Header Top menu
L’accessibilitat al transport públic, una prioritat per a TMB
En el Dia Internacional de les persones amb discapacitat, TMB repassa el seu camí de millora constant en matèria d’accessibilitat des de l’any 1992 per fer del transport públic un model inclusiu en matèria d’accessibilitat per persones amb discapacitat i mobilitat reduïda.
Amb motiu del Dia Internacional de les persones amb discapacitat, Transports Metropolitans de Barcelona ha fet un repàs de totes les accions que des de l’any 1992 s’han pres a la xarxa de metro i autobús pel que fa a l’accessibilitat al transport públic. Des d’aquella llunyana data, s’ha recorregut un dens camí per oferir cada vegada més facilitats per a persones amb mobilitat reduïda. A tall d’exemple, avui dia pot sobtar el fet excepcional que durant els Jocs Olímpics es mobilitzessin 88 autobusos adaptats de pis baix, quan actualment tots els autobusos urbans de l'àrea metropolitana ho estan.
Juntament amb els Jocs Paralímpics de 1992 a la ciutat de Barcelona, també va néixer l'expressió “accessibilitat universal”, que continua sent la divisa per a tota la ciutat i els seus serveis a la ciutadania, inclosos els de mobilitat.
L’accessibilitat a la xarxa de TMB: estat actual i futur
Les xarxes de transport públic que gestiona TMB són referència en adequació per a persones amb mobilitat reduïda i persones amb discapacitat. Així i tot l’empresa està sempre treballant fent-hi evolucions i millores dins del diàleg permanent amb les entitats representatives i l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, en un procés continu que s'emmarca en el desenvolupament del Pla Director d'Accessibilitat Universal, aprovat el 2010.
A manera d’exemple, fruit de la interacció amb els col·lectius i les administracions, i de l’impuls i la implicació de TMB, des de 2017 les xarxes de metro i autobusos admeten l’accés de persones amb mobilitat reduïda usuàries d’escúters elèctrics homologats, com a avançament de la futura regulació general de l’accés segur d’aquests vehicles per a persones amb mobilitat reduïda al transport públic.
La xarxa de bus
Des de l’any 2007, tota la xarxa d’autobusos corresponent a la flota de TMB, 1135 vehicles, estan preparats per transportar persones amb discapacitat i mobilitat reduïda. Els vehicles venen totalment equipats amb rampes, plataforma baixa, sol antilliscant, àrees reservades per persones usuàries de cadires de rodes i seients d’ús preferent per persones amb mobilitat reduïda. Els polsadors amb sistema braille per persones amb discapacitat visual, o el sistema d’informació visual i acústica a bord dels vehicles i en moltes parades per persones amb discapacitat sensorial, són altres de les accions en matèria d’accessibilitat que TMB ha vingut implantant en els darrers anys per arribar a la plena inclusió.
Des de l’any 2020 també està disponible el sistema d’opcions de guiatge a la parada de bus (Funcionalitat Beacons Bus). En aquest sistema la persona usuària rep informació a través de la TMBApp sobre les línies de bus que conflueixen en una parada, la freqüència de pas del bus seleccionat i el seu estat (en termes de proximitat i d’estat de les portes), per donar resposta a les necessitats específiques de les persones amb discapacitat visual. També, a totes les parades de bus s’han implementat les etiquetes ddTag que a través de l’App de Navilens permet orientar-se de la ubicació de la parada i tenir informació accessible de la informació dels propers busos.
També s’han treballat nous protocols en els processos de manteniments de rampes i la renovació de flota que dona un impuls a la fiabilitat dels sistemes de tots els vehicles de la xarxa de bus de TMB.
Metro: camí a l’accessibilitat total
A la xarxa de metro es disposa de 165 estacions de les quals 153, un 92 % del total, estan equipades amb ascensors de connexió entre el carrer, el vestíbul i les andanes.
Del 8% restant, quatre estacions (els intercanviadors d’Espanya i Maragall) estan en obres i la resta en licitació o tramitació, tot per part del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, que és el que du a terme el projecte de millora de l’accessibilitat als sistemes ferroviaris de la seva competència. Les línies L2 i L11 ja estan adaptades, segons el criteri de la Generalitat de Catalunya, des de la seva entrada en servei, així com els trams de les noves línies L9 i L10.
Pel que fa a les accions implementades a les andanes, cal destacar les rampes de metall per anivellar l’accés instal·lades a 53 estacions, els encaminaments per persones amb discapacitat visual, la inclusió de navegadors acústics i per veu a les màquines de venda de bitllets, els mapes o la guia de metro publicada en relleu i en sistema braille.
D’altra banda, està funcionant el sistema de senyalització digital per a persones amb discapacitat visual a través d’etiquetes intel·ligents ddTags amb l’App de NaviLens, igual que la senyalització de prioritat absoluta dels ascensors per persones amb mobilitat reduïda i gent gran.
Respecte als trens, no oblidem els espais reservats per a persones usuàries de cadires de rodes i cotxets de bebè, els suports isquiàtics, els seients reservats per a persones amb mobilitat reduïda o els senyals acústics i lluminosos d'avís de tancament de portes.
Cal remarcar la important participació de les principals entitats representants del col·lectiu i els seus tècnics, així com de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) de l’ajuntament de Barcelona en el projecte per la definició de les característiques d’accessibilitat dels espais interiors dels nous trens que ha adquirit TMB en la seva última compra històrica de 42 trens.
Gestió de l'accessibilitat a TMB
La innovació, la tecnologia i l’evolució de les normatives per adaptar-les a la usabilitat, són elements claus que es treballen des de TMB per un transport públic universal.
L'any 2017 es va crear el Servei d’Accessibilitat Universal de TMB, assumint des de l'Àrea de Clients i Clientes el compromís de garantir una mobilitat que respongui, no només a les necessitats de les persones amb discapacitat i amb mobilitat reduïda, sinó també a les seves expectatives d'un transport públic per a tothom.
Des del Servei d’Accessibilitat Universal es treballa cada dia amb els objectius de complir amb el marc normatiu en matèria d’accessibilitat i no discriminació per raó de barreres físiques, de comunicació o d’actitud, vetllar per la formació i la sensibilització del personal en les necessitats específiques de la ciutadania, especialment de les persones amb discapacitat, i potenciar el diàleg i la participació amb les entitats representatives atenent les seves necessitats, expectatives i prioritats.
- Altres temesSocietatConceptesAccessibilitatAnys2022