Header Top menu
Homenatge als autobusos Pegaso 6035A amb motiu del seu cinquantenari
El dissabte dia 12 de maig es porta a terme un senzill però emotiu acte de reconeixement als vehicles Pegaso 6035A, uns autobusos articulats que van començar a circular per Barcelona ja fa més de 50 anys.
A mitjans de l'any 1967, TB (encara Tramvies de Barcelona) va comprar 100 autobusos articulats del model 6035A de l'empresa Pegaso, un dels més emblemàtics de la ciutat durant la dècada dels anys 70 i 80, que s'anirien posant en servei de forma progressiva.
L'adquisició representava la segona tongada de vehicles d'aquestes mateixes característiques que es feia i que venien a ser una versió millorada de la primera sèrie d'autobusos articulats que va entrar en circulació el 1964.
Autobusos renumerats i rebatejats
Els autobusos arribarien com a sèrie 2000 i amb aquest número de calca circularien durant alguns mesos, però aviat es va decidir renumerar-los com a sèrie 3000. Per les seves característiques, els autobusos articulats de seguida van ser coneguts com a gusanos, i més endavant, cap al final del seu temps, també amb el sobrenom de petroleros.
Originàriament, els vehicles anaven pintats amb els tons verds habituals d'aquella època (l'anomenat verd Porcioles); després van ser repintats de vermell amb franges de color crema, i si bé l'exterior d'aquesta nova sèrie era igual que el de la seva precedent, no es tardaria gaire a anar modificant diferents elements del vehicle, com ara la forma del sostre, els fars, etcètera, fins a configurar una imatge pròpia i diferent.
Un vehicle longeu amb una segona vida a la universitat
Els vehicles d'aquest model de tipus articulat oferien 100 places, 41 assegudes més 59 dretes, més el conductor i el cobrador. Disposava de tres portes i s'hi entrava inicialment per la part posterior, on hi havia el cobrador. La desaparició d'aquesta figura amb la implantació de l'agent únic i altres decisions van provocar que amb el temps es modifiquessin el nombre de portes i la disposició dels seients, i que existissin versions de dues i de tres portes.
D'altra banda, bona part dels cotxes van passar una profunda reforma a partir de l'any 1977, coincidint amb el seu desè aniversari, per continuar donant servei. De fet, no van començar a ser retirats fins l'any 1981, tot i que el procés es va perllongar fins al 1992. La seva longevitat va convertir en un costum que, a mesura que els vehicles més deteriorats es desballestaven, les peces que estaven en millors condicions s'aprofitessin per al muntatge de carrosseries noves.
Quatre vehicles que es van donar de baixa a la ciutat es van cedir a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), on van estar donant servei com a enllaç del recinte amb les estacions de tren des del 1989 fins al 2003. Com a curiositat, cal destacar que l'any 2004 un dels autobusos d'aquesta sèrie que havia estat restaurat per l'Associació per a la Recuperació i Conservació d’Autobusos (ARCA) va participar en el rodatge de la pel·lícula Salvador, dirigida per Manuel Huerga i protagonitzada per Daniel Brühl, en la qual es reconstrueix la detenció, el procés i l'execució de Salvador Puig Antich l'any 1974.
Acte de reconeixement
L'empremta de l'autobús articulat Pegaso 6035A vol ser recordada aquest dissabte, dia 12 de maig, amb un acte que inclou petits recorreguts per la ciutat que recrearan els diferents recorreguts de les línies 44, 109 i 9 als anys 70.
Els viatges es realitzaran a bord de dos dels vehicles que es conserven avui dia i que formen part de la col·lecció d'ARCA i de la Fundació TMB respectivament, i que juntament amb l'Associació de Col·leccionistes Empleats de Metro i Autobusos (ACEMA) són les organitzadores d'aquesta activitat. Més informació al web d'ARCA.
Els dos Pegaso 6035A que circularan dissabte / Foto: ARCA
- Altres temesCultura i OciConceptesCulturalHistòricPatrimoniInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsFundacióTMBServeiBusAnys2018