Header Top menu
ATUC i Confebús subratllen que no hi ha cap evidència de contagi en el transport públic
Les dues organitzacions del sector defensen l'eficàcia de la normativa actual i els procediments d'higiene que apliquen els operadors. França i Bèlgica no han dictat restriccions.
L'Associació de Transports Públics Urbans i Metropolitans (ATUC) i la Confederació Espanyola de Transport en Autobús (Confebús) han recordat en un comunicat conjunt que “no hi ha cap evidència de contagi associada” a l'ús del transport públic a Espanya i incideixen en la seguretat de viatjar en els modes col·lectius com el metro i l'autobús.
Les dues organitzacions sostenen que els principals focus de contagi són les reunions familiars i activitats d'oci, on l'ús de les màscares i les altres mesures de seguretat es relaxen. El comunicat està motivat per la possible implantació de les mesures previstes pel Ministeri de Sanitat sobre la reducció de l'ocupació màxima dels transports públics fins a un 30% en determinats supòsits d'incidència de la pandèmia de Covid-19.
ATUC (de la qual forma part TMB) i Confebús ressalten que aquesta mesura “podria ser molt perjudicial, ja que repercutiria directament en la mobilitat del conjunt de les ciutats”, fomentaria l'ús del transport privat i generaria congestió, cosa que incidiria en el temps invertit en els desplaçaments i les hores productives de les persones, la gestió de l'espai públic i els nivells de contaminació.
No a l'estigma
Així mateix, el comunicat lamenta que aquestes mesures “tornin a estigmatitzar el transport públic com un factor de contagi” i repercuteixin seriosament en la confiança dels usuaris, com ja va passar durant l'estat d'alarma. A més, recorden que el transport públic és l'únic que garanteix una accessibilitat plena i universal.
Les dues organitzacions recalquen que amb les mesures aplicades —com l'ús obligatori de la mascareta— i els estrictes protocols de neteja i seguretat que duen a terme les empreses operadores, així com els sistemes de ventilació instal·lats en totes les flotes, “el transport públic és un entorn totalment segur”. De fet, en algunes ciutats en què s'ha fet la comparativa, la taxa de contagi entre el col·lectiu de conductors d'autobús és significativament més baixa que la del conjunt de la població.
Es pot consultar el comunicat íntegre al web de Confebús.
França i Bèlgica com a exemples
En un altre comunicat d'ATUC, es posa com a exemples a seguir els de França i Bèlgica, països de l'entorn europeu amb forta incidència de Covid-19 que no han ordenat restriccions en el transport públic, "tot i l'estat d'emergència decretat a París i el toc de queda, junt amb el tancament de bars i restaurants, implantat a Bèlgica".
Si tirés endavant la limitació d'ús del transport públic, el resultat seria un augment del trànsit privat, amb totes les conseqüències econòmiques i ambientals. En aquest sentit, l'associació que reuneix els operadors de transports públics recalca que "els alts índexs de pol·lució que registren les nostres ciutats són altres dels grans problemes sanitaris a nivell mundial i que només a Espanya provoca al voltant de 10.000 morts prematures a l'any".