Header Top menu
Els sistemes de metro impulsen les ciutats d'Amèrica Llatina
S'ha celebrat aquesta setmana a Lima (Perú) el congrés anual i l'assemblea de socis d'Alamys, Asociación Latinoamericana de Metros y Subterráneos, sota la presidència de Mercedes Vidal, presidenta de TMB.
Del 8 a l'11 de novembre s'han reunit a Lima, la capital del Perú, els directius dels operadors de metro, autoritats del transport i empreses del sector amb presència a Espanya i Amèrica Llatina, en el congrés anual d'Alamys, en aquesta ocasió centrat a analitzar el paper dels sistemes de metro com a eixos del desenvolupament de les ciutats llatinoamericanes.
Actualment són diverses les ciutats de l'àmbit llatinoamericà que estan promovent projectes d'infraestructura ferroviària com una oportunitat per millorar l'entorn urbà, tant en l'aspecte social com ambiental, cultural i econòmic. Un exemple és precisament Lima, en què la posada en servei de la primera línia de metro ha suposat un gran èxit i ha motivat la decisió governamental d'ampliar la xarxa amb més línies.
Val a dir que entre els anys 2007 i 2009 TMB va participar activament en la posada en servei de la línia 1 del metro de Lima, mitjançant un contracte d'assistència tècnica, igual que posteriorment faria en l'arrencada del metro de Panamà, com a integrant del consorci que va gestionar el projecte, i continua col·laborant en la supervisió de la construcció de la línia 2 de la capital panamenya.
Casos d'èxit
En les sessions del congrés es van exposar aquests dos casos reeixits de planificació urbana a través de sistemes ferroviaris, i altres com els de Guadalajara (Mèxic) i Rio de Janeiro (Brasil). També es van abordar exemples d'integració modal, com els de Medellín (Colòmbia) i Barcelona, aquest presentat per l'ATM, nou membre d'Alamys.
Les empreses de transport modernes treballen cada dia per convertir-se en prestadors de serveis per als passatgers. En aquesta línia els operadors de metro apliquen noves estratègies per satisfer les necessitats dels ciutadans en el que s'anomena experiència de viatge, una línia de treball que en el congrés van analitzar directius dels metros de Sao Paulo i Rio de Janeiro (Brasil), Buenos Aires (Argentina), Ciutat de Mèxic i Monterrey (Mèxic) i Barcelona.
Els aspectes més de detall de l'explotació, com ara els sistemes de seguretat i els plans de modernització tècnica, van ser abordats en sessions monogràfiques abans que la trobada es tanqués amb les reunions dels comitès tècnics i les visites sobre el terreny.
TMB és membre actiu d'Alamys i dels seus diferents comitès i òrgans, i des del 2013 n'exerceix la presidència —actualment en la persona de Mercedes Vidal—, mandat que ha estat renovat per dos anys més en l'assemblea de Lima. Alamys es va crear l'any 1986 amb l'objectiu de facilitar l'intercanvi d'experiències i tecnologies entre els països de Llatinoamèrica i de la península Ibèrica pel que fa al transport urbà ferroviari. Avui compta amb 39 membres principals (operadors en l'àmbit dels ferrocarrils metropolitans), 51 membres adherents (empreses proveïdores d'equips i instal·lacions, constructores i consultores) i 4 membres honoraris.
- ConceptesNegoci exteriorRelacions institucionalsInstitucionsAltresTMBAnys2015