Header Top menu
Barceloneta celebra els 40 anys millorant la seva accessibilitat
El 15 de març de 1976, ara fa 40 anys, s'obria al públic l'estació de Barceloneta de la línia 4 amb la prolongació des de Correus, antiga estació avui sense servei i ubicada entre les de Jaume I i Barceloneta.
L'estació de Barceloneta està situada a sota de la plaça Pau Vila, al carrer del Doctor Aiguader, a prop del barri que dóna nom a l'estació i a uns 500 metres de l'Estació de França, tot i que no hi cap passadís subterrani que les comuniqui i, en cas de necessitat, el transbordament s'ha de fer per superfície.
L'estació de Barceloneta, de 92 metres de longitud, té un sol vestíbul i un sol accés, tots dos al costat sud, així com un ascensor per accedir-hi des de l'exterior i dos més per fer-ho fins a les andanes, incorporats l'any 2008. Inicialment, l'estació constava de dos accessos més, un que donava al passeig Nacional (ara Joan de Borbó) i un altre que comunicava amb el pati interior de l'antiga estació de Rodalies Renfe, instal·lació annexa a l'Estació de França que s'havia obert posteriorment. Tots dos accessos serien clausurats l'11 de juny del 1990 amb motiu del tancament de l'estació de Rodalies i la construcció de la ronda Litoral, com a resultat dels canvis que la ciutat va viure amb vista a la cita dels Jocs Olímpics del 92.
A tall d'anècdota, podem dir que es tracta de l'estació menys profunda de la xarxa de metro de Barcelona, exceptuant les que no són subterrànies, atesa la seva proximitat al mar. Una altra curiositat té a veure amb la construcció del tram on s'ubica, el qual es va realitzar a cel obert i es va tapar el túnel després de finalitzar les obres.
Barceloneta va ser terminal de la línia 4 fins que, un any i mig més tard, el 7 d'octubre de 1977, es va inaugurar la prolongació fins a Selva de Mar, que incloïa cinc noves estacions: Ribera (avui Ciutadella / Vila Olímpica), Pedro IV (Bogatell), Luchana (Llacuna), Pueblo Nuevo (Poblenou) i la mateixa Selva de Mar.
Millorar la distància de l'andana al tren
Una bona manera de celebrar els primers 40 anys de Barceloneta és millorant la seva accessibilitat. Dit i fet. No fa ni un mes que l'estació ha iniciat les obres d'elevació de les andanes, amb la finalitat de situar-les a la mateixa altura dels estreps de les portes dels trens per facilitar així l'entrada i sortida de persones amb mobilitat reduïda.
Els treballs de millora de l'accessibilitat van començar a mitjans del mes de febrer i es prolongaran durant els propers tres mesos. Les obres, que es realitzen durant la nit quan no hi ha servei de metro, per tal de no interrompre el servei, consisteixen a elevar l'altura de les andanes i renovar-ne el paviment i els encaminaments amb un acabat d'alt contrast, reajustar els encaixos amb les escales i els ascensors (per això caldrà deixar-los fora de servei alguns dies, el temps mínim indispensable) i finalment alçar també el nivell dels bancs per restituir la distància normal dels seients. D'aquesta manera es faran innecessàries les rampes de metall que hi ha actualment a l'altura del primer cotxe, que ajuden a salvar la distància vertical entre andanes i trens.
Andanes de l'estació Barceloneta (any 1977) / Foto: Arxiu TMB
- ConceptesAccessibilitatHistòricInfraestructuraEstacióInstitucionsTMBLlocsBarcelonetaServeiL4Anys2016