Header Top menu
La mobilitat després de la pandèmia, al centre del debat públic
Tant la presidenta com el conseller delegat de TMB han participat aquesta setmana en diferents taules rodones, una organitzada per la UITP i l’altra per elDiario.es, i tots dos han donat algunes claus per anar cap a una mobilitat sostenible que tingui com a eix el transport públic.
El descens de casos de coronavirus han provocat una tornada progressiva a la normalitat i, en aquest nou escenari, la mobilitat a les ciutats s’ha posat en el centre del debat públic. Mostra de l’interès que es genera entorn aquesta qüestió són els debats d’experts que estan sorgint al respecte. TMB com a actor principal de la mobilitat en una ciutat com Barcelona, hi jugarà un paper fonamental. Així, tant la presidenta com el conseller delegat de TMB han participat aquesta setmana en diferents taules rodones, una organitzada per la Unió Internacional dels Transports Públics (UITP) i l’altra per elDiario.es.
En aquesta darrera jornada hi va participar el conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, i la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez (al centre de la foto entre el conseller delegat de TMB i el director adjunt de elDiario.es), que va concedir una entrevista on va abordar diferents temes d'actualitat del sector i que es pot recuperar en vídeo.
D'altra banda, la presidenta de TMB, Laia Bonet, va assegurar a l’UITP Mobility Dialogue que "la pandèmia ha accelerat la transició cap a una mobilitat sostenible” i va assenyalar que “el transport públic haurà de ser part integral d'aquesta transició". Per a la presidenta de TMB és clau recuperar la confiança en el transport públic i per això des de TMB s'efectuaran una sèrie de millores, tant a la xarxa de metro com a la de bus, amb l'objectiu d'aconseguir que el 65% dels desplaçaments a Barcelona es facin en transport públic. A més, Bonet va insistir que cal que aquest creixement sigui sostenible i per això va anunciar que TMB reduirà 17.000 tones de CO2 amb diferents mesures, com ara la compra de més de 500 autobusos d'energia verda.
Una solució global per al ciutadà
Posar el transport públic com a eix d’una mobilitat sostenible ha estat també una de les claus que el conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, va apuntar a les II Jornadas de Mobilidad Sostenible d'elDiario.es, celebrades també dimarts. El conseller delegat de TMB va explicar que durant el 2020, amb la pandèmia per coronavirus el descens de la mobilitat va fer caure el passatge un 50% i que ara en els transports de TMB ja estem en un 80% de passatge recuperat. Fent una anàlisi de la caiguda i recuperació dels viatgers, Lertxundi va indicar els que encara cal recuperar: el viatger ocasional, bàsicament el turista; el viatger jove que no tenia oci ni presència a les aules, i la gent gran, que segueix tenint una major prudència. El conseller delegat de TMB va insistir que “hem de generar confiança per recuperar els viatgers que agafaven el transport públic abans de la pandèmia”.
Sobre el futur de la mobilitat sostenible després de la pandèmia, Lertxundi va recordar que cada viatge té una intermodalitat i, per tant, “hem de tenir una visió global i donar-li al ciutadà una solució global”. Va concretar que “el transport públic és l’eix central d'aquesta solució global, en primer lloc per la gran quantitat de viatgers que pot moure”. En aquest sentit, va explicitar que a Barcelona “el viatge en bus està per sobre dels 2 quilòmetres de mitjana i en metro per sobre dels 5 quilòmetres de mitjana”, i va afegir que “també perquè és el transport més accessible i universal”.