Header Top menu
Els comitès tècnics d’Alamys celebren la 29ª edició sota el lema "Mobilitat Urbana Sostenible"
Lola Bravo, secretària general d’ALAMYS i directora d’Administració i Finances de TMB, ha organitzat juntament amb l’Agencia de Obra Pública de la Junta de Andalucía, el Metropolitano de Granadai l’equip de la Secretaria General, les jornades celebrades a Granada entre el 30 de juny i el 4 de juliol.
La ciutat de Granada ha acollit entre el 30 de juny i el 4 de juliol la 29a Reunió dels Comitès Tècnics d’ALAMYS (Asociación Latinoamericana de Metros y Subterráneos). Les jornades han aplegat operadors de sistemes ferroviaris, autoritats, associacions de transport i proveïdors de la indústria ferroviària, amb més de 160 assistents que han posat en comú les seves experiències en les diferents temàtiques que han tractat els comitès de Gestió, Planificació, Manteniment, Operació, Tramvies i el Grup de Treball de màrqueting. Els assistents de les 57 corporacions que han assistit a la Reunió provenen de 12 països de la península Ibèrica, América Llatina, altres països europeus i dels Estats Units. Les reunions tècniques es complementen amb altres activitats al llarg de la Reunió que complementen les jornades tècniques i els interessants col·loquis que es desenvolupen al llarg de les exposicions dels ponents.
Jornada inaugural
Els actes oficials es van inaugurar el dilluns 1 de juliol, amb l’obertura per part del sot conseller de Fomento, Articulación del Territorio y Vivienda de la Junta de Andalucía, Mario Muñoz, el president d’ALAMYS i conseller delegat del Metro de Madrid, Ignacio Vázquez i Lola Bravo, secretària general d’ALAMYS. La benvinguda institucional va destacar la necessitat d’augmentar l’ús del transport públic per aconseguir una mobilitat urbana sostenible, amb un repàs dels sistemes ferroviaris de la comunitat andalusa, i la riquesa de l’intercanvi d’experiència i coneixement que es produeixin en les reunions dels Comitès Tècnics.
A continuació el director gerent de la Agencia de la Obra Pública de Andalucía, José María Rivera, com amfitrió local, va fer una ponència sobre els avanços dels ferrocarrils metropolitans d’Andalucia en els últims anys.
La sessió inaugural es va tancar amb la ponència magistral a càrrec d’Íñigo de la Serna, vicepresident de TYPSA, i va tractar sobre el repte de la sostenibilitat en els ferrocarrils metropolitans.
Comitès de Gestió, Planificació, Manteniment i Operació
Els comitès van iniciar la seva activitat durant la jornada de la tarda, i el director de metro de TMB, Òscar Playà, va ser l’encarregat d’obrir les reunions del comitè d’operació i manteniment. Al costat del conseller delegat de TMB, Xavier Flores, Plàyà va explicar la digitalització dels sistemes d’informació, dintre de l’apartat dedicat a la comunicació amb els passatgers.
Per la seva banda, la responsable de coordinació de logística de vendes i recaptació de TMB, Maria Josep Seró, va participar en el tema sistemes de recaptació, del comitè de gestió, amb la ponència, control dels canals de venda de productes de transport.
Durant la jornada de dimarts dia 2 de juliol el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, va participar com a ponent al tema avaluació econòmica, social i mediambiental, explicant l’impacte econòmic, social i mediambiental de TMB al territori. A aquest tema també van participar l’Agencia de Obra Pública de la Junta de Andalucía, Metro de Santiago de Xile i l’agència d’obra pública de la Junta de Andalucía i el Metro de Santiago.
En aquesta jornada del matí, el director de l’àrea de màrqueting i negocis corporatius de TMB, Joaquim Balsera va participar en el tema finançament del transport, explicant el nou servei de bicicleta metropolitana, AMBici. Aquesta temàtica va comptar amb la presència de l’Agencia de Obra Pública de la Junta de Andalucía, el Metro de Madrid i la Unió Internacional del Transport Públic (UITP).
Durant la sessió de la tarda, la participació de TMB va anar a càrrec del responsable de l'operatiu de l’L1, i anteriorment cap de les línies automàtiques de metro, Joan Carles Gallego, i del responsable de seguretat, Ricardo Ortega. Dintre de les ponències dedicades a metros i línies automàtiques, Gallego va explicar els sistemes d'informació al passatger en línies Automàtiques. Posteriorment al Comitè de Manteniment, i dintre de les xerrades dedicades a les accions per prevenir el vandalisme i robatori de cables, Ortega, va parlar sobre el vandalisme i altres tipologies delictives amb un alt impacte en el servei de transport massiu urbà. En aquesta reunió conjunta del Comitè de Manteniment i Operació van participar com a ponents l’Agencia de Obra Pública de la Junta de Andalucía, Metro de Madrid, Tren Urbano de Lima Línea 1 i la Companhia Paulista de Trens Metropolitanos.
Comitè de Tramvies
El Comitè de Tramvies es va reunir en sessions de matí i tarda del 2 de juliol per tractar diversos temes: accessibilitat del tramvia i la seva interacció amb elements aliens, el tramvia com a element vertebrador i integrador, els sistemes de peatge i control del frau, i el coneixement del viatger en sistemes oberts. Aquest comitè va comptar amb la participació del Metropolitano de Granada, el Metropolitano de Tenerife, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), l’Agencia de Obra Pública de la Junta de Andalucía, Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, Metro de Medellín i Tranvías de Zaragoza.
Grup de treball de màrqueting
El grup de treball de màrqueting, coordinat per Joaquim Balsera, director de màrqueting i negoci corporatiu de TMB, es va reunir en la sessió del matí del dia 4 de juliol per tractar un tema monogràfic: Preparació de les Campanyes de màrqueting. En aquesta reunió de treball també van presentar ponències l’Agencia de Obra Pública de la Junta de Andalucía, Metro Ligero de Madrid, Transports Metropolitans de Barcelona i Tren Urbano de Lima Línia 1. Per part de TMB van participar la Responsable de negoci digital i màrqueting relacional, Natalia Cabezas, que va explicar la gestió publicitària a les xarxes socials, i la responsable de publicitat i Marca, Verónica Estévez, que va presentar la campanya de llançament de la nova TMBAPP.
Altres activitats
La reunió dels comitès es va complementar amb la visita tècnica als tallers i cotxeres de Metro de Granada, en la que es va presentar la nova coberta vegetal de la instal·lació. Finançada amb fons de la Unió Europea, l'estructura combina cobertura vegetal i plaques fotovoltaiques. També es van organitzar reunions bilaterals en les quals els assistents a la Reunió van demanar reunions amb altres participants. En total van més de 60 reunions, que van resultar molt útils per promoure la xarxa professional dels operadors, autoritats i indústria ferroviària.
Per primera vegada, les organitzacions que formen part de la indústria ferroviària han pogut assistir a les reunions dels comitès tècnics de metros i subterranis, la qual cosa ha estat molt ben valorada pels mateixos operadors i per la resta dels membres d'una l’associació, que actualment compta amb 70 operadors d’onze països.
Destacar que les jornadesLs jornades han estat organitzades per la Direcció de Comunicació de l’Agencia de Obra Pública de la Junta de Andalucía i per la Secretaria General d’ALAMYS, que a banda d'exercir les funcions pròpies d'aquesta, disposa d'un equip format per Gemma Sanz, Núria Ric i David Aldabert, que combinen les seves tasques a l’associació amb les funcions que tenen assignades a Transports Metropolitans de Barcelona.
- ConceptesRelacions institucionalsInstitucionsAltres operadorsATMFGCTMBTramAnys2024