Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Transport
  3. L’accessibilitat al transport públic, una prioritat per a TMB
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
03.12.2022
Redacció

L’accessibilitat al transport públic, una prioritat per a TMB

Imatge
Detall del pictograma d'accessibilitat en una de les portes d'andana L9 Sud / Foto: Pep Herrero

En el Dia Internacional de les persones amb discapacitat, TMB repassa el seu camí de millora constant en matèria d’accessibilitat des de l’any 1992 per fer del transport públic un model inclusiu en matèria d’accessibilitat per persones amb discapacitat i mobilitat reduïda.

Amb motiu del Dia Internacional de les persones amb discapacitat, Transports Metropolitans de Barcelona ha fet un repàs de totes les accions que des de l’any 1992 s’han pres a la xarxa de metro i autobús pel que fa a l’accessibilitat al transport públic. Des d’aquella llunyana data, s’ha recorregut un dens camí per oferir cada vegada més facilitats per a persones amb mobilitat reduïda. A tall d’exemple, avui dia pot sobtar el fet excepcional que durant els Jocs Olímpics es mobilitzessin 88 autobusos adaptats de pis baix, quan actualment tots els autobusos urbans de l'àrea metropolitana ho estan.

Juntament amb els Jocs Paralímpics de 1992 a la ciutat de Barcelona, també va néixer l'expressió “accessibilitat universal”, que continua sent la divisa per a tota la ciutat i els seus serveis a la ciutadania, inclosos els de mobilitat.

L’accessibilitat a la xarxa de TMB: estat actual i futur

Les xarxes de transport públic que gestiona TMB són referència en adequació per a persones amb mobilitat reduïda i persones amb discapacitat. Així i tot l’empresa està sempre treballant fent-hi evolucions i millores dins del diàleg permanent amb les entitats representatives i l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, en un procés continu que s'emmarca en el desenvolupament del Pla Director d'Accessibilitat Universal, aprovat el 2010.

A manera d’exemple, fruit de la interacció amb els col·lectius i les administracions, i de l’impuls i la implicació de TMB, des de 2017 les xarxes de metro i autobusos admeten l’accés de persones amb mobilitat reduïda usuàries d’escúters elèctrics homologats, com a avançament de la futura regulació general de l’accés segur d’aquests vehicles per a persones amb mobilitat reduïda al transport públic.

La xarxa de bus

Des de l’any 2007, tota la xarxa d’autobusos corresponent a la flota de TMB, 1135 vehicles, estan preparats per transportar persones amb discapacitat i mobilitat reduïda. Els vehicles venen totalment equipats amb rampes, plataforma baixa, sol antilliscant, àrees reservades per persones usuàries de cadires de rodes i seients d’ús preferent per persones amb mobilitat reduïda. Els polsadors amb sistema braille per persones amb discapacitat visual, o el sistema d’informació visual i acústica a bord dels vehicles i en moltes parades per persones amb discapacitat sensorial, són altres de les accions en matèria d’accessibilitat que TMB ha vingut implantant en els darrers anys per arribar a la plena inclusió.

Des de l’any 2020 també està disponible el sistema d’opcions de guiatge a la parada de bus (Funcionalitat Beacons Bus). En aquest sistema la persona usuària rep informació a través de la TMBApp sobre les línies de bus que conflueixen en una parada, la freqüència de pas del bus seleccionat i el seu estat (en termes de proximitat i d’estat de les portes), per donar resposta a les necessitats específiques de les persones amb discapacitat visual. També, a totes les parades de bus s’han implementat les etiquetes ddTag que a través de l’App de Navilens permet orientar-se de la ubicació de la parada i tenir informació accessible de la informació dels propers busos.

Imatge
Accessibilitat als autobusos. /Foto: TMB
Accessibilitat als autobusos. /Foto: TMB
>Accessibilitat als autobusos. /Foto: TMB

 

També s’han treballat nous protocols en els processos de manteniments de rampes i la renovació de flota que dona un impuls a la fiabilitat dels sistemes de tots els vehicles de la xarxa de bus de TMB.

