Header Top menu
La ciutat de Lagos posa en marxa el segon sistema de metro lleuger de Nigèria
La secció inaugurada té una llargada de 13 quilòmetres i 5 estacions, i preveu reduir el caòtic trànsit de la ciutat més poblada de l’Àfrica
Han hagut de passar 40 anys des de la seva concepció el 1983 però avui dia el metro de Lagos, la ciutat més poblada, ja no només de Nigèria sinó de tot Àfrica, és una realitat. El passat 5 de setembre va entrar en funcionament el primer tram d’aquest nou servei de transport públic, la denominada línia blava. La infraestructura inaugurada ara cobreix un trajecte de 13 quilòmetres i inclou 5 parades que recorren la ciutat d’est a oest. El trajecte actual es realitza en uns 20 minuts aproximadament i ajuda a salvar un desplaçament que en vehicle privat trigaria unes dues hores a fer-se possible.
Primeres proves
El traçat ha començat a operar en proves amb un servei de locomoció basat en el dièsel, a l’espera de l’electrificació definitiva, prevista pel mes vinent. Per ara la circulació es veu reduïda a un total de 12 viatges per dia, en una franja horària que va de les 6:30 a les 10:00 del matí, i de les 16 a les 21:30 de la tarda. Quan finalitzin les proves, es preveuen fins a 76 viatges per dia, amb una franja horària ininterrompuda entre les 6 i les 22 hores aproximadament.
Un cop finalitzada, aquesta línia cobrirà una longitud de fins a 27,5 quilòmetres i contemplarà 13 estacions que ajudaran a realitzar el trajecte entre Marina, a la zona est de la ciutat, i Okokomaikako, a l’oest, en 35 minuts. Aquest fet ha de permetre descongestionar el trànsit d’una població que es calcula que dispensa fins a 30 hores de trànsit a la setmana, el que suposa unes 1560 hores anuals perdudes als embussos. Per fer-se una idea, a Londres, la ciutat amb més trànsit d’Europa, els usuaris del vehicle privat malbaraten unes 150 hores anuals als seus trajectes.
La línia vermella
A banda de la línia esmentada, la projecció del nou metro de Lagos preveu la finalització d’un nou traçat sentit nord-sud que ja està pràcticament completat en un 95% i que s’ha d’inaugurar a finals d’aquest any. La característica més destacada d’aquest segon traçat és que no compartirà ample de via amb la línia blava, sinó que farà servir part del traçat de la companya nacional de trens Nigeriana. Així doncs, aquest traçat del metro de Lagos, a més del color vermell, també compartirà altres característiques amb la línia 1 del metro de Barcelona, ja que aquesta també presenta un ample de via diferent del de les altres línies.
Segon metro lleuger
El metro lleuger de Lagos és el segon de Nigèria, ja que la ciutat d’Abuya —capital del país—, ja disposa d’aquest sistema de transport des del 2018. La línia cobreix 44,7 quilòmetres i està coberta per 12 estacions que uneixen el centre de la ciutat amb l’aeroport internacional de la capital.
- InstitucionsAltres operadorsAnys2023