Redacció

L’origen dels mítics autobusos de dos pisos londinencs

Una de les icones de Londres no és pas un monument, sinó un mitjà de transport: els autobusos vermells de dos pisos (el que els anglesos anomenen double-decker). El Routemaster original va estar en servei a la capital britànica des de mitjans dels anys 50 fins l'any 2005, quan va deixar de circular perquè no estava adaptat per a les persones amb mobilitat reduïda. Malgrat això, era tanta la seva popularitat que el 2011 va néixer una nova versió dels antics autobusos, aquesta sí, adequada als actuals criteris d'accessibilitat.

Però d'on sorgeix el doble pis? I el característic color vermell? Els dos pisos no van començar motoritzats, sinó tirats per cavalls. Va ser el constructor de carruatges George Shillibeer qui va portar la idea (després de veure-la a París) a Londres, el 1829, i va establir la primera ruta de línia de la capital. A poc a poc, els vehicles a motor van anar substituint els cotxes de cavalls, però la idea del doble pis es va mantenir. 

I el color? Doncs sembla ser que era una forma de destacar i de competir. Als anys 20 del segle passat, la popularitat que havien adquirit els viatges en bus a Londres va incrementar la competència entre les diferents companyies. Per aquest motiu, l'operador més gran, la London Omnibus Company, va pintar els seus vehicles de vermell, per significar-se i cridar l'atenció dels possibles passatgers.

Si viatgeu a Londres, encara podreu fer servir un autèntic Routemaster si agafeu la línia 15 (Heritage). Val la pena de viure l'experiència.

Darrera modificació: 
11.12.2018
Tema: 

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies