Header Top menu
Xina concentra 9 de les 10 xarxes de metro amb més quilòmetres de tot el món
Només Moscou es cola en aquest top 10 d’una classificació en la qual Madrid apareix com a primera ciutat de la Unió Europea al lloc 20
El web Railwaygazzette.com ha fet públic un acurat rànquing liderat indiscutiblement per la Xina i que recull quines són les ciutats amb els sistemes de metro més llargs del món. El gegant asiàtic concentra així 9 dels 10 metros amb més quilòmetres de via operatius en una posició que a més, sembla no tenir aturador. I és que els plans d’expansió del metro en diferents ciutats del país prometen potenciar encara més els números d’un top 10 en el que només es cola un convidat que no pertany al gegant asiàtic: Moscou. Per entendre aquesta classificació s’ha de tenir en compte que només el 2023 les ciutats xineses van inaugurar un total de més de 300 quilòmetres de ruta, demostrant la seva aposta en aquest sentit. Cal especificar que la taula no inclou sistemes de transport per raïl complementaris al metro com poden ser xarxes de rodalia, tramvies o línies com la Queen Elizabeth londinenca, que si bé forma part de l’entramat de la xarxa, és considerat un sistema de ferrocarril pesant.
La lluita entre Pequin i Xangai
La capital, Pequin, i la ciutat més poblada del país, Xangai, es venen disputant durant els darrers anys el lideratge en l’aspecte quilomètric. Si bé ara és la capital la que domina l’espectre amb 809 quilòmetres de ruta per 358 estacions, Xangai, amb 801 quilòmetres, però 47 estacions més (405), va ser líder d’aquesta classificació fins que les darreres ampliacions del metro de Pequin la van desbancar el passat desembre. Els metros de Cantón (612 quilòmetres de ruta), Hangzhou (563), Chengdú (559) i Shénzen (556) completen l’hegemonia xinesa d’una llista que necessita desplaçar-se fins al lloc número 7 per trobar la capital de Rússia com a primera ciutat del món no xinesa amb més quilòmetres de metro operatius.
Moscou, que compta amb 515 quilòmetres de ruta per 254 estacions, té plans d’expansió en marxa com els que fan referència a les noves línies 16,17 i 18 i que han de permetre afegir a la xarxa fins a 50 quilòmetres més de ruta abans de 2030. Tot i que els plans de les ciutats xineses podrien fer que la ciutat moscovita es veies desplaçada en el rànquing, res fa pensar que acabi saltant d’un top 10 en el que la següent ciutat a aparèixer al lloc 11 és Londres, a una distància de 110 quilòmetres d’infraestructura (405) respecte a la capital russa.
Altres grans metros del món
A banda de la capital anglesa, el metro de Nova York amb 399 quilòmetres per 424 estacions, Seül (390 km i 349 estacions) i Delhi (349 km i 230 estacions) ocupen els llocs 12, 13 i 14 respectivament d’un rànquing que ha de baixar fins al lloc 20 per trobar la primera ciutat de la Unió Europea amb més quilòmetres de ruta: Madrid. La capital de l’estat, situada al 20è lloc del rànquing, concentra 295 quilòmetres de ruta en 242 estacions i se situa lleugerament per sobre del metro de París, que ocupa el lloc 25 de la llista amb 227 quilòmetres registrats. Cal tenir en compte, però, que la inauguració del que s'anomena Grand Paris Express, afegirà l'any 2030 uns 200 quilòmetres de via a l'actual infraestructura parisenca, gràcies a l'ampliació de les línies 11 i 14, i a la creació de les línies 15,16,17 i 18. Aquestes futures ampliacions acabaran desbancant, però, Madrid i situaran París com a país de la Unió Europea amb més quilòmetres de via.
Pel que fa a la nostra ciutat, Barcelona concentra avui dia 125,4 quilòmetres de ruta (85,9 de línies convencionals i 39,5 de línies automàtiques + funicular), sense comptar la infraestructura gestionada per Ferrocarrils de la Generalitat. Aquests registres augmentaran fins als 145,7 quilòmetres un cop s’inauguri el tram central de la futura L9.
- ConceptesCuriositatsInfraestructuraViesInstitucionsAltres operadorsAnys2024