Metro: camí a l’accessibilitat total

A la xarxa de metro es disposa de 165 estacions de les quals 153, un 92 % del total, estan equipades amb ascensors de connexió entre el carrer, el vestíbul i les andanes.

Del 8% restant, quatre estacions (els intercanviadors d’Espanya i Maragall) estan en obres i la resta en licitació o tramitació, tot per part del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, que és el que du a terme el projecte de millora de l’accessibilitat als sistemes ferroviaris de la seva competència. Les línies L2 i L11 ja estan adaptades, segons el criteri de la Generalitat de Catalunya, des de la seva entrada en servei, així com els trams de les noves línies L9 i L10.

Pel que fa a les accions implementades a les andanes, cal destacar les rampes de metall per anivellar l’accés instal·lades a 53 estacions, els encaminaments per persones amb discapacitat visual, la inclusió de navegadors acústics i per veu a les màquines de venda de bitllets, els mapes o la guia de metro publicada en relleu i en sistema braille. 

D’altra banda, està funcionant el sistema de senyalització digital per a persones amb discapacitat visual a través d’etiquetes intel·ligents ddTags amb l’App de NaviLens, igual que la senyalització de prioritat absoluta dels ascensors per persones amb mobilitat reduïda i gent gran.

Respecte als trens, no oblidem els espais reservats per a persones usuàries de cadires de rodes i cotxets de bebè, els suports isquiàtics, els seients reservats per a persones amb mobilitat reduïda o els senyals acústics i lluminosos d'avís de tancament de portes.

Cal remarcar la important participació de les principals entitats representants del col·lectiu i els seus tècnics, així com de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) de l’ajuntament de Barcelona en el projecte per la definició de les característiques d’accessibilitat dels espais interiors dels nous trens que ha adquirit TMB en la seva última compra històrica de 42 trens.

Imatge
NaviLens a Metro. /Foto: TMB
NaviLens a Metro. /Foto: TMB
>NaviLens a Metro. /Foto: TMB

 

Gestió de l'accessibilitat a TMB

La innovació, la tecnologia i l’evolució de les normatives per adaptar-les a la usabilitat, són elements claus que es treballen des de TMB per un transport públic universal.

L'any 2017 es va crear el Servei d’Accessibilitat Universal de TMB, assumint des de l'Àrea de Clients i Clientes el compromís de garantir una mobilitat que respongui, no només a les necessitats de les persones amb discapacitat i amb mobilitat reduïda, sinó també a les seves expectatives d'un transport públic per a tothom.

Des del Servei d’Accessibilitat Universal es treballa cada dia amb els objectius de complir amb el marc normatiu en matèria d’accessibilitat i no discriminació per raó de barreres físiques, de comunicació o d’actitud, vetllar per la formació i la sensibilització del personal en les necessitats específiques de la ciutadania, especialment de les persones amb discapacitat, i potenciar el diàleg i la participació amb les entitats representatives atenent les seves necessitats, expectatives i prioritats.

Darrera modificació
05.12.2022
Tema
Transport
  • Altres temesSocietatConceptesAccessibilitatAnys2022
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge d'una edició anterior de la cursa / Foto: Web Cursa El Corte Inglés

Afectacions a les línies de bus per la Cursa El Corte Inglés

Transport
Línia V19. /Foto: Pep Herrero (TMB)

El reforç de la línia V19 els dissabtes i festius redueix en més d’un 40% les alarmes per acumulacions de passatge

Transport
Imatge
Frame de la creativitat de restabliment del servei de metro el passat 28 d'abril / Font: Albert Guillaumes

Així es va anar recuperant el servei de metro dilluns passat

Transport
Third-party content

Últimes notícies

Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat
Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content
Imatge
El cantant Lildami actuant al metro de Barcelona en el marc del festival Maleducats / Foto: Pep Herrero (TMB)

Lildami sorprèn els usuaris del metro amb un petit concert amb cançons del seu nou disc

Cultura i Oci

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons