Header Top menu
Nova edició dels tallers pel foment de l’autonomia al metro
L’estació de Badalona- Pompeu Fabra ha acollit la primera sessió de l’any d’aquesta activitat que dona eines a persones que tenen necessitats especials de mobilitat per desplaçar-se al suburbà de la ciutat
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) continua apostant per una xarxa de transport públic amb criteris d’accessibilitat universal i que ofereixi un accés a un servei de mobilitat sostenible i per a tothom. En aquest marc, aquest dijous 25 de gener s’han tornat a posar en marxa els tallers pel foment de l’autonomia al metro, en els que es busca ajudar a treballar aquest aspecte durant els desplaçaments d’aquelles persones que tenen necessitats especials de mobilitat.
Cal tenir en compte que l’accessibilitat universal ha estat un eix central de les polítiques de Responsabilitat Social de TMB, passant a ser concebuda en l'actualitat com un criteri de qualitat del servei. I en aquest sentit, el taller d’autonomia n’és una eina més, treballant per eliminar totes les barreres al transport públic i reforçant el compromís social cap a la ciutadania.
Un dels valors principals del mateix taller es troba en el fet que aquest s’imparteix a càrrec del voluntariat sorgit del personal de metro. L’acció es planteja com una activitat senzilla, de contacte i acostament de les persones participants a les instal·lacions de metro. L’activitat s’ofereix a entitats i centres que acullen i atenen persones amb discapacitat i que abasten en essència a tres grups fonamentals: persones amb mobilitat reduïda, amb discapacitats sensorial, amb dificultats de visió o auditives, i a persones amb discapacitat intel·lectual o amb alguna de les diverses variants que es poden trobar entre els trastorns o malalties mentals i cognitives.
Badalona rep el primer taller de l’any
L’estació de Badalona-Pompeu Fabra ha acollit la primera sessió del 2024 d’aquest taller amb un trajecte que s’ha iniciat en aquest punt i que ha dut els membres de l’associació Ludàlia a planificar el seu viatge fins a l’estació de la Salut, havent de realitzar prèviament un transbordament a Gorg per canviar de la línia 2 a l'L10 Nord.
L’activitat ha començat enfront de l’estació d’origen on la Mar Garcia, agent d’atenció al client de la Línia 5, i que forma part de l’equip de voluntaris de TMB, ha explicat com reconèixer les entrades al metro. La Mar ha explicat als participants com interpretar les diferents senyalitzacions que es troben als plànols dels accessos en el que es poden consultar els horaris, els transbordaments o quines són les opcions d’accessibilitat de la mateixa estació. Posteriorment, els assistents han agafat l’ascensor i ja al vestíbul han après a reconèixer les indicacions del mateix així com el funcionament de les màquines distribuïdores, les línies de validació i els tòtems SOS/info. Aquest element, que ha centrat bona part de l’atenció ajuda a reforçar la idea que les persones no es troben soles al metro i que poden rebre ajuda directa davant de qualsevol dubte o incidència a la xarxa.
Andanes i trens
Un cop a les andanes, els assistents han après com reconèixer el seu tren segons el trajecte escollit, com accedir-hi, quins són els vagons preferibles segons les seves necessitats, i a interpretar la informació que es dona des dels panells situats a les andanes. Arribat el tren, i ja dintre dels vagons, la Mar Garcia ha posat especial èmfasi en explicar que s’han de respectar els senyals acústics d’entrada i com diferenciar els seients reservats i els llocs destinats als cotxets de nadó o bicicletes. D’igual manera han rebut les instruccions necessàries per interpretar la informació que es dona dintre dels trens, així com a parar especial atenció als avisos auditius d’estació i a la informació de pantalla. Els intèrfons situats dintre del tren, les palanques d’emergència, i com i quines portes s’obren, han estat altres de les indicacions rellevants abans de procedir al transbordament cap a la línia 10 Nord.
Transbordament i fi del trajecte
Ja a l’estació de Gorg, la voluntària ha explicat com interpretar tots els senyals que apareixen a les andanes, i que amb caràcter direccional, indiquen on es troba la línia amb la qual es vol fer el transbordament. En arribar a la línia 10 Nord, els assistents han pogut comprovar les diferències existents entre les línies convencionals i les automàtiques, sobretot pel que fa a les portes d’andana. Ja a l’estació de la Salut han abaixat del tren per canviar d’andana seguint les indicacions pertinents, i tot seguit han iniciat el camí de tornada.
A la part final, han seguit els diferents senyals de sortida i les opcions disponibles segons els vestíbuls, i ja a la mateixa andana s’ha fet una ronda de preguntes per resoldre els darrers dubtes. Tot plegat, una experiència d’allò més enriquidora tant pels assistents com per al voluntariat, i que ajuda a reforçar l’aposta per una xarxa de transport públic amb criteris d’accessibilitat universal.
- Altres temesEmpresaSocietatTransportConceptesAccessibilitatLlocsBadalona Pompeu FabraGorgLa SalutServeiL10L2Anys2024