Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Cultura i Oci
  3. Viatgem per la línia 3 de metro en un simulador ferroviari molt realista
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
05.02.2016
Marta Franco

Viatgem per la línia 3 de metro en un simulador ferroviari molt realista

Imatge
Visió des de la cabina de conducció en la simulació de la línia 3 en OpenBVE / Foto: Marc Riera
Visió des de la cabina de conducció en la simulació de la línia 3 en OpenBVE / Foto: Marc Riera
< >Visió des de la cabina de conducció en la simulació de la línia 3 en OpenBVE / Foto: Marc Riera
Visió des de la cabina de conducció en la simulació de la línia 3 en OpenBVE / Foto: Marc Riera

Si alguna vegada has somiat a posar-te darrere els comandaments d'un tren del metro, no et pots perdre la simulació de conducció en què està treballant el barceloní Marc Riera. 

Coneixedor del simulador de trens de codi obert OpenBVE des de fa més de 10 anys i aficionat al ferrocarril des de ben petit, Marc Riera està creant una ruta per la línia 3 de metro, un treball tan curós que sobrepassa l’aparença i intersecciona directament amb la realitat. 

"Sempre he trobat fascinant que ciutats com Londres tinguin la major part de la xarxa de metro en versió 3D per a jocs de simulació ferroviària. De Barcelona, en canvi, no hi havia res. Com que em feia il·lusió, tenia les eines i els coneixements, vaig decidir crear jo mateix els continguts”, explica Riera.

De moment aquest estudiant de Traducció i Interpretació s’ha centrat a fer el traçat corresponent al Gran Metro, embrió de l'actual línia 3, entre les estacions de Lesseps i Catalunya, i després d'un any de treball, ha aconseguit recrear al detall el tram entre Lesseps i Fontana. Les vies fins a Catalunya estan fetes i, segons Riera, li queda la part més complexa, que és modelar les estacions.

La sèrie 3000, la protagonista del joc

El tren que es pot veure a la ruta recrea un comboi de la sèrie 3000 original, sense reformar. La cabina és completament en 3D i té animacions (botons lluminosos, miralls, manipulador, selector de marxa, home mort, etc.). Ha treballat el tren, especialment, perquè funcioni com en la vida real. Es pot conduir en mode manual, manual ATP i ATO, és a dir el tècnic d'operació actua sobre els comandaments de conducció en un cas i en l'altre el tren circula de manera automàtica.

Els sons són 100% reals, ja que els ha enregistrat ell mateix mentre viatjava en metro. Aquesta recreació del tren ha estat el que més feina li ha portat fins ara. Es va estar documentant sobre el seu funcionament i els sistemes de seguretat per internet, i després va escriure un petit programa d'ordinador que funciona en paral·lel al joc.“És el cervell del tren”, descriu. 

Un altre aspecte que li està costant força recrear és el mosaic de les rajoles de ceràmica del Gran Metro que es pot veure encara avui, 90 anys després, a Fontana, i afirma que d'allò que està més satisfet és de l'aspecte general de les estacions. “Els models en 3D són molt simples, però vaig utilitzar fotografies de les estacions reals per crear les textures i han donat molt bons resultats”.

Com a futures fites, a Riera li agradaria aprofitar el tren de la sèrie 3000 com a base per fer un tren de la sèrie 4000, i potser també un de la sèrie 2000, ja que “són molt semblants i no seria especialment difícil, però sempre dependrà del temps i la motivació”. A més, en un futur té previst de crear una pàgina web per donar més visibilitat al projecte.

De moment, hi ha disponible una versió de prova, que tot i que com ens explica el Marc està en fase experimental, la veritat és que el llindar entre realitat i ficció és tan estret que ens ha deixat impressionats. La demo inclou un petit manual de conducció del tren i al mateix manual hi ha un enllaç de descàrrega de l'última versió del simulador.

En el fòrum del transport català el creador del simulador intercanvia impressions amb els seguidors per polir el treball i detectar errades. 

Gràcies al Marc la cabina d'un motorista de tren ja és a tocar de la mà. Preparats per ocupar-la?

Imatge
Captura del simulador L3 de metro / Foto: Marc Riera
Interior de la cabina de conducció del tren del joc / Foto: Marc Riera
Darrera modificació
05.02.2016
Tema
Cultura i Oci
  • Altres temesEn xarxaConceptesCuriositatsInstitucionsTMBLlocsFontanaServeiL3MetroAnys2016
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Vista general de l'Exposició d'Autobusos Clàssics 2025 / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

Així ha estat la trobada anual d'autobusos clàssics a Barcelona

Cultura i Oci
Gallery
Imatge
Campanya del 15è festival Subtravelling / Imatge: TMB

Arrenca el festival Subtravelling: 15 anys connectant cinema i transport públic

Cultura i Oci
Imatge mural rotonda del transport / Foto: Pep Herrero (TMB)

‘La rotonda dels transports’ de Plaça Catalunya s’ha restaurat pel centenari del metro de Barcelona

Cultura i Oci
Imatge
La cantant Zahara va donar-ho tot al concert sorpresa a Universitat L2 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La cantant Zahara amenitza els viatges en metro amb un concert a Universitat

Cultura i Oci

Últimes notícies

Imatge col·loqui TMB orgull per la diversitat / Foto: Miquel Àngel (TMB)

TMB desfilarà al Pride Barcelona amb un autobús propi per primera vegada

Empresa
Estació metro Maragall / Foto: Pep Herrero (TMB)

Comencen les obres de millora del metro de Barcelona que obliguen a tallar parcialment el servei a les línies 4 i 11

Transport
Les noves incorporacions com a personal de conducció de bus de TMB per aquest estiu 2025 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB incorpora 217 professionals de conducció per a bus

Empresa
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores; el director de la xarxa de Metro, Òscar Playà i la directora de comunicació de TMB, Mònica Peinado, amb directius de metro en l'acte de posada en servei del darrer tren 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB posa en servei el darrer dels 50 trens que han renovat el material mòbil de les línies 1 i 3 del metro

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons