Header Top menu
Detinguts 48 grafiters ferroviaris per causar danys en trens valorats en 22 milions d'euros
Operació conjunta de la Policia Nacional i els Mossos d’Esquadra a partir de les 6.741 denúncies interposades per TMB i Renfe els anys 2017, 2018 i 2019 per vandalisme.
Agents de la Policia de la Generalitat- Mossos d’Esquadra de l’Àrea del Transport Metropolità (ASTMET) i de la Policia Nacional han detingut a Catalunya un total de 48 grafiters ferroviaris per realitzar reiteradament pintades i actes vandàlics en vagons de Renfe i al metro de Barcelona els anys 2017, 2018 i 2019. Els danys ocasionats, segons els informes, ascendeixen a 22 milions d’euros. Els detinguts estan relacionats amb els delictes de danys desordres públics amb afectació de serveis essencials de transport, violació de domicili jurídic, lesions, amenaces i coaccions, segons especifica Mossos en una nota de premsa.
Aquest vandalisme ferroviari s’ha convertit els últims anys en una activitat delictiva organitzada, amb una greu incidència en el dia a dia de les xarxes de transport públic massiu. Els operadors es veuen perjudicats per intrusions, pintades i destrosses que suposen costos milionaris al cap de l’any. Durant aquest any, agents de la Unitat d’Investigació de l’ASTMET van iniciar diverses investigacions dirigides a identificar els multireincidents més actius en aquesta tipologia delictiva.
Els detinguts haurien accedit a les diferents instal·lacions del transport públic amb la intenció de fer actes vandàlics o realitzar grafits als diversos combois que es troben estacionats a les vies de la zona de cotxeres. Per accedir a les instal·lacions sovint realitzaven danys, forçaven panys i accessos, feien forats a les parets i inutilitzaven sistemes de videovigilància.
Els grafiters ferroviaris, molts d’ells multireincidents en les seves accions, també aturaven trens en servei mitjançant les palanques de frens d’emergències, provocant una situació d’alarma i d’inseguretat entre els usuaris i els vigilants i treballadors.
Rosa Alarcón: “Aquest vandalisme impacta doblement sobre la ciutadania”
La presidenta de TMB i regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Rosa Alarcón, ha valorat positivament l’actuació policial coordinada, en la qual TMB ha col·laborat amb l’aportació d’abundants dades sobre les intrusions a la xarxa de metro: “És important lluitar amb eficàcia contra aquest tipus de vandalisme perquè impacta doblement sobre la ciutadania: d’una banda amb les seves accions ens disminueix la capacitat d'oferta de transport en un moment en què és especialment necessària per facilitar viatges segurs i confortables, i per altra banda ens fa desviar milions d’euros de diner públic a la protecció i les reparacions dels danys que causen”.
Durant els anys 2017, 2018 i 2019, els operadors Renfe i TMB han interposat 6.741 denuncies. En el que portem d’any, s’han denunciat 1.255 fets.
Al llarg de la investigació, de les denúncies registrades, els agents adscrits a la Brigada Mòbil - Policia en el Transport de la Comissaria General de Seguretat Ciutadana van aconseguir esclarir 602 fets dels delictes denunciats per Renfe i 438 fets registrats per Metro de Barcelona. En total, i en col·laboració amb els Mossos d’Esquadra es van identificar fins a 90 presumptes autors dels fets.
Aquest dispositiu s’ha establert en dues fases. La primera s’ha dut a terme a l’Estat espanyol, en què la Policia Nacional va detenir 51 grafiters ferroviaris, i la segona a Catalunya, on se n’han detingut 48 (39 per part de Policia Nacional i 9 per part dels Mossos d’Esquadra) amb residència a diferents municipis de Barcelona i la seva àrea metropolitana i a les demarcacions de Tarragona i Girona. Entre les dues fases, doncs, els detinguts han estat 99, com detalla la nota de premsa de la Policia Nacional.
Més intrusions que el 2019
En els primers dei mesos de l’any, al metro de Barcelona ja s’han produït 647 pintades murals en trens (92 s’han fet sobre trens en marxa, dels quals 72 amb passatgers a dins, i la resta quan els combois no estaven de servei), un 29% més que el 2019 i una mitjana de més de dues al dia. Les intrusions dels vàndals no han cessat ni tan sols en les etapes de confinament arran de l’emergència sanitària.
El metro de Barcelona registra una mitjana de quatre intents d’intrusió al dia, dels quals l’any passat 626 van tenir èxit (mitjana d’1,7). Com a conseqüència, 1.444 cotxes van resultar vandalitzats amb 41.734 metres quadrats de pintades murals, una superfície equivalent a sis camps de futbol. Pel que fa a l’impacte econòmic, es van destinar 1,5 milions d'euros a la neteja de grafits en trens, costos que s'incrementen fins a uns 4 milions sumant-hi la vigilància específica, la reparació i substitució de càmeres de seguretat, portes, trapes, parets i pous; el repintat dels trens, necessari després de diverses neteges; el deteriorament ambiental que provoca l'eliminació de la pintura a les cotxeres; el cost de les actuacions judicials, i la pèrdua d'ingressos causada per l’afectació en el servei de metro.
Actuen en grup
El vàndals ferroviaris actuen sempre en grups, des de dues persones a 30, quan el que busquen és pintar tot el tren. Habitualment són grups de quatre o cinc individus que actuen sense rols definits entre ells ja que el que persegueixen és pintar junts però cadascú fa el seu mural.
S’activen de nit i queden a l’exterior en grup per fer les intrusions. Accedeixen a les instal·lacions, vandalitzen els accessos, trenquen les càmeres de seguretat i altres sistemes de vigilància i marxen o es queden amagats a l’interior per posteriorment iniciar els actes vandàlics.
Detenim amb @policia 48 grafiters per causar danys al tren i metro de BCN entre 2017 i 2019. Els danys ascendeixen a 22 milions d'euros https://t.co/ReLC3K61sz pic.twitter.com/JANUIYgi3W
— Mossos (@mossos) November 11, 2020