus.

Acte de reconeixement

L'empremta que va deixar l'autobús Pegaso 6420 vol ser recordada aquest dissabte, dia 23 de març, amb un acte al matí que inclou petits trajectes per la ciutat recreant els diferents recorreguts de les antigues línies 25, 31 i 92. L'acte ha estat organitzat per la Fundació TMB i les entitats ARCA (Associació per a la Recuperació i Conservació d'Autobusos) i ACEMA (Associació de Coleccionistes Empleats de Metro i Autobusos).

Els viatges estan reservats als socis d'aquestes associacions i es realitzaran a bord d'alguns dels vehicles d'aquest model que encara es conserven actualment.

El primer Pegaso 6420 de la sèrie a la cotxera / Arxiu TMB
El primer Pegaso 6420 de la sèrie a la cotxera / Arxiu TMB

Pasqual Maragall, alcalde de Barcelona, i Mercè Sala, presidenta de TMB, van presentar els autobusos / Arxiu TMB
Pasqual Maragall, alcalde de Barcelona, i Mercè Sala, presidenta de TMB, rebent els vehicles / Arxiu TMB

El Parc de l'Espanya Industrial va acollir la presentació dels Pegaso 6420 / Arxiu TMB
El Parc de l'Espanya Industrial va acollir la presentació dels Pegaso 6420 / Arxiu TMB

Darrera modificació: 
21.03.2019
Tema: 

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies