Oriol Pàmies

Documents que expliquen 150 anys de transport públic a Barcelona

L'exposició ‘Transport urbà i ciutat’ posa a l'abast de tothom una selecció impagable de projectes frustrats, dissenys futuristes, avisos, memòries, actes i fotografies.

La història es pot llegir en els llibres, però quan tens l'oportunitat d'accedir a les fonts s'entenen millor les coses. I ara podem veure —gairebé tocar— una selecció de documents originals, representatius d'un segle i mig de desenvolupament del transport col·lectiu a Barcelona, molts d'inèdits, gràcies a l'exposició Transport urbà i ciutat, que presenta l'Arxiu Municipal Contemporani a partir d'una primera ordenació i valoració del fons documental de TMB, cedit el 2015.

El comissari de l'exposició, el geògraf i professor Albert Gonzàlez Masip, l'ha estructurat en quatre blocs per explicar, a partir dels documents de tot tipus i fotografies, la relació entre transport i territori, les tecnologies, el paper de l'administració i les peripècies de les empreses operadores en cada context social. Era difícil explicar tantes coses interessants en tan poc espai.

La tracció de sang

Un bon gruix dels documents corresponen al llegat de les empreses que van explotar tramvies i autobusos entre finals del segle XIX i principis del XX. S'hi pot resseguir el rastre d'uns transports pioners, de tracció animal, els responsables dels quals anotaven al registre els aliments i medicaments consumits pels cavalls, o bé rebien els requeriments de l'autoritat perquè s'ocupessin de fer netejar les defecacions que quedaven escampades pels carrers.

Els tramvies van ser els estendards del progrés en la Barcelona que s'havia alliberat de les muralles i procurava imitar les capitals de referència. L'electricitat era moderna, i per això ja el 1898 es feia el projecte d'instal·lació de la tracció elèctrica als tramvies, com testimonia la memòria que es guarda dins d'una de les vitrines de l'exposició.

La Barcelona noucentista volia imitar París, i per això el 1907 l'arquitecte municipal, Pere Falqués, va dissenyar els primers túnels d'un futur metro o tramvia subterrani que hauria de transcórrer sota la via Laietana. En podem veure un plànol de la secció tipus, amb els dos túnels bessons flanquejats per les galeries de clavegueram. Anys després aquell túnel precursor va haver de ser reformat perquè encaixés en el projecte de Gran Metro, però això ja són figues d'un altre paner.

Bones idees abandonades

El progrés no és una línia recta: hi ha idees que tot i semblar excel·lents no arriben a bon port, pels jocs d'interessos, per legislacions estretes o per falta de recursos. És el cas del primer intent d'implantar línies regulars d'autobusos, el 1906, del projecte del 1922 de ferrocarril suburbà des de la plaça Catalunya de Barcelona fins a Badalona, de la prolongació del Metro Transversal fins a Cornellà, ideada el 1929, o de la xarxa d'autobusos que Amadeu Torner promovia als anys 30.

L'exposició no passa per alt els moments convulsos de la Guerra Civil ni les misèries del franquisme. Impressiona llegir el full d'instruccions per als conductors d'autobús en cas de bombardeig, la llista d'acomiadats arran d'una vaga el 1933, la circular de la CNT donant preferència als mutilats de guerra en tots els transports o l'expedient de depuració d’un empleat.

Els amants dels vehicles històrics hi trobaran croquis i plànols de molts tipus de tramvies, autobusos, troleibusos i metros, alguns de realitzats i d'altres no. Els troleibusos van ser una solució per adaptar autobusos a les penúries de la postguerra: veiem el disseny del primer, el model A de Maquitrans, posat en servei el 1941 a la línia C, entre el Paral·lel i Sant Andreu.

Un bitllet exclusiu per al dia de Nadal del 1926

I els que practiquen la forondotèlia trobaran una peça única: el bitllet especial del metro Transversal per al trajecte entre les estacions d'Espanya i Catalunya vàlid només el dia de Nadal del 1926, l'any de la inauguració.

De curiositats n'hi ha encara moltes més: cartells amb tarifes dels tramvies i del Gran Metro, l'acta de l'inici del procés de municipalització dels transports subterranis, del 1951, la foto del 1956 amb les autoritats inaugurant l'enllaç entre el Transversal i el Gran Metro, llibretes de la Caixa amb els apunts de la pensió vitalícia d’un empleat de Tranvías de Barcelona, el rebut de la fiança que un aspirant a conductor de la CGA havia hagut de dipositar…

Només falta deixar constància que l’exposició Transport urbà i ciutat es pot veure de franc a la planta baixa de la seu de l’Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona, de dilluns a divendres feiners, de 9 a 14 hores, fins al febrer del 2017.

Secció de la mostra dedicada a projectes de línies de diverses èpoques / Foto: Pep Herrero
Secció de la mostra dedicada a projectes de línies de diverses èpoques / Foto: Pep Herrero
Alguns documents es mostren en format vídeo / Foto: Pep Herrero
Alguns documents es mostren en format vídeo / Foto: Pep Herrero
Llibreta de pensionista de la companyia Tranvías de Barcelona / Foto: Pep Herrero
Llibreta de pensionista de la companyia Tranvías de Barcelona / Foto: Pep Herrero
El comissari de l'exposició, Albert Gonzàlez Masip, en la visita guiada del dia 20 passat / Foto: Pep Herrero
El comissari, Albert Gonzàlez Masip, en la visita guiada del dia 20 / Foto: Pep Herrero
Responsables de l'Arxiu Municipal Contemporani i de TMB en la visita / Foto: Pep Herrero
Responsables de l'Arxiu Municipal Contemporani i de TMB en la visita / Foto: Pep Herrero
Plànols de tramvies, troleibusos i trens, alguns dels quals no es van arribar a construir / Foto: Pep Herrero
Plànols de tramvies, troleibusos i trens, alguns dels quals no es van arribar a construir / Foto: Pep Herrero
Avís amb les tarifes del tramvia 29 que van entrar en vigor el 1931 / Foto: Pep Herrero
Avís amb les tarifes del tramvia 29 que van entrar en vigor el 1931 / Foto: Pep Herrero
Darrera modificació: 
27.06.2016

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies