Header Top menu
L’artista argentina Yanina Fernández i la seva visió sobre el suburbà al metro de Buenos Aires
L’estació de Loria, situada a la línia A del subterrani de la capital argentina, serveix com a aparador permanent per a les seves obres, dedicades exclusivament al món del metro.
L’artista Yanina Fernández (Argentina, 1983) fa més de quinze anys que dedica les seves obres a la temàtica del que a Buenos Aires es coneix com a subte, paraula que els argentins fan servir per referir-se al que nosaltres entenem com a metro. I el febrer del 2016 es va convertir en la pintora oficial del suburbà de la capital argentina amb els seus treballs. L’estació de Loria, situada a la línia de metro A, la més antiga dels països de parla hispana, fa de museu permanent per a les obres d’una autora que s’han convertit en tot un reclam artístic sota els peus dels habitants de Buenos Aires. Tant és així que, com explica l’autora, “hi ha ciutadans que no fan servir el subte i només baixen al metro per veure les meves obres”.
El subterrani pictòric
Després de molts anys dedicant-se a la troballa d’una tècnica pictòrica adient al seu estil, va acabar desenvolupant el que anomena “subterrani pictòric”, una temàtica que busca evidenciar l’essència del món subterrani en tots els seus àmbits. Així, l’artista busca reflectir a les seves obres tot el conjunt del que es pot veure al metro i ho representa en quadres únics: les infraestructures, els trens, les estacions i les vivències de viatgers o treballadors del suburbà es fonen entre si, creant escenes que plasma en les seves pintures. Segons l’artista, no fa més que concebre el metro com un tot, igual que passaria si “hagués de reflectir el que succeeix a la superfície”.
La mateixa Yanina es considera “pionera en la representació del món sota els nostres peus” i remarca, però, que les seves obres “també poden arribar a llocs on no hi hagi metro per ser admirades”.
Mitjançant les seves obres desenvolupa, així, una proposta que barreja els conceptes que fan referència a aquest mitjà de transport, i aconsegueix plasmar el ritme i les dinàmiques pròpies d’un univers que, tot i estar centrat en aquesta estació de Loria, podem trobar en qualsevol metro del món.
El més fabulós de la seva feina, remarca, és “que les obres perduren en el temps, no seran antigues en el futur, perquè mostren l’ànima del metro. I aquesta no s’atura mai”. De la mateixa manera, ens explica que vol que el viatger tingui la necessitat d’acostar-se al metro i fer fotografies a un art que considera que “ha de poder-se gaudir en tots els viatges”.
Encàrrec de la companyia pública del metro de Buenos Aires
Les obres que es poden visitar a l’esmentada estació de Loira, concretament una sèrie de 7 murals (actualment 6, ja que un es troba en restauració), formen part d’un conjunt de 14 treballs que l’artista va dur a terme per encàrrec de la SBASE (Subterráneos de Buenos Aires). Les obres estan realitzades en pintura digital, ja que per a la Yanina, que va néixer a Rosario, a 300 quilòmetres de la capital, aquest mètode va resultar “més pràctic i còmode per dur-lo a qualsevol lloc” i li va permetre no sentir-se tan limitada com quan va començar amb l’art a la universitat, on l’artista treballava amb olis i teles a l’estil tradicional.
Present i futur
Avui dia, l’artista està estudiant la manera d’adaptar les seves idees a altres estacions, i mentre espera més encàrrecs, treballa en altres sèries pictòriques dedicades al metro, com una d'anomenada Una mirada más allà de los túneles. En aquesta col·lecció pretén reflectir la feina del personal que treballa als tallers com a personal de manteniment dels trens o les infraestructures, un lloc que la Yanina considera “molt misteriós i captivador per als viatgers”.
Treball sobre el metro de Barcelona
Tot i que la Yanina reconeix no haver visitat mai el metro de ciutats com Barcelona, sí que diu que té una gran connexió amb aquest sistema de transport d’altres llocs lluny de Buenos Aires, fins al punt de “poder-los pintar a distància com si hi hagués nascut”. De la mateixa manera, reconeix que seria un gran somni fer-hi una obra “pel gran encant que tenen les estacions de les ciutats europees”.
Així, l’any 2015, la Yanina ja va realitzar algunes làmines sobre el metro de Madrid i una molt especial sobre el metro de Barcelona on es fonen imatges del que sembla l’estació de plaça Catalunya de la línia 1 amb uns trens de les sèries 3000 i 5000.
Podreu trobar més informació sobre l’artista i la seva obra a les seves pàgines de Facebook Pintora subterránea o Subterráneo pictórico, i al seu compte d’instagram @Undergroundpictorial, i també referències a la seva obra al llibre ARTE que l’empresa SBASE va publicar l’any 2017